به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، در مراسم که ظهر امروز (دوشنبه ۲۹ آذر) در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، آیتالله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، طی حکمی حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد برجسته حوزه و دانشگاه را به عنوان دبیر علمی کنگره حضرت آمنه(س) معرفی کرد. در […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، در مراسم که ظهر امروز (دوشنبه ۲۹ آذر) در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، آیتالله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، طی حکمی حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد برجسته حوزه و دانشگاه را به عنوان دبیر علمی کنگره حضرت آمنه(س) معرفی کرد.
در این مراسم که معاونان و مدیران آستان حضرت معصومه(س) حضور داشتند، آیتالله سعیدیضمن تجلیل از مقام علمی حجتالاسلام والمسلمین عابدی، حضور ایشان را به عنوان دبیر علمی کنگره حضرت آمنه(س) را برای برگزاری هرچه جامعتر این کنگره ارزشمند دانست.
حجج اسلام والمسلمین عابدی، دبیر کنگره حضرت آمنه(س)، صفر فلاحی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) و علی اشرف عبدی، مدیر پژوهشکده علامه طباطبایی(ره)، در این مراسم به ایراد سخن پرداختند.

آیتالله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: زمانی که عرصهای از حضور اندیشمندان شیعی و دینی خالی باشد، دشمن در آن حضور یافته و به شبهه افکنی میپردازد، شبهاتی هم که درباره حضرت آمنه(س) وجود دارد، به دلیل حضور کمرنگ ما در این عرصه بوده است.
وی اظهار داشت: آقایی که اشرف انبیا و مخلوقات و رحمت للعالمین است، مسلماً پدر و مادری بزرگ و والا مقامی داشته است و این مسئله است که در کارهای پژوهشی کمتر به آن پرداخته شده است.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزاری کنگره حضرت آمنه(س) را گامی کوچک در این مسیر عنوان کرد و گفت: از برکات جمهوری اسلامی ایران است که پژوهشگران دور هم جمع شده و به مطالعه و پژوهش درباره بزرگ بانویی چون حضرت آمنه(س) میپردازند.
آیتالله سعیدی درباره شخصیت مادر گرامی پیامبر اسلام(ص) تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره شخص حضرت آمنه(س) سخن بگوییم، مسلماً تاریخ مطالب محدودی درباره ایشان دارد، از جمله این که خداوند یک فرزند به جناب عبدالله و حضرت آمنه علیهماالسلام داده است، ولی اگر بخواهیم درباره شخصیت ایشان سخن بگوییم، با حجم گستردهای از منابع و اطلاعات روبرو خواهیم شد.
وی انجام کار جمعی در راستای ترویج تعالیم اسلامی را کاری با برکت خواند و گفت: ممکن است انسان با نگاهی اجمالی به مباحث تاریخی، گمان کند در موضوعی چون شخصیت حضرت آمنه(س) موضوعات زیادی وجود ندارد، ولی زمانی که کاری خالصانه و با نیت بزرگداشت اهل بیت(ع) و وابستگان به این خاندان شریف انجام شود، نتایج بزرگ و توفیقات فراوانی به دست می آید.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به شبهه افکنی دشمنان خاندان عصمت و طهارت رسول الله(ص) درباره حضرت آمنه(س) اشاره کرد و گفت: زمانی که عرصه ای از حضور اندیشمندان شیعی و دینی خالی باشد، دشمن در آن حضور یافته و به شبهه افکنی می پردازد، شبهاتی هم که درباره حضرت آمنه(س) وجود دارد، به دلیل حضور کمرنگ ما در این عرصه بوده است.
وی افزود: زمانی که این کنگره علمی و پژوهشی با جامعیت برگزار شود، علاوه بر این که پاسخی به شبهات است، بلکه موجب می شود عرصه بر شبهه افکنان تنگ شده و آنها جایی برای شیطنت و تخریب باورهای دینی نداشته باشند.

در ادامه این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدیاظهار داشت: تاریخ از جهات زیادی برای ما اهمیت دارد، از جمله این جهات، وجود فرعون های زمان مانند عتبه، شیبه و ولید بود که اینها ظلم های زیادی به نبی مکرم اسلام(ص) روا داشتند.
وی افزود: امروز هم با وهابیتی روبرو هستیم که کتابهای دروغین زیادی درباره مشرک بودن عبدالمطلب، عبدالله، ابوطالب و آمنه علیهم السلام نگاشته اند؛ شخصیت هایی که افتخاری برای جهان اسلام به شمار می روند و شخصیتی همچون حضرت محمد صلی الله علیه و آله از دامان آنها تربیت شد.
دبیر علمی کنگره حضرت آمنه(س) با بیان این که وهابی ها با توجه به این که نمی توانند به پیامبر(ص) توهین کنند، از این رو توهین به پدر و مادر و نیاکان رسول الله(ص) را مورد هجمه خود قرار داده اند.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بر اساس آماری که تا چند سال پیش اعلام شده بود، 250 کنگره درباره عایشه برگزار شده است ولی نسبت به شخصیت های بزرگ اسلامی چون جناب عبدالله، حضرت آمنه و حضرت خدیجه که بزرگان اسلامند، کنگره ای برگزار نشده است.
حجتالاسلام عابدی با اشاره به شبهه افکنی های گسترده درباره حضرت آمنه(س) در فضای مجازی گفت: امید می رود با برگزاری کنگره حضرت آمنه و عرضه منابع علمی درباره شخصیت مادر رسول الله(ص) جلوی ترویج این شبهات گرفته شود.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره الگوی اسلامی سبک زندگی گفت: شخصیت حضرت آمنه(س)، شخصیتی است که الگوهای زندگی درست را در پیش روی انسان ها و به ویژه زنان قرار میدهد.انتهای پیام/ک