حضور ناگهانی سالار عقیلی در یک شبکه معاند ماهواره‌ای و اتفاقی که در ادامه افتاد، موجی از اظهار‌ نظرات و واکنش‌های بعضا متفاوت مردم و مسولین را به همراه داشته است.

خبرگزاری فارس-گروه موسیقی: حضور ناگهانی سالار عقیلی در یک شبکه معاند ماهواره‌ای، موجی از اظهار‌نظارت و واکنش‌های بعضا متفاوت مردم و مسولین را به همراه داشت. همزمان که خبر حضور این خواننده موسیقی سنتی در شبکه‌های رنگارنگ مجازی دست به دست می‌شد، خبر حذف سالار عقیلی از جشنواره موسیقی فجر منتشر شد. این برخورد وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی واکنش‌هایی منفی و مثبت را به همراه داشت. عده‌ای معتقد بودند که با توجه به حضور این خواننده در این شبکه و انتشار عکس‌های نامتعارف با برخی از عوامل این اجرا، باید سالار عقیلی حداقل تا زمان ارایه توضیحات از انجام هرگونه فعالیت‌های موسیقایی از جمله حضور در جشنواره موسیقی فجر منع می‌شد. از طرفی عده‌ای دیگر حذف سالار عقیلی از جشنواره موسیقی را اقدامی نسنجیده و شتاب‌زده ارزیابی کردند و معتقد بودند که باید به یک تذکر یا احیانا هشدار اکتفا می‌شد؛ اما دو روز بعد از حضور عقیلی در این شبکه، این خواننده یادداشتی را منتشر کرد و از حواشی اتفاقات اخیر سخن گفت؛ یادداشتی که تا به امروز محل بحث و مناقشه بسیاری از مردم و مسولان فرهنگی قرار گرفته است.

«سیاسی نبودن» عذر بدتر از گناه؟

سالار عقیلی در این یادداشت عنوان کرد که او به هیچ وجه فردی سیاسی نیست و حضورش در این شبکه تنها به قصد معرفی موسیقی فاخر ایرانی بوده است. کاربری در این باره این گونه اظهار نظر کرده است: «حضور در شبکه‌های معاند انقلاب اسلامی که از دیرباز سعی در یافتن راهی برای چپاول و غارتگری ایران داشته و دارند از شخصی مثل شما بعید بود. قطعا سیاسی نبودن بهانه‌ای بدتر از گناه برای شماست» اما کاربری دیگر در این باره اظهار نظر متفاوت دیگری کرده است: «ما نباید با سختگیری و هجمه به افرادی که اشتباه غیرتکراری داشته‌اند آب به آسیاب دشمنان بریزیم، بیاییم با گذشت و چشم پوشی از اشتباهات افرادی همچون آقای عقیلی که در نامه خود معترف به اشتباه خود بوده و درآن وفاداری به کشور و مردم عزیزخود را اعلام داشته دشمنان این سرزمین را ناکام گذاشته و همدلی را بین خود افزایش دهیم.»

