مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه حذف دفترچه تامین اجتماعی و نسخه الکترونیک دو پروژه مجزا بوده و ارتباطی در اجرا با هم ندارند افزود: در حذف دفترچه درمان هیچ مشکلی برای بیمه شده ایجاد نخواهد شد و فقط فرد از این به بعد به جای دفترچه باید کارت ملی خود را در تمام مراکز ارائه خدمات درمانی اعم از مطب‌ها و داروخانه‌ها به همراه داشته باشد.

به گزارش ندای گیلان،رضا قنبرپور  در جلسه بررسی موضوع حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی با بیان اینکه از اول اسفند بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی با کد ملی خدمات درمانی می‌گیرند و دفترچه بیمه تامین اجتماعی صادر نمی‌شود عنوان کرد: از روز اول اسفند ۹۹ نسخه‌های الکترونیک جایگزین دفترچه‌های تامین اجتماعی شد و این شیوه مزیت‌های بسیار خوبی دارد.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی را در راستای اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت خواند و تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت یک الزام قانونی و حاکمیتی است که جزء برنامه توسعه پنجم و ششم بوده و در قانون بودجه ۹۹ و ۱۴۰۰ هم برای آن پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است بنابراین هیچ دخل و تصرف استانی در این طرح‌ها وجود ندارد.

وی اجرای پرونده الکترونیک سلامت با همکاری سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: در قدم نخست اجرای پرونده الکترونیک سلامت، نسخه الکترونیک طراحی شد و از زمان شروع آزمایشی این برنامه حدود ۲ سال می‌گذرد.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه حذف دفترچه تامین اجتماعی و نسخه الکترونیک دو پروژه مجزا بوده و ارتباطی در اجرا با هم ندارند افزود: در حذف دفترچه درمان هیچ مشکلی برای بیمه شده ایجاد نخواهد شد و فقط فرد از این به بعد به جای دفترچه باید کارت ملی خود را در تمام مراکز ارائه خدمات درمانی اعم از مطب‌ها و داروخانه‌ها به همراه داشته باشد.

قنبرپور با تاکید بر اینکه بیمه شده با داشتن مدارک احراز هویت اعم از کارت ملی، شناسنامه، دفترچه‌ای که هنوز برگ دارد و یا جلد خود دفترچه تامین اجتماعی می‌توانند به پزشک مراجعه کنند گفت: منشی پزشک پس از احراز هویت و تطبیق با عکس بیمار از طریق سامانه‌هایی که بدون نیاز به اینترنت و از طریق کد دستوری موبایل قابل انجام است استحقاق درمان یا برخورداری از پوشش بیمه‌ای را برای بیمار می‌سنجد.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه بیمه شامل دو قسمت بیمه پایه و بیمه تکمیلی است اضافه کرد: ما متولی بیمه تکمیلی نیستیم و موضوع دیرکرد در پرداخت‌های بیمه تکمیلی مربوط به بیمه مرکزی است از طرفی ما برای رفاه حال بیماران در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) با بیمه‌های تکمیلی مانند بیمه آتیه‌سازان  درخواست قرارداد منعقد کردیم.

قنبرپور ورود بیمارستان رسول اکرم(ص) برای پذیرش بیماران کرونایی را در ماه‌های گذشته را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از هزار و ۴۰۰ نفر را در همین راستا پذیرش و درمان کرده است یادآور شد: بعد از اینکه بحران کرونا کمی فروکش کرد این بیمارستان هم از آن حالت خارج گشت و در حال حاضر هم بیمارانی که به شکل سرپایی مراجعه کنند و مبتلا به کرونا باشند را نمی‌پذیریم.

وی مشخص بودن مراکز کرونایی را در ستاد استانداری گیلان و تکلیف آن‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی را متذکر شد و اضافه کرد: از آنجا که بیمارستان تامین اجتماعی تنها بیمارستان جنران و عمومی استان است و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ بیمه شده تامین اجتماعی را پوشش می‌دهد ما در عین درمان اصلی با بیماران کرونایی هم مواجه می‌شویم به همین علت یک بخش را با آی‌سی‌یو به همین موضوع اختصاص دادیم.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان بیمارستان رسول اکرم(ص) رشت را از حیث کرونا یک بیمارستان پاک اعلام کرد و افزود: بیماران و مردم می‌توانند با خیال راحت به این بیمارستان مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند زیرا بخش کرونایی کاملا ایزوله شده بوده و تمام پرسنل آن هم به شکل مجزا از سایر قسمت‌ها فعالیت می‌کنند.

قنبرپور راه‌اندازی بخش تروما و حوادث بعد از ۲۰ سال در بیمارستان رسول اکرم(ص) را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: با این اقدام بیمارستان رسول اکرم(ص) هم در کنار بیمارستان پورسینای رشت قرار گرفته است به طوری‌که در سه ماه گذشته بیش از هزار نیازمند درمان اورژانس و تروما مراجعه کرده و درمان شدند.

وی با اشاره به اینکه بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان برای نوزادان نارس در بیمارستان رسول اکرم(ص) راه‌اندازی شده است تصریح کرد: بخش چشم این بیمارستان که از مدت‌ها قبل فعال بوده و همچنان هم هست،در بخش گوارش هم دو متخصص در حال انجام وظیفه هستند از طرفی در بخش رادیولوژی به صورت ۲۴ ساعته خدمت ارائه می‌دهد.

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان این استان را یکی از محروم‌ترین استان‌ها از حیث تعداد بیمارستان خواند و گفت: فقط یک بیمارستان ملکی در شرق گیلان یعنی بیمارستان ۶۴ تختخوابی کومله لنگرود را داریم که در حال ساخت بوده و حدود ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احتمال می‌دهیم تا یکسال آینده به بهره‌برداری برسد.

قنبرپور با بیان اینکه غرب گیلان از آستارا تا رشت نیازمند یک مرکز درمانی برای بیمه شده‌های تامین اجتماعی است تصریح کرد: در آینده نه چندان دور برای تاسیس از یک مرکز درمانی و بستری غرب گیلان هم خبرهایی خواهیم داشت از طرفی تامین اجتماعی در اکثر شهرستان‌های گیلان درمانگاه عمومی و درمانگاه تامین اجتماعی را دایر کرده است.

وی شفت، صومعه‌سرا، ماسال و املش را از جمله مراکزی که در گیلان  فاقد درمانگاه تامین اجتماعی هستند دانست و با بیان اینکه به زودی مشکل این مراکز هم حل می‌شود عنوان کرد: تمام پزشکان طرف قرارداد ما موظفند که نسخه الکترونیک بنویسند اما با توجه به وجود مشکلاتی مانند قطع اینترنت و سامانه پزشکان می‌توانند این کار را روی سربرگ خود هم انجام بدهند.

 

مدیر درمان اداره کل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیکی مزایای بسیار فراوانی دارد خاطرنشان کرد: هر بیماری می‌تواند با مراجعه به سایت خودش و با وارد کردن شماره کاربری خود تمام پرونده پزشکی و سابقه‌اش را در آنجا مشاهده کند از طرفی وقتی به پزشک هم مراجعه کرد پزشک می‌تواند سابقه بیمار را ملاحظه کند.