علی‌اصغر داداش‌پور با اشاره به توزیع تخم نوغان در استان اظهار کرد: از پنجم اردیبهشت ماه جاری تاکنون هشت هزار و 500 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران گیلان توزیع شده است.

ندای گیلان:علی‌اصغر داداش‌پور با اشاره به توزیع تخم نوغان در استان اظهار کرد: از پنجم اردیبهشت ماه جاری تاکنون هشت هزار و 500 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران گیلان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان 7 هزار و 500 تومان است، تصریح کرد: توزیع تخم نوغان در مراکز دهگانه گیلان در رشت، آستانه‌اشرفیه، فومن، شفت، لاهیجان، لنگرود، انزلی، طاهرگوراب و کسمای صومعه‌سرا و شلمان انجام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه 6 هزار جعبه دیگر تخم نوغان آماده توزیع است، خاطرنشان کرد: نوغانداران می‌توانند از لحظه خرید جعبه‌های تخم نوغان آن را بیمه کنند.

وی قیمت بیمه هر جعبه تخم نوغان را 16 هزار و 800 تومان عنوان کرد و ادامه داد: نمایندگان صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بیمه جعبه‌های تخم نوغان در پایگاه‌های توزیع مستقر هستند.

داداش‌پور با مثبت ارزیابی کردن وضعیت توزیع تخم نوغان یادآور شد: با توزیع جعبه‌های مذکور تخم نوغان، پیش‌بینی می‌شود امسال پرورش پیله ابریشم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه گیلان یکی از قطب‌های نوغانداری در کشور محسوب می‌شود، افزود: به همین دلیل مرکز نوغانداری در گیلان مستقر است و خانوارهای نوغاندار این استان 60 درصد پیله ابریشم کشور را تولید می‌کنند.

این مسئول از فعالیت نوغانداری در 15 استان کشور خبر داد و یادآور شد: پیله‌های ابریشم استان‌های نوغان‌خیز کشور در کارگاه‌ سنتی ابریشم‌کشی تبدیل به ابریشم می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه  تغذیه و آماده‌سازی درختان توت در پرورش کرم ابریشم مهم است، متذکر شد: توتستان‌ها تنها تامین‌کننده غذای کرم ابریشم محسوب می‌شوند.

داداش‌پور نوغانداری را از جمله مشاغل موثر برای جذب گردشگران و توسعه گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: نوغانداری در رونق تولید، اقتصادی و گردشگری نقش مهمی دارد.