بر اساس این طرح ‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه دولت برای «مبارزه با تروریسم در منطقه» در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار خواهد گرفت

به گزارش ندای گیلان از آرمان، سرانجام طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات آن با ۲۴۰ رأی موافق،‌ یک رأی ممتنع و بدون رأی مخالف با رأی بالا تصویب شد. نمایندگان جزئیات این طرح را نیز با رأی قاطع خود به تصویب رساندند.

بر اساس این طرح ‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه دولت برای «مبارزه با تروریسم در منطقه» در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار خواهد گرفت. بر اساس طرحی که مجلس شورای اسلامی به تلافی مصوبه اخیر کنگره آمریکا علیه ایران تصویب کرده، از دوهزار‌میلیاردتومانی که به تقویت بنیه دفاعی و اطلاعاتی اختصاص داده شده، نیمی از آن به گسترش فعالیت‌های موشکی و نیمی دیگر به وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه و دفاع اختصاص می‌‌یابد.

علی لاریجانی پس از تصویب این طرح خطاب به آمریكایی‌ها نكاتی را گوشزد كرد و گفت: آمریكایی‌ها بدانند كه این گام اول بود كه مجلس برداشت و ما با احتیاط در بعضی امور گام برداشتیم! ولی 16 مورد اقدامات دیگر هم در شورای نظارت بر مذاکرات هسته‌ای تصویب شد که به اجرا در خواهد آمد.

وی ادامه داد: آمریكایی‌ها به این موضوع توجه داشته باشند كه در ماده 10 این طرح دولت را موظف كرده‌ایم كه چنانچه دولت آمریكا در تحریم‌ها كارهایی انجام دهد كه مخالف برجام است، باید اقدامات متقابل مناسب انجام شود. لذا وزارت خارجه باید وظایفش را با جدیت پیگیری كند، چرا که این موضوع برای ما بسیار پراهمیت است.

نوع رفتار آمریكا مورد رصد مجلس است. دولت هم مطابق ماده 10 باید اقدام متقابل انجام دهد و گزارش را به مجلس ارائه كند. نکته حائز توجه در بررسی این طرح در مجلس آن بود که مخالفانش كم از موافقان نداشتند و همگی بر سر افزایش شدت و حدت مقابله با اقدامات آمریكا متحدالقول بودند. کما اینکه محمدرضا صباغیان، نماینده بافق، در مخالفت با این طرح گفت: به‌نظر می‌آید این طرح خوب است، ولی ما باید در برابر این حركاتی كه آمریكا انجام می‌دهد، مقابله شایسته داشته باشیم.

برجام با تدبیر نظام تصویب شد، اما با اینکه خودشان می‌گویند ایران به تعهداتش عمل كرده است،‌ رفتارهای دیگری دارند. وی ادامه داد: اگر برجام را در كفه ترازو قرار بدهیم، وقتی قرار بر برد-برد باشد،‌ هرچه آمریكا به تعهداتش عمل نكند ما داریم ضرر می‌كنیم.

بنابراین ما باید نشان دهیم كه اگر قرار است آمریكا به تعهداتش عمل نكند، ما هم عمل نخواهیم كرد. دوستان! اظهار عجز نزد ستم‎پیشگان، خطاست.

احساس می‌شود در این طرح قضیه برجام كمرنگ دیده شده است. در این طرح باید با شدت بیشتری خواسته‌های مردم را دنبال كنیم،‌ غرب و آمریكا در حال پیگیری سیاست چماق و هویج هستند و ما نباید در دام آنها بیفتیم. مجتبی ذوالنور، نماینده قم، هم وقتی تریبونش باز شد،‌ در قامت نماینده موافق این طرح تاكید كرد: امروز كاری كه می‌توانیم انجام دهیم رأی قاطع مثبت به طرح مقابله با آمریكا است.‌ آمریكایی‌ها با حفظ سایه سنگین تحریم‌ها و ترس و ارعاب بنگاه‌های اقتصادی و سیستم بانكی دنیا در تلاشندکه اجازه ‌ندهند مردم ما از امتیازات برجام بهره‎مند شوند.وی معتقد است: «‌ما امروز با جواب محكم به آمریكا می‌توانیم كمترین قدم را برداریم،‌ این طرح گرچه ممكن است نظر خیلی از شما را كه بغض از نظام سلطه دارید تامین نكند اما با توجه به توضیحات سخنگوی كمیسیون امنیت ملی در برابر آمریكا كه توان دفاعی ما را نشانه گرفته،‌ پیش‌بینی لازم را كرده‌ایم. افزایش توان نظامی و دفاع، غنی‌سازی اورانیوم بدون خروج از برجام با حفظ محدودیت‌های برجامی، تقویت سازمان انرژی اتمی و دستگاه دیپلماسی از جمله پیش‌بینی‌هایی است كه در این طرح به آنها توجه شده است.»

