ندای گیلان:رحیم حیدری در تدبیر شرق نوشت: در قانون اساسی مدرن ایران بیش از سه دهه قبل اصل مترقی 44 در جهت خصوصی سازی در کشور پیش بینی شده بود اما به دلیل شرایط مختلف کشور چون جنگ تحمیلی و عدم ایجاد زیر ساخت‌ها شاید بتوان گفت عملا به این موضوع نگاه جدی در دهه‌های […]

ندای گیلان:رحیم حیدری در تدبیر شرق نوشت: در قانون اساسی مدرن ایران بیش از سه دهه قبل اصل مترقی 44 در جهت خصوصی سازی در کشور پیش بینی شده بود اما به دلیل شرایط مختلف کشور چون جنگ تحمیلی و عدم ایجاد زیر ساخت‌ها شاید بتوان گفت عملا به این موضوع نگاه جدی در دهه‌های اخیر نشد و کشور با سرمایه گذاری‌های دولتی و بزرگ شدن بدنه دولت مواجه شده است.

از سوی دیگر وابستگی بیش از 70 درصدی به تامین بودجه از نفت و تبعات آن که با تحریم‌ها دامن گیر کشور شده، یکی از عوملی است که خواسته یا ناخواسته دیدگاه دولت مردان را به سوی توجه به بخش خصوصی و خصوصی سازی اقتصاد برده است.

این ایده با تاکید رهبر معظم انقلاب بر وجوب اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی سبب شد که یکی از مهم‌ترین اولویت ما در شهرستان سیاهکل جذب سرمایه گذار باشد،. در این شهرستان جاذبه‌های فراوانی از جمله ظرفیت بالای جذب و جلب گردشگران ، وجود  آثار تاریخی و باستانی سیاهکل و دیلمان ، آب و هوای بسیار ایده آل ، وجود جنگلها و رودها و مناطق دیدنی فراوان وجود دارد که بسیاری از سرمایه گذاران راجهت سرمایه گذاری در این زمینه‌ها به سوی خود جلب می‌کند.

سازمانها و نهادها و ادارات دولتی بر اساس قانون به سمت کوچکتر شدن بدنه پیش می روند و با توجه  به محدودیت‌های اعتباری بخش دولتی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی لازم است که  بخش خصوصی وارد میدان اقتصادی ‌شود تا توسعه و اشتغال‌زایی سرعت قابل توجهی به خود گیرد . از جمله مسایل دیگری که ما را در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی راغب کرد و  ارتباط مستقیم به برخی از نیازهای شهرستان دارد  عبارتند از :

– وجود معضل و نرخ بالای بیکاری و تبعات ناشی از آن
– توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
– تولید ثروت
– شاخص برخورداری از اعتبارات عمرانی
– عدم وجود هتل و امکانات اقامتی
– عدم وجود استخر شنا و مکانهای ورزشی عمومی
– عدم وجود ورزشهای آبی و قایق سواری و مکانهای تفریحی

اگر بخواهم گزارشی تیتر وار از برنامه مذاکره با سرمایه گذاران را ارائه کنم باید عرض کنم که در سال 93 نگاه دقیقی به بودجه شهرستان داشتیم و با همکاری نماینده محترم مردم در مجلس و روسای ادارات به تصویب آن پرداختیم ولی علیرغم این نگاه و کار خوب ادارات متوجه شدیم که بودجه دولتی پاسخگوی رفع مشکلات و نیازهای شهرستان نخواهد بود. بنا بر این به فکر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مذاکره با افراد متقاضی سرمایه گذاری افتادیم. در این زمینه وقت زیادی صرف شد و متوجه شدیم که خیلی از این مراجعین متقاضی استفاده از زمینهای دولتی و تسهیلات بانکی هستند و علیرغم احترام به این مراجعین ، بدلیل عدم نتیجه دهی موارد مشابه قبلی ، مذاکرات بعدی با آنها انجام نشد.

