به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال 86 مقرر شد وزارت راه 100 هزار تن ریل از کشور اسپانیا خریداری کند، اما در آن زمان موضوع در وزارت اقتصاد مصوب نشد، چون اعلام کردند که ریل تولید داخل ساخته خواهد شد.وی ادامه داد […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال 86 مقرر شد وزارت راه 100 هزار تن ریل از کشور اسپانیا خریداری کند، اما در آن زمان موضوع در وزارت اقتصاد مصوب نشد، چون اعلام کردند که ریل تولید داخل ساخته خواهد شد.وی ادامه داد از آن زمان تاکنون هنوز ریل تولید داخل ساخته نشده است و ما هم نمیتوانیم اجرای پروژهها را در این باره متوقف کنیم، اما برای آنکه به تولید داخل هم صدمهای وارد نشود، تلاش کردهایم در کنار خریدهای خارجی نگاهی هم به تولید داخل داشته باشیم.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز 50 هزار تن ریل از محل فاینانس و تسهیلات 12 ساله با پیش پرداخت 20 میلیارد تومان از کشور هند خریداری شده که اگر میخواستیم همین میزان ریل را از داخل به صورت نقد تهیه کنیم 400 میلیارد تومان اعتبار میخواست.پورسید آقایی گفت: به موازات آن خرید ریل از داخل را در دستور کار قرار دادهایم؛ راه آهن 200 میلیارد تومان بابت حمل بارهای ذوب آهن از آنها طلب دارد، اما ما به پیشنهاد شرکت ذوب آهن مطالبات خود را دریافت نکردیم، تا در احداث خط ریل سازی در ذوب آهن هزینه شود.وی بیان کرد: قرار بود تیرماه امسال ریل ملی ساخته شود اما فعلا به مهرماه امسال موکول شده است.به گفته پورسیدآقایی: فعلا محوز خرید 40 هزار تن ریل تولید داخل را از سازمان مدیریت اخذ کردهایم که البته قیمت آنها 30 یورو از نرخهای جهانی بیشتر است و در مقایسه با نرخهای چینی این ریلها 30 درصد گران تر است، اما تلاش میکنیم، از تولید داخل حمایت کنیم.مدیرعامل راهاهن بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا سال 92 ، 1500 کیلومتر راه آهن دو خطه در کشور احداث شد که شامل 900 کیلومتر خط آهن تهران – مشهد و 600 کیلومتر خط آهن بافت بندرعباس بود،2000 کیلومتر راه آهن دو خطه را در دستور کار داریم که 830 کیلومتر آن تا پایان امسال تمام میشود.وی ادامه داد: همچنین 700 کیلومتر راه آهن حومهای در کشور احداث خواهد شد که به خط حومه ای تهران – گرمسار (4 خط) ، خط حومهای تهران – کرج (4 خط) خط حومهای اواز – سربندر و مسیر قزوین برخی از این خطوط حومهای هستند.پورسیدآقایی با بیان اینکه شاخص کیفیت زندگی در کلانشهرها بسیار پایین است،گفت به عنوان مثال شاخص کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین تر از سطح جهانی است و علت آن آلودگی هواف ترافیک و ساختار شهرسازی است کهآرامش را از ساکنان این شهرها گرفته است در حالی که با توسعه حمل و نقل حومهای آرامش به کلانشهرها برمیگردد و مردم نیز انتظار دارد که در حومه کلانشهرها در خانههایی بزرگتر و آب و هوایی سالم تر زندگی کنند و از طریق قطار حومه به داخل شهر تردد داشته باشند.مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه راه آهن در سیستم علائم و ارتباطات فعالیتهای خاصی را انجام داد،گفت: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاهها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است.وی ادامه داد: این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع سرعت میشود و اگر اتفاقی برای مردم رخ دهد قطار متوقف خواهد شد.به گفته مدیرعامل راهآهندر حال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شدهاند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد. این سیستم موجب بهره وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان میدهد.وی گفت: اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط آهن تهران – مشهد امروز به اعزام 200 قطار افزایش یابد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران داریم.مدیرعامل راهآهن ادامه داد: این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ما جزو 8 کشور دنیا هستیم که این دانش را طراحی کرده و بومی سازی کردیم.وی همچنین از احداث ایستگاه جدید و مدرن زنجان تا هفته آینده خبر داد و گفت 27 نمازخانه جدید در شبکه ریلی کشور احداث خواهد شد.مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: در دو سال اخیر رشد سیستم ریلی در جا به جایی کالا بودیم،امسال تا امروز حمل و نقل ریلی در حمل بار 8 درصد رشد داشته است و این نسبت به رشد 4 درصدی سیستم جادهای بیشتر بوده است.وی گفت: همچنین ترانزیت ملی که در سال 92 به رقم 500 هزار تن رسید در پایان سال 94 به یک و نیم میلیون تن افزایش یافت.مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: امروز سیر قطار در مسیر تهران – مشهد به 10 ساعت کاهش یافته و سرعت قطارها در این مسیر کمتر از 140 کیلومتر در ساعت نیست، همچنین تعداد ایستگاه های فیزیکی و مجازی در این مسیر به 150 ایستگاه افزایش یافته است.وی گفت: دولت لایحه تشکیل شرکت قطارهای حومهای را در برنامه ششم به مجلس ارائه کرد و منتظر تائید مجلس در این باره هستیم که امیدواریم ظرف یک ماه گذشته این برنامه به تصویب برسد.مدیرعامل راهآهن گفت: تشکیل شرکتهای جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.وی بیان کرد: از ابتدای زمستان امسال 350 دستگاه واگن بالای 45 سال از رده خارج میشود.مدیرعامل راهآهن ادامه داد: تا پایان امسال 235 دستگاه وارد ناوگان میشود و شامل واگنهای نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگنهای دسته دو از دولت قبل صادر شده است.وی در پاسخ به این سوال مبنی بر دلیل جذب سرمایه گذار اتریشی در کیترینگ برای راه اندازی سیستم نوین کیترینگ قطارها توضیح داد: جذب سرمایه گذاری خارجی حتی با یک دلار هم مفید است در موضوع کیترینگ شرکت ایرانی با همکاری شرکت اتریشی و سرمایه گذاری 12 میلیون یورویی شرکت اتریشی سیستم کیترینگ نوینی در داخل کشور راه اندازی کردند. این سرمایه گذاری از جنس تجهیزات و امکانات و ساختمان است و دو نفر اتریشی و 110 نفر ایرانی در این شرکت مشغول کار شدند و حتی مدیرعامل شرکت نیز ایرانی است.مدیرعامل راهآهن بیان کرد: راه آهن آستارای ایران -آستارای اذربایجان برای تکمیل 550 میلیون دلار اعتبار لازم دارد که تملک اراضی نیز در این عرصه مهم است.وی همچنین درباره راهآهن چابهار زاهدان گفت این مسیر پس از توسعه بندر شهید رجایی تکمیل خواهد شد طی بخشنامه سازمان بنادر هر ترمینالی در بنادر ساخته میشود باید به خطوط ریلی متصل شود.پور سید آقایی با تاکید بر اینکه حمل بار در بندر شهید رجایی توسط راه اهن سه برابر افزایش یافته است گفت: فعلا سهم ریل در جا به جایی بار بندر شهید رجایی 15 درصد است و برنامه ریزی کردیم این رقم در کل بنادر کشور به 30 درصد افزایش یابد.وی ضمن انتقاد از سیاستهای گذشت وزارت راه در ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرها گفت: راه آهن اصفهان – شیراز با 1000 میلیارد تومان اعتبار ساخته شد و اما کارایی مناسبی ندارد چون ایستگاه خارج از شهر ساخته شده و مردم تمایلی به استفاده ندارند.وی افزود: در این دولت سیاستهای اصلاح شد مثلا ایستگاه شهر همدان را به داخل شهر منتقل کردیم چون 12 کیلومتر خارج شهر بود.مدیرعامل راهآهن گفت: در وزارت راه و شهرسازی کمیته مرکب از راه آهن، معاونت شهرداری وزارت راه و شرکت راه و توسعه تشکیل شده است تا در ایستگاههای راهآهن جدید در داخل شهرها اعمال نظر کنند.وی ادامه داد: فعلا در حال خرید اراضی برای انتقال ایستگاه ر اه آهن همدان به داخل شهر هستیم همچنین در شهر رشت نیز ایستگاه راه آهن در میدان گیل این شهر ساخته میشود.وی تاکید کرد: هر خطآهنی که این دولت میسازد باید ایستگاه راه آهن آن در داخل شهر باشد و اگر استانی مخالف با این امر بود آن خط آهن را نمیسازیم زیرا توجیه علمی و منطقیندارد.وی افزود: فعلا در حال مطالعه برای انتقال ایستگاه راه آهن شیراز از محل فعلی به مرکز شهر شیراز هستیم البته موضوع قطارهای حومهای را در شیراز دنبال میکنیم که مقرر شد ایستگاه فعلی راه اهن شیراز به ایستگاه قطار حومه اختصاص یابد و سپس با تملک اراضی در داخل شهر شیراز ایستگاه جدید را آنجا بسازیم.مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: لازم است در کلانشهرها بیش از یک ایستگاه راه اهن داشته باشیم این فقط در ایران است که پایتخت کشور یک ایستگاه راه آهن دارد. در حالی که در همه دنیا پایتختها حداقل دو ایستگاه دارند.وی تاکید کرد: انتقال ایستگاه راه آهن به خارج از شهرها فقط به بروز مشکلات برای مسافران و افزایش ترافیک میانجامد.انتهای پیام/ مانتهای پیام/ب