ذوالنور ادامه داد: همچنین تقویت سیستم موشكی،‌ نیروی قدس و افزایش بودجه سازمان انرژی اتمی در اكتشاف و فرآوری، از نكات دیگر این طرح است. اگر چه ما از یك حدی در غنی‌سازی نباید بیشتر حركت كنیم اما در اكتشاف و استخراج، سازمان انرژی اتمی می‌تواند فعال باشد.‌ ما دو راه داریم: یا باید اورانیوم را وارد كنیم یا باید به اكتشاف و فرآوری اولیه و تبدیل اورانیوم روی بیاوریم. در این حوزه باید سازمان انرژی اتمی تقویت شود تا روی دشمن كم شود و بدانند در حوزه‌هایی كه ما براساس برجام می‌توانیم فعال باشیم سر سوزنی از حق خود كوتاه نخواهیم آمد. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر هم در مخالفت با این طرح تاكید كرد كه «مخالفت من با اصل این طرح نیست، بلكه پیشنهادم این است كه این طرح باید بازدارنده‌تر از این باشد. كارشناسان حقوقی بیان می‌كنند تناسبی میان آنچه آمریكایی‌ها انجام دادند و آنچه ما در این طرح برای مقابله آوردیم وجود ندارد». وی تاكید كرد: اقدامات آمریكایی‌ها سنگین‌تر از این است كه در این طرح آمده است. نیازی كه در مقدمات آمده است كافی نیست؛ ما باید در مقدمه طرح می‌گفتیم كه چرا این طرح را تصویب می‌كنیم. باید همه جنایات آمریكا از 28 مرداد،‌ از بین بردن هواپیما مسافربری ایران تا كشتارهایی كه به دست داعش انجام دادند، در مقدمه می‌آمد.

به‌نظر می‌رسد که این طرح عملیاتی نیست. دلیگانی برای توضیح دلیل مخالفتش گریزی به طرح كنگره آمریكا علیه ایران زد و گفت: در طرح مجلس گفته شده 6 ماه برای اجرای آن فرصت داده می‎شود. ببینید آمریكایی‌ها تصمیم می‌گیرند و در فرصت كمی عملیاتی می‌كنند. در قانون اقدام متقابل كه نقض برجام در ماده سه آن آمده است، گفته‌ایم اگر تحریم‌ها برگردد، ما باید دو‌ساله كارخانه سوخت هسته‌ای را بسازیم! ما باید در این طرح پیش‌بینی می‌كردیم كه اگر آمریكایی‌ها اقدامات خود را ادامه دهند، ما باید به 20‌درصد غنی‌سازی بازگردیم.

آنچه دولت در این طرح موظف شده است

داوود محمدی هم به‌عنوان نماینده موافق این طرح گفت: آمریكا در هر جای دنیا حضور پیدا می‌كند، نتیجه‌ای جز جنگ ندارد، لذا لازم است برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای مقابله به مثل كنیم. امروز آمریكا بزرگ‌ترین حامی مالی گروه‌های تروریستی است. با توجه به اینكه ناقض برجام آمریكا است و ایران به عهد خود پایبند بوده است، پس اتحادیه اروپا و همه كشورها باید موضع خود را در برابر این عهدشكنی روشن كنند. وی افزود: دولت در این طرح موظف شده است حداقل 10‌هزار‌میلیارد تومان در اختیار سپاه قدس و فعالیت‌های موشكی قرار دهد. امروز ضرورت دارد در خصوص اكتشاف اورانیوم اقدمات جدی انجام شود كه هیچ‌نقضی هم با برجام ندارد،‌ بی‌‌‌تردید ما نقض‌كننده برجام نبودیم و نخواهیم بود، اما در برابر اقدامات آمریكا ساكت نخواهیم نشست.

توضیح معاون ظریف

پس از اظهارنظرهای نمایندگان موافق و مخالف، سیدعباس عراقچی به‌عنوان نماینده دولت پشت تریبون رفت و گفت: این طرح پاسخ مناسب و درعین‌حال خردمندانه به دشمنی آمریكا است. این طرح بخشی از اقداماتی است كه هیات نظارت بر اجرای برجام برای اقدمات كنگره آمریكا پیش‌بینی كرده است. این طرح از قانون كنگره آمریكا هم قدرتمند‌تر است و از نیروهای دفاعی و اتباع ایران حمایت می‌كند. او در پاسخ به صحبت‌هایی كه این طرح را در راستای پاسخ به نقض برجام می‌دانستند، این‌گونه توضیح داد: ما قانون الزام دولت به اقدام مناسب در صورت نقض برجام را داریم. این‌طور نیست كه آن قانون لغو یا نقض شده باشد؛‌ آن قانون در جای خود است و در صورتی كه نقض آشكار برجام صورت بگیرد،‌ آن قانون ما را ملزم می‌كند كه در احیای فعالیت‌های هسته‌ای خود گام برداریم.