ندای گیلان: رضا معصومی‌راد پیش از ظهر در دومین روز از اولین همایش ملی «یزد میراث جهانی» با اشاره به رو به رشد بودن فرهنگ گردشگری، گفت: 10 درصد تولید ناخالص جهان از گردشگری حاصل می‌شود و از هر 10 شغل یک شغل به گردشگری تعلق دارد. وی با بیان اینکه هفت درصد صادرات جهان […]

ندای گیلان: رضا معصومی‌راد پیش از ظهر در دومین روز از اولین همایش ملی «یزد میراث جهانی» با اشاره به رو به رشد بودن فرهنگ گردشگری، گفت: 10 درصد تولید ناخالص جهان از گردشگری حاصل می‌شود و از هر 10 شغل یک شغل به گردشگری تعلق دارد.

وی با بیان اینکه هفت درصد صادرات جهان متعلق به گردشگری بوده و فرانسه از نظر تعداد و آمریکا از نظر کسب درآمد رتبه اول جذب گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: برحسب مقاصد گردشگری در سال 