مثلث سیاست، فرهنگ و دین

از طرفی سرعت رسیدگی به ماجرای عقیلی در ارشاد آنقدر زیاد بود که شاید این مسئله را روشن کند که اگر می‌توان به این سرعت به مسایل رسیدگی کرد پس چرا مواردی چون آئین ‌نامه برگزاری کنسرت‌ها اینقدر در پیچ و خم اداری و … ارشاد مانده است؟ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم طی اظهار نظرهایی علت حضور سالار عقیلی در این شبکه را عدم آگاهی این خواننده عنوان کرده است.  با توجه به سابقه سالار عقیلی و حضورش در کنسرت‌های داخلی و خارجی متعدد تصور این که او از ماهیت این شبکه‌های خارج نشین بی خبر باشد، کمی دشوار باشد. (همه این گفته‌های با این پیش فرض مطرح شده که با وجود کثرت حضور عقیلی در خارج از کشور هیچ فرد یا نهادی به او نگفته است که مراقب برخی جریانات در خارج از کشور باشد.) یکی دیگر از کاربران خبرگزاری فارس در این باره نوشته است: «آقای سالار عقیلی عزیز نیت شما شاید درست باشد. که من نیز به عنوان یک هم وطن و بردار کوچک می پذیرم، ولی آیا نمی دانید که حضور امثال شما که از شخصیت های برجسته و فرهنگی مهین عزیزمان هستید، باعث کسب اعتبار و مخاطب برای شبکه ای می شود؟» کاربر دیگری هم در همین ارتباط نوشته است: «اولا که هر آدم پرتی می دونه که ماهیت این شبکه ها چیه و نیازی نیست که کسی سیاسی باشه تا از حقیقت این شبکه ها مطلع باشه. علاوه براین که مشکل این شبکه ها صرفا سیاسی نیستند بلکه رویکرد فرهنگی اجتماعی دارند. اما متاسفانه بر خلاف فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی. مطلب بعدی این که ایشان چرا اعلام برائت از این شبکه و امثال این شبکه نکردند. و چرا به خاطر این توهین به مردم ایران و همراهی با دشمنان این ملت عذر خواهی نکردند؟» اما کاربری دیگر نظری متفاوت دارد: «بسه تا کجا می‌خواهد کشش بدید یه هنرمند آزاده و از هرجایی میتونی واسه تبلیغ کنسرتش استفاده کنه خواهشا یکم فکر کنید اینجور اگه پیش بره و همه خواننده و هنرمندان ممنوع التصویر میشن که متاسفانه هنرمندان توی بدترین زمان توی بدترین مکان هستن ولی دیگه خواهشا این صدا جادویی رو خاموش نکنین»

 سه روایت از یک اتفاق

 سه روایت این روزها در میان اهالی موسیقی و رسانه‌ای‌ها در ماجرای اخیر دهان به دهان می‌چرخد، البته نه اندازه‌ای متقن و با فکت‌های دقیق هستند که بگوئیم حتما علت همین بوده و نه آنقدر دور از ذهن هستند که بگوئیم تنها یک شایعه است. روایت اول، یکی از تحلیل‌هایی که این روزها در حال چرخیدن است به کم لطفی‌هایی که در چند ماه اخیر به سالارعقیلی از سوی برخی افراد و جریانات محفلی بر می‌گردد، ماه‌های اخیر شنیده شده در کنسرت ‌ها و همچنین در فضای مجازی عقیلی بخاطر اجرای قطعات ملی و میهنی مورد توهین قرار می‌گرفت، به همین خاطر به توصیه افرادی و با در نظر گرفتن این نکته که ارشاد با توجه به سابقه درخشانی که داشتی و داری حتما از تو بطور ویژه حمایت خواهد کرد دست به این اقدام زده است. کاربری در ماجرای حضور سالار عقیلی وزارت ارشاد را مقصر دانسته است: « آقای عقیلی بعداز مصاحبه تان خیلی دلخور بودم ولی با این پیامتون بیشتر از قبل دوستتون دارم. اما باید میدونستین که اونا واسه معرفی فرهنگ اصیل ایرانی با شما مصاحبه نکردن، واسه توجیه خودشون و حرکات نرم ضد فرهنگیشون این کارا رو میکنن. به نظر من این هنرمند خوب کشورمون ارزش یک بار بخشش رو داره.آیا موقع خروج از کشور مسئولین مربطه بهشون گفتن که با چه کسانی نباید مصاحبه کنن؟به نظر من وزارت ارشاد اینجا کم کاری کرده» اما فرد دیگری در پاسخ به همین کاربر نوشته است: «وزارت ارشاد یادش رفته بهش بگه که کجا غذا بخوره و چند روز در هفته بره قدم زدن و شبها ساعت چند بخوابه! کاش تو فرودگاه یه جزوه بذارن برای همه مسافر ها که رعایت کنند!»

فرافکنی نکنید!

