دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده است لقب تیتانیوم داد.

به گزارش ندای گیلان و به نقل از شبکه خبری ۹ استرالیا اعلام کرد که در ترامپ در دیداری که در دفتر بیضی شکل وی انجام شد، موریسون را به طور هدفمند “مرد تیتانیوم” لقب داد که قوی تری از واژه ای است که سلف وی جرج دبلیو بوش برای جان هوارد نخست وزیر پیشین استرالیا “مرد فولاد” به کار برده بود.

دونالد ترامپ در گفت وگو با رسانه های آمریکایی و استرالیایی خطاب به خبرنگاران گفت : شما می دانید که تیتنانیوم قوی تر از فولاد است.

خبرنگار شبکه خبری۹ استرالیا گفت که رهبران دو کشور در دیدار رسمی و میهمانی شام جمعه شب همچنین گفت وگوهای مشترک خود را در مورد تعهدات استرالیا در مورد حضور در جمع اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس، مشارکت فراگیر در جنگ تجاری علیه چین و همکاری مشترک با واشنگتن در مورد ماموریت فضایی در کره ماه و سیاره مارس (مریخ) ادامه دادند.

هنگامی که در این نشست رسانه ای مشترک از رئیس جمهوری آمریکا سؤال شد که آیا استرالیایی ها در جنگ تجاری آمریکا با چین به عنوان یک تضمین برای خسارت خواهند بود، ترامپ گفت استرالیا از توافق نهایی که بین دو غول اقتصادی حاصل شده بهره مند می شود. استرالیا از نظر اقتصادی بسیار خوب عمل می کند. ما با چین مراوده تجاری داشته باشیم یا نه، استرالیا بهتر از ما عمل می کند و این کشور یکی از بزرگترین ذینفعان این جنگ تجاری خواهد بود. اقتصاد استرالیا مانند آمریکا قوی است و هر دو کشور در عرصه اقتصاد بسیار خوب عمل می کنند.

موریسون نخست وزیر استرالیا نیز به خبرنگاران گفت : در دیدارش با دونالد ترامپ هیچ درخواستی از این کشور برای افزایش تعهدات استرالیا در مورد ایران مطرح نشده، رئیس جمهور(آمریکا) پیشتر اعلام کرده بود که ایران با “شدیدترین مجازات های اعمال شده بر روی یک کشور” روبرو خواهد شد.

این شبکه خبری افزود: استرالیا تاکنون موافقت خود را با سهم محدود در عملیات ناوبری آزادی تحت هدایت ایالات متحده در تنگه هرمز اعلام کرده است.

طبق این گزارش، ” ترامپ روز گذشته از همتای استرالیایی خود در کاخ سفید استقبال کامل رسمی نظامی در چمن جنوبی کاخ سفید به عمل آورد. وی در این مراسم گفت که ما متعهد شدیم که میراث اتحاد استثنایی دو کشور را پیش بریم. هر دو رهبر در این دیدار تاکید کردند اتحاد کانبرا- واشنگتن به عملیات مشترک نظامی ۱۰۰ سال اخیر دو کشور بازمی گردد. ”

موریسون گفت: از جنگل های لهامل گرفته تا جنگل های جنوب شرقی آسیا، تا گرد و غبار تارین کوت در اورزگان و اکنون در آب های تنگه هرمز، استرالیایی ها و آمریکایی ها همیشه در کنار یکدیگر ایستاده اند.

ترامپ ادعا کرد : فکر می کند آمریکا “رویکرد بسیار سنجیده و استاندارشده ” در مورد ایران به کار گرفته و ساده ترین کاری که من می توانم انجام دهم، در حالی که شما اینجا هستید، این است که بگویم به سوی آنها پیش روید و آنوقت آن یک روز بسیار بد برای ایران خواهد بود. تحریم های اقتصادی قوی تر علیه ایران.

موریسون هم در مراسم استقبال در کاخ سفید گفت: برای یک قرن ما(استرالیا و آمریکا) کاری را انجام دادیم که دوستان واقعی انجام می دهند. هر چه در این قرن پیش رو باشد، می دانم استرالیا و ایالات متحده با همان شجاعت، همان جسارت و همان پیوندهای ناگسستنی قرن اول به دیدار آن خواهند رفت.

طبق این گزارش دو کشور در مورد روابط اقتصادی دو جانبه نیز گفت وگوهایی داشتند که گفته می شودروابط تجاری دو طرف افزایش می یابد. تمام صادرات آمریکا بدون تعرفه و بدون سهمیه وارد استرالیا می شود.

پیروی کورکورانه استرالیا از آمریکا تاکنون بارها توسط گروههای مختلف داخلی این کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در تازه ترین مورد یک حقوقدان و فعال حقوق بشر استرالیایی با انتقاد از پیوستن کانبرا به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس اظهار کرد: خدمت ما به آمریکا درحال ایجاد یک چهره مخدوش بین المللی از استرالیاست و اقدام کانبرا در پیوستن به این ائتلاف برخلاف قوانین سازمان ملل و موازین بشردوستانه است.

“کلی ترانتر” نویسنده، وکیل و فعال حقوق بشر استرالیایی با انتشار مقاله ای درروزنامه “ایندیپندنت استرالیا” هفته گذشته با انتقاد از حمایت بی چون و چرای کانبرا از اقدامات بین المللی واشنگتن با اشاره به سوابق این واقعیت نوشت: استرالیا صرفا برای تقویت اتحادش با آمریکا سومین کشوری بود که به واشنگتن برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ پیوست.

فشار حداکثر آمریکا علیه ایران نیز که سیاست اصلی دولت ترامپ اعلام شده از سوی بسیاری از مخالفان رئیس جمهوری آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفته و بر ناکارآمدی آن تاکید شده است.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی روز جمعه با انتقاد از سیاست‌های ترامپ، گفت: آمریکا بازدارندگی خود در برابر ایران را از دست داده است.

گراهام، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا با انتقاد از اقدام جدید دولت ترامپ برای تحریم بانک مرکزی ایران در پیامی توییتری نوشت: وقتی صحبت از ایران می‌شود بازدارندگی‌مان را از دست داده‌ایم.

رییس جمهوری آمریکا در تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، بانک مرکزی کشورمان را در فهرست تحریم قرار داد. دونالد ترامپ روز جمعه در دیدار نخست وزیر استرالیا اظهار کرد؛ این یکی از عظیم ترین و برجسته ترین تحریم ها علیه ایران است. در بیانیه وزارت خزانه داری و اتاق جنگ دولت ترامپ نیز علاوه بر بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی با اتهام مشابهی تحت تحریم قرار گرفته است.

ترامپ دو روز پیش و در حالی که می خواست ناکارآمدی تسلیحات صدها میلیارد دلاری آمریکا را بپوشاند، مدعی شد؛ تحریم های شدید اضافی دیگری علیه ایران اعمال می شود.

این در حالی است که در مدت یکسال گذشته، ترامپ و تیم وی در کاخ سفید بارها ادعا کرده بودند کارزار فشار حداکثری مفید بوده و ایران را به زانو در آورده است.