پورابراهیمی به پرداخت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی،‌ اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها ۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد

به گزارش ندای گیلان،محمدرضا پورابراهیمی  اظهار کرد: آنچه در لایحه بودجه در بخش هدفمندی توسط دولت ارائه شده نشان می‌دهد دولت رویکرد محافظه‌کاری را کنار گذاشته و رویکرد جسورانه‌تری اتخاذ کرده تا بتواند تصمیمات مرتبط با حوزه هدفمندی را عملیاتی کند. در سال‌های گذشته می‌گفتیم دولت باید بخشی از منابع را برای تولید، اشتغال و پرداخت‌های نقدی اختصاص دهد اما چنین چیزی عملیاتی نمی‌شد.

وی با اشاره به پرداخت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی،‌ اضافه کرد: در لایحه بودجه سال ۹۷ یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها ۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و این نشان می‌دهد که دولت بخش زیادی از درآمدهای هدفمندی را به شکل دیگری هزینه می‌کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:‌ در لایحه دولت حدود هفت هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق از منابع هدفمندی و سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های سلامت و سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته شده است که مجموع آن با عدد و رقم‌هایی که در سنوات گذشته به شکل نقدی پرداخت می‌شد برابری می‌کند.

پورابراهیمی یادآور شد: اگر لایحه دولت در بخش هدفمندی به همین شکل تصویب شود ۴۰ درصد از جمعیت یارانه‌بگیران حذف خواهد شد و ۶۰ درصد یارانه دریافت می‌کنند و عددی که به عنوان یارانه نقدی پرداخت نمی‌شود در قالب پرداخت‌هایی مثل هزینه‌های سلامت، یارانه نان و خرید تضمینی گندم استفاده خواهد شد.

وی در پایان گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ تا حد زیادی به قانون اصلی هدفمندی برگشته اما اشکال اصلی این است که هنوز هم به اشتغال عددی اختصاص نیافته و این احتمال وجود دارد که ما در کمیسیون تلفیق جابجایی در این ردیف‌ها انجام دهیم تا سهمی از درآمدهای هدفمندی به اشتغال اختصاص یابد.