محمدرضا برجی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدأ مهم‌ترین مدیریت پسماند است که باید در روستاها و شهرها اجرایی شود.

ندای گیلان:محمدرضا برجی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدأ مهم‌ترین مدیریت پسماند است که باید در روستاها و شهرها اجرایی شود.

وی با بیان اینکه زباله منشأ آلودگی و بیماری بسیاری در جوامع روستایی و شهری هستند، تصریح کرد: در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ، زباله خشک می‌تواند به عنوان درآمد جوامع روستایی لحاظ شود ضمن اینکه زباله‌های تر نیز قابل استفاده هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان جایگاه‌های دفن زباله در این استان را غیراصولی دانست و خاطرنشان کرد: گیلان دارای 25 جایگاه دفن زباله بوده که تمام آنها غیراصولی است.

وی با تاکید بر اینکه برطرف شدن معضل پسماند و مدیریت در این زمینه مشارکت مردم الزامی است، یادآور شد: طرح تفکیک زباله از مبدأ بهداشتی‌ترین روش بازیافت پسماندهای شهری و روستایی در محل تولید است.

برجی گیلان را به تهدیدهای سموم شیمیایی، رهاسازی زباله و فاضلاب‌های شهری مواجه دانست و متذکر شد: ارائه راهکارهای عملی در برطرف شدن معضل پسماند تاثیرگذار است.

وی مناسب نبودن فعالیت کارخانه‌های کمپوست گیلان را از مشکلات دانست و تصریح کرد: روزانه حدود 2 هزار و 500 تن زباله در گیلان تولید می‌شود که دفن آنها غیراصولی است.

این مسئول حفاظت از محیط زیست گیلان را وظیفه همگانی دانست و مشارکت مردم در این راستا را امری ضروری خواند.