روایت دوم، برخی افراد نزدیک به عقیلی عدم فروش بلیط کنسرت لندن را علت ماجرا می‌دانند و می‌گویند با فروش نرفتن بلیط کنسرت و به سفارش کنسرت‌گزار که به وی پیشنهاد می‌دهد با حضور در این رسانه‌ها به تبلیغ برنامه‌اش بپردازد که البته این روایت نیز ایراداتی دارد و نمی توان قبول کرد از فردی با این سابقه تنها برای پر کردن چند صندلی اعتبار و سابقه خود در کشور را خراب کند. یکی دیگر از کاربران خبرگزاری فارس در این باره نوشته است : «آقای سالار عقیلی، اظهارات و ناراحتی های خیلی از افراد فقط از روی وطن پرستی نیست از روی ایدئولوژی و دین هست اینکه «من و تو» دین اسلام رو نشونه رفته. بعدش شما با یه شبکه صهوینیستی که مواضعش کاملا مشخصه مصاحبه کردید نه یک شبکه عادی و عکس هایی هم گرفتید با مجریان و کارگردان این شبکه بوده خواهشا فرافکنی نکنید» اما یک کاربر دیگر این اظهار نظر را این گونه پاسخ داده است: «فرافکنی چیه دیگه؟! کامل توضیح داده چرا عکس گرفته و… این شخص یه هنرمنده و به گفته خودش شاید نمیدونسته خط و ربط این شبکه چیه. با این افکار فاجعه شما یابد تمام افراد این مملکت یواش یواش حذف بشن. ماهیت مصاحبشم خیلی خوب بود و از کشور خیلی خوب گفت دیگه نباید دنبال قاتل بروسلی گشت که. یه اخطار به ایشون داده شد اگر مجددا تکرا شد اون موقع توجیه نداره نه الان»

روایت سوم

اما روایت سوم؛ حضور خواننده ملی و میهنی ما برخلاف نظر جنتی که حضور عقیلی در آن شبکه را بر اساس عدم آگاهی از ماهیت شبکه ذکر کرده بود، نه تنها این حضور را اتفاقی نمی‌داند بلکه این حرکت را حاصل یک برنامه‌ریزی جدی و دقیق از سوی برخی محافل و فاز دوم خروج هنرمندان از ایران می‌دانست، چرا که با این اتفاق و در آستانه انتخابات ارشاد مجبور می‌شود خط قرمز‌هایش را تقلیل دهد تا بتواند عقیلی را همچنان بدون هیچ محرومیتی حفظ کند و سودی که جریانات خاص از این ماجرا می‌خواهند اقدام  بقیه محرومین و مغضوبین ارشاد در سال‌های اخیر است که اگر عقیلی موردبخش قرار گرفت ما نیز با مورد عفو و بخشش ارشاد قرار بگیریم و این اتفاق باعث کم رنگ‌تر شدن خط قرمز‌ها و آغاز برجام فرهنگی پس از برجام اقتصادی خواهد بود. کاربری در این باره نوشته است: «سالار عقیلی‌ها را با چشم حزبی و گروهی نبینید. اینان هنرمندان این کشورند نه سیاستمدار. این بنده خدا اگر اشتباهی هم کرده، از مردم ایران عذر خواهی کرده است، نباید با یک اشتباه تمام سابقه درخشان هنری فردی را زیر سوال ببریم. و اما پاسخ کاربری دیگر به این اظهار نظر: «کجا عذرخواهی کرده؟! فقط کارش را به نوعی توجیه کرده و گفته نترسید, من بر می‌گردم به کشور!»

جذب یا دفع؟ مسئله این است

بسیاری از کاربرانی که در این باره اظهارنظر کرده‌اند، درباره چگونگی مواجه با این اتفاق نیز سخن گفته‌اند. کاربری نوشته است: «اقای عقیلی عزیز ایرانی هرگز در کنار دشمن کشور نمی ایستد و ایرانی هرگز بی بصیرتی نمیکند.مردم ایران رو ساده متصور شدید که با یک یادداشت سعی در تبرئه کردن خودتون دارید. برادر عقیلی شما با حضور در شبکه معاند که قصدشون فروپاشی ایران عزیزمان است در راستای از بین رفتن کشورمان صورت میپذیرد چطور ممکن است سر سفره دشمن نشسته و بگوییم من نمیدانستم او دشمن است. برای هنر جاهای بهتری از این شبکه معاند بود. امیدوارم شما هر چه سریع تر اصلاح کنید خودتان را.» و اما کاربری دیگر در پاسخ به این نظر نوشته است: «کاملا حق با شما است ایشان فقط باید اعدام بشوند! اصلا معنی نداره یادداشت بنویسند و نیاتشان را توضیح دهند! چون حکمش را امثال شما صادر کرده اید! باید مثل امثال خاوری ها بروند ودیگر برنگردند اگر میخواهید دلیل فرار مغزها ونخبگان را پیدا کنید در همین کامنتها میتوانید دلایلش را پیدا کنید تازه جالبش اینجاست که اکثر کامنت گذاران هیچ کاره اند واینجور یکطرفه به قاضی میروند وای به حال اون مسئولی که بخواهد بادیده رافت اسلامی به خطای کوچک این نخبگان نگاه کند بیچاره از ترسشان باید طرف را مرتد اعلام کنند»  

