27 اردیبهشت ماه روزی که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین شد. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.

ندای گیلان:حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی‌هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثربخش نخواهد بود.

 27 اردیبهشت ماه روزی که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین شد. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.

امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و الکترونیکی، ‌از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است.

تاریخچه تشکیل روابط عمومی در ایران

نخستین روابط عمومی در ایران به طور رسمی در مرداد ماه سال 1332 شمسی در شرکت سابق نفت ایران آغاز به کار کرد و اولین گردانندگان آن دکتر نطقی استاد علوم ارتباطات و شاعر و نویسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند که بعدا استاد ابوالفضل مرعشی نیز به این جمع پیوست.

در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات تا سال 1345 اداراتی به نام تبلیغات و انتشارات و یا انتشارات و اطلاعات فعالیت می‌کردند که از این تاریخ به بعد نام این ادارات به روابط عمومی تغییر کرد.

کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر

روابط عمومی مدون و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکارجمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی‌تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.

به هرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی در کشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می‌توان گفت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.

روابط عمومی‌ها مشعل داران فروزان توسعه ارتباطی هستند

سعید رهسپار، کارشناس مسئول روابط‌عمومی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تبریک بمناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی بر کلیه تلاش‌گران عرصه اطلاع‌رسانی و رابطین روابط عمومی اظهار کرد: روابط‌عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه‌ی مدرن است، این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته ولی در جوامع جهان سومی این ساختار بیشتر تقلیدی و دچار روزمرگی و پراکنده کاری شده است.

وی تصریح کرد: روابط‌عمومی‌ها به دلیل جایگاه راهبردی زیربنایی خود می‌توانند سازمان‌های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ‌گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد.

کارشناس مسئول روابط‌عمومی دانشگاه گیلان با اشاره به نقش بحران ستیزی روابط‌عمومی‌ها افزود: هر سازمانی در دوره‌ی فعالیت خود دچار بحران‌های مختلفی می‌شود که مدیریت بر بحران‌های سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در اینجا نقش روابط‌عمومی فراهم کردن زمینه برای به کارگیری همه‌ی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود سازمان برای حل بحران است.

رهسپار در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری “روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی‏ وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده‏ چگونگی مسائلی است که در آن نهاد می‏گذرد.سلامت‏ یک دستگاه به اتصال اجزای آن و همنوایی و همسازی‏ آنها ارتباط دارد.روابط عمومی‏ها می‏توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص کننده روشها و نقصهای دستگاه مربوط خود باشند“.

اساس کار و فعالیت در روابط‌عمومی‌ها با دانش، هنر و تخصص آمیخته است

دکتر علی علاسوند، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها نقشی حیاتی در دوام و بقای سازمان‌ها دارند گفت: روابط‌عمومی‌ها به عنوان یک ابزار مدیریتی،حلقه ارتباط بین مدیران، کارکنان و جامعه هستند.

وی یادآور شد: 27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه‌ای است تا باردیگر یادآور شویم، نمادهای توسعه یک جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم داری و احترام به حقوق انسان‌ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردم است که ماموریت انجام آن بر عهده روابط عمومی سازمان‌ها است.

علاسوند در پایان گفت: اساس کار و فعالیت در روابط‌عمومی‌ها با دانش، هنر و تخصص آمیخته است و باید با عشق و دل همراه باشد.