یکی از مراجعین که نماینده گروهی از افراد سرمایه گذار بود منطق و گفتگوی متفاوت تری در زمینه سرمایه گذاری داشت و متقاضی زمین دولتی یا تسهیلات نبود ، بنا براین با توجه به اینکه  سرمایه همواره در حاشیه امنیت حرکت می‌کند و امنیت سرمایه گذاری یک اصل است و موانع سرمایه گذاری باید مرتفع گردد به ایشان گفته شد که آماده کمک هستیم. ایشان در قدم اول قصد ساخت مجموعه ای مسکونی و در مراحل بعد ساخت هتل، استخر شنا، مجموعه گردشگری و .. را داشتند . متاسفانه بعد از این مذاکرات فرد سرمایه گذار توسط گروهی ، بیرون از کارگروه اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری،  به سمت خرید ملکی هدایت شدکه دارای شرایط لازم برای انجام مقصود سرمایه گذار نبود که اجازه بدهید در مورد آن رفتار فعلا بحثی نکنیم.

بعد از حدود دو ماه متوجه شدیم که فرد سرمایه گذار بدلیل شکست در سرمایه گذاری اول قصد ترک منطقه و انصراف از سرمایه گذاری و فروش محل خریداری شده را دارد و در این زمان به ایشان گفته شد که به فرمانداری مراجعه نمایند و با تذکر این نکته که برای ما امنیت سرمایه گذاری شما مهم است از ایشان خواسته شد که مسایل خود را مستقیما با کارگروه اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری فرمانداری مطرح نمایند و به واسطه ها متوسل نشوند و ایشان با توجه به تجربه قبلی پذیرفتند.

موضوع رفع مشکل کاربری قسمتی از ملک اول به جریان افتاد و پس از طی مراحل اولیه وعلیرغم  بازدیدهای مسئولین محترم استانی و شهرستانی و در آستانه تصویب نهایی، بدلایلی که فعلا ذکر نمی کنم ، مورد تصویب قرار نگرفت. در این مرحله با سلسله مذاکراتی که با نماینده گرامی مردم شهرستان سیاهکل ، مسئولین محترم استانداری و مدیران کل ذیربط استانی داشتیم و برای رفع دغدغه مسئولین و انجام کامل طرحهای سرمایه گذار ؛ در جلسه ای که بهمین منظور در استان برگزار گردید ، و با توجه به مباحث پروژه های اثر گذار و اثر پذیر در سرمایه گذاری ، تصمیم گرفته شد که سرمایه گذار هر چهار طرح مجموعه مسکونی، مجموعه ورزشی و تفریحی ، مجموعه هتل و گردشگری کشاورزی ؛ مجموعه خدماتی و اقامتی خود را که مورد تصویب نهایی قرار خواهد گرفت به صورت همزمان و با زمانبندی مناسب اجرایی نماید.

رابطه دولت و مردم با سرمایه گذار یک جاده دو طرفه است چون کمک ما به سرمایه گذاران  سبب سرمایه گذاری آنان و سبب بهبود وضعیت عمومی شهرستان و مردمخواهد شد ضمن اینکه تاکید می گردد  پس از جذب سرمایه گذار باید به دنبال حفظ آنها بود، چرا که سرمایه گذار که می‌خواهد وارد این عرصه شود قطعا در مورد نحوه برخورد ما؛ مسئولین و مردم، با سرمایه گذاری مطالعه و سپس وارد میدان می‌شود.

باید توجه داشته باشیم که عزم ملی یعنی استفاده از توان مردم و بخش خصوصی و مدیریت جهادی یعنی مدیریت خوب این سرمایه‌ها.

برای ما همه امور شهرستان مهم است و باید پیگیر باشیم اما حل مشکلات اقتصادی (بیکاری ، درآمد زایی و …) و توسعه شهرستان در اولویت است و در این راه دوری شهرستان از حاشیه‌های جناحی ، سیاسی و گروهی  به توسعه کمک خواهد کرد زیرا این مسائل دردی از مردم درمان نمی‌کند. و من در اینجا بایستی از همدلی و همفکری همه مسئولین استانی و شهرستانی از نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی؛ امام جمعه عزیز و دلسوز ؛ اعضای محترم شورای تامین و روسای محترم ادارات شهرستان و مردم بسیار خوب و همدل تشکر کنم و همچنین از مردم عزیز درخواست نمایم که بخاطر خودمان و شهرمان و آیندگان ما اجازه ندهیم برخی از افراد معدود و انگشت شمار با ایجاد شایعه و جو روانی  فرصت سوزی کنند و مصالح و منافع مردم شهرستان را بخاطر منافع شخصی خودشان به خطر بیاندازند.