نقش صدا و سیما

اما گروهی دیگر از کاربران به نقش صدا و سیما در این اتفاق اشاره ‌کرده‌اند. کاربری در این باره نوشته است: «آقای عقیلی اگر میخواستید به ترویج موسیقی اصیل ایرانی اقدام کنید و به مردم راجع به تور کنسرت‌ها توصیح دهید چرا با صدا و سیما مصاحبه نکردید!» شخصی در پاسخ به این نظر عنوان کرده است: «صداوسیما؟! تبلیغ کنسرت؟ ترویج موسیقی؟ جل الخالق…شما اهل ایرانید ؟ صدا و سیما و کنسرت؟! چه حرفایی میزنی برادر!»  

جذب نامحسوس

«میدونیم که دشمن عواملی را همیشه در اطراف شخصیت هنری یا مذهبی یا سیاسی که بهشون باج نده میگذاره تا اونو نامحسوس به سمت قالب خلاف شأنش هدایت میکنه جوی که بر علیه این استاد عزیز ساخته شد نتیجه شطرنج بازی دشمنه» این نظر یکی دیگر از کاربران خبرگزاری فارس است. کاربری دیگر نیز نوشته است: «فراموش نمیکنم مصاحبه صادق صبا رییس سابق بی بی سی فارسی را با استاد شجریان که چطور آروم آروم از صحبت در مورد موسیقی و ایران و هنر و … بحث را خیلی مکارانه برد به سمتی که خودش دوست داشت و همون چیزایی که دوست داشت ، از دهان استاد شجریان شنید»

برداشت‌های مثبت و منفی

اما اظهار نظرها درباره این اتفاق و یادداشت سالار عقیلی بسیار متفاوت است. گروهی از مخاطبان نگاهی مثبت به این یادداشت داشته اند: «احسنت به سالار که به وجود غیرت ایرانی خودش مجددا اعتراف کرد و به جاست از شبکه های تاویزیونی وطن فروش ودلال بیگانه برایت نموده وبه زودی به ایران مراجعت وترانه جدید اورا بشنویم. سالار عقیلی عزیز! حرفت به دل نشست، مثل صدای دلنشینت!» و برخی دیگر نگاهی منفی: «شما با این کارتان دل یک ملت را به درد آوردید و انتظار این ملت از شما این نبود کسی که سروده هایش برای ملت و کشور است در مقابل دشمنان این ملت بشیند و گفتگو کنید و در آخر نیز عکس یاد گاری بگیرد بعد بیایید به جای اینکه از ملت بزرگ ایران اسلامی که به شما عزت داده عذرخواهی کنید واشتباهتان را جبران کنید، عملکرد خود را توجیه کنید، این برای یک ملتی بزرگی که این همه برای شما ارزش و احترام قائل هستند، عذر خواهی چیز بزرگی نیست»

باید منتظر ماند و دید

اما طی روزهای گذشته برخی از هنرمندان از جمله سیروان خسروی به این مسئله واکنش نشان داد‌ه‌اند و از ارشاد جواب خواسته‌اند که چرا با برخی دیگری از  هنرمندان که مشکلاتی مشابه سالار عقیلی را داشته‌اند، این چنین برخورد برآمده از رافت اسلامی نشد و چرا ارشاد در قبال مسائل ایجاد آمده بر سر راه دیگر هنرمندان با جدیت و پیگیری درخور توجه این چنینی، مسائل را حل نمی‌کند و حال باید منتظر ماند و دید که وزارت ارشاد اعتراض امثال سیروان خسروی که از محرومیت طولانی برادرش شکوه کرده بود چه جوابی خواهد داشت؟  

انتهای پیام/

http://fna.ir/57S3IT