مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به آماده نشدن تعداد بالایی از واحدهای مسکن مهر برخی از شهرهای استان گفت: تکمیل پروژه مسکن مهر آستارا مستلزم همکاری ساکنین است.

به گزارش ندای گیلان از آستارا، سیاوش آقاجانی امروز در نشست با فرماندار آستارا با بیان‌اینکه در حال حاضر مشکل نیمی از مراجعین به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به مسکن مهر است، گفت: در شهرستان رشت شرایط در این خصوص به مراتب بدتر از سایر شهرستان‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از عدم آماده شدن حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ واحد در شهرستان رشت خبر داد و گفت: ۲ برابر این آمار و در مجموع حدود چهار تا پنج هزار نفر نیز درگیر موضوع هستند و با طولانی شدن پروژه و افزایش هزینه، آنها نیز مجبور به پرداخت هستند.

آقاجانی ادامه داد: تعریف فعالیت‌های تعاونی با این شرایط زیر سوال می‌رود چرا که در قالب تعاونی افراد باید در سود و زیان به صورت برابر شریک باشند اما در حال حاضر شرایط خاصی را شاهد هستیم به طوری که در یک تعاونی فردی با پرداخت مبلغی مقبول در سال ۹۳ در واحد خود استقرار دارد اما در همان تعاونی فردی با پرداخت مبلغی بیشتر هنوز در خانه مستقر نشده و بلوک هنوز تکمیل نشده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تاکید بر اینکه افراد ساکن در مسکن مهر آستارا باید کمک کنند تا هرچه سریع‌تر واحدهای نیمه کاره به پایان برسد، افزود: در غیر این صورت تا زمان اتمام پروژه به لحاظ تعاونی بودن ساختار، آنها هم مجبور به افزایش سرمایه هستند.

وی به مشکل تعاونی مسکن ثارالله آستارا اشاره کرد و افزود: پیش‌تر در نشستی با دستور کار بررسی تعاونی‌های مشکل‌دار پیگیری شد، پیمانکار در نشست حضور یافت و در نهایت بررسی کارشناسان نشان داد که قصور از پیمانکار نبوده و هیئت مدیره متواری، عامل مشکلات به وجود آمده هستند که به هر روی امید می‌رود با اجرایی شدن صورتجلسه مشکلات آن نیز برطرف شود.

آقاجانی با اشاره به اینکه هیئت مدیره مسکن ثارالله پای کار نیستند، تصریح کرد: در وهله نخست پروژه باید متولی پیدا کند تا بقیه مسائل به تدریج برطرف شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان‌اینکه هر شهرستان می‌تواند یک تعاونی با حداقل نیم درصد از جمعیت شهر تشکیل دهد که در شهرستان آستارا تاکنون ۵۸۰ نفر عضو شدند، افزود: پس از برگزاری انتخابات و تعیین هیئت مدیره که با توجه به اینکه بالای ۵۰۰ نفر عضو دارند انتخاباتشان ۲ مرحله‌ای خواهد بود، بدین صورت که نخست نمایندگان مردم انتخاب می‌شوند و سپس آنها هیئت مدیره را انتخاب می‌کنند و عملاً رسمیت پیدا می‌کنند.

رسیدگی به وضعیت مسکن مهر آستارا در اولویت قرار گرفته است

فرماندار آستارا نیز در این نشست یکی از مشکلات آستارا در حوزه تعاونی‌ها را پروژه‌های مربوط به مسکن مهر دانست و گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم رسیدگی به وضعیت مسکن مهر آستارا در اولویت قرار گرفته و چندین نشست نیز در رابطه با مشکلات آن در فرمانداری برگزار شده است.

عنایت رضایی پور افزود: پروژه مسکن مهر آستارا مسئولان ذیربط شهرستان را درگیر کرده است و باید تلاش مضاعفی در راستای حل مشکل این پروژه صورت گیرد تا به نتیجه برسد.

وی بر ضرورت پیگیری مسائل و مشکلات مرتبط با تعاونی ثارالله آستارا تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود با توجه به اینکه قرار است همان پیمانکار قبلی کار را ادامه دهد، انتظار می‌رود کنترل و نظارت بیشتر شود تا افراد ذینفع به حق و حقوق برسند.

اشتغال ۸۹۰ نفر از ابتدای سال جاری در آستارا

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آستارا نیز در این نشست، اظهار کرد: روابط کار، اشتغال، تعاون و امور اجتماعی فعال است و تا کنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد برنامه سالیانه محقق شده و سایر موارد نیز در دست اقدام است و امید می‌رود برنامه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری محقق شود.

شهلا قاضی پور با بیان‌اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون اشتغال ۸۹۰ نفر در این شهرستان ثبت شده است، تصریح‌کرد: با تسهیلات اشتغال‌زایی که در حال پرداخت است، ۱۰۰ درصد اشتغال بندر آستارا محقق می‌شود.

وی از کسب موفقیت ۲ نفر از کارگران عضو شرکت‌های تعاونی بندر آستارا در مسابقات قرآنی خبر داد و گفت: این نفرات به مسابقات کشوری معرفی شدند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آستارا با اشاره به اینکه شرکت تعاونی مسکن مهر آستارا درگیر مشکلاتی است و هر روز مراجعانی در این زمینه داریم که با کمک فرمانداری در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است، گفت: در مورد تعاونی ثارالله آستارا نیز قرار شده که هیأت تسویه‌ای تشکیل و پیمانکار مجدداً وارد کار شود تا با موافقت اعضا خود پیمانکار قبلی دوباره کار را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به اینکه در تعاونی توسعه عمران آستارا باید ۴۵۰ نفر عضو می‌شدند، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۸۰ نفر در آستارا عضو این تعاونی شده‌اند.