ندای گیلان:در آستانه ميلاد با سعادت منجي عالم بشريت و جشن بزرگ نيمه شعبان هر ساله شاهد برپايي هر چه باشكوهتر جشن ها و مراسم ويژه ايي در سرتاسر كشور و علي الخصوص استان ولايتمدار گيلان هستيم. امسال هم شهرداري كلانشهر رشت به همت شورای اسلامی شهر جهت برگزاري اين جشن بزرگ مراسمي را تدارك […]

ندای گیلان:در آستانه ميلاد با سعادت منجي عالم بشريت و جشن بزرگ نيمه شعبان هر ساله شاهد برپايي هر چه باشكوهتر جشن ها و مراسم ويژه ايي در سرتاسر كشور و علي الخصوص استان ولايتمدار گيلان هستيم. امسال هم شهرداري كلانشهر رشت به همت شورای اسلامی شهر جهت برگزاري اين جشن بزرگ مراسمي را تدارك ديده تا ضمن برگزاري هر چه باشكوهتر موجبات فرهنگ انتظار را در جامعه نهادینه کند و حال اينكه پاشنه آشيل تمام اين اقدامات چه در قبل از برگزاري چنينن مراسمي و چه بعد از آن شاهد واكنش هايي از طرف برخي افراد هستيم.

از اجلاس روساي شوراهاي اسلامي كلانشهرهای کشور در رشت گرفته تا… و اين بار نوبت هزينه هاي اجراي مراسم پرشكوه نيمه شعبان در شهرداري رسيده و اينكه آيا صرف هزينه ميليوني بالغ بر 30 ميليون تومان و دعوت از خواننده محبوب كشور ايران اسلامي به صرف مردم است يا خير.

ناگفته نماند اينكه هر هزينه ايي دستاوردهايي را بدنبال خواهد داشت و نگاه هزينه ايي به مقوله فرهنگ در جهان و كشورهاي توسعه يافته منسوخ شده است و اينكه هر اقدام فرهنگي در سطوح كلان كشوررا به نوعي به كاستي هاي موجود مرتبط كردن جاي بسي تامل است.

اينكه در اجراي برنامه هاي ملي مذهبي بدنبال كيفيّت نباشيم و همواره بدنبال كميّت باشيم خود به نوعي عدم دستيابي به اهداف كلان فرهنگي را بدنبال خواهد داشت.بسياري از جوانان و مردم شريف شهر رشت انتظار تحقق بسياري از كاستي هاي روزمره خود را در تصميمات كلان شهري مي جويند و داشتن شهري ايده آل با حفظ ارزش هاي ايران اسلامي را خواستارند.

در سالهاي گذشته شاهد حضور جمعيت كثيري از هنرمندان كشوري در خطه سرسبز گيلان بوده ايم كه شايد بدليل بار هزينه ايي خانوارها بهره مندي از آنها براي همگان ميسّر نبوده و انتظار خدمات عمومی برای شهروندان دور از انتظار نيست.

از اينكه تمام اقدامات فرهنگي و آموزشي را با خط كش مالي بسنجيم گاهي ما را به مسير اشتباه مي كشاند و اينكه تصوّر درآمد و هزينه را در اجراي كارهاي فرهنگي به مثابه كارخانه توليدي بسنجيم اشتباه بس بزرگتر خواهد بود.

نكته قابل تامل ديگر درخصوص مخالفت برخي افراد ، بكارگيري واژه ايي نوظهور بنام «غيربومي» است چرا كه عمدتا اين واژه در گزينش استخدامي افراد بيشتر مي گنجد تا اقدامات فرهنگي و اينكه چسباندن واژه هاي ناملموس و احساسي در مواجه با پديده فرهنگي بسيار خطرناك است.

اينكه شهرداري كلانشهر رشت مشابه ساير شهرداري هاي كشور در تنگنا هاي مالي بسر مي برد كه در ايجاد درآمدهاي پايدار همواره دچار مشكل است امري تكراري و جدی است. ولي از آن سوي مي بايست به ياد داشته باشيم كه بودجه فرهنگي انشاء شده در سال جاری جهت انجام امور فرهنگي است و انحراف بودجه ايي رخ نخواهد داد كه نگراني در پيش داشته باشد.

اميد است در برگزاري چنين مراسمي بتوان ابعاد مختلف فرهنگ انتظار را تبيين كرد و صرف نگاه نقادانه به هزينه هاي جاري برگزاري مراسم مفيد واقع نمي گردد.

لذا از تمام متولیان مديريت شهري انتظار مي رود جهت برپايي هر چه باشكوهتر فرهنگ انتظار و نهادينه كردن اين امر مهم در جامعه از تمام ظرفيت هاي ملی و محلي استفاده نمايند.

نگارنده: حسین متقی طلب/ مولف کتاب مدیریت شهری و حقوق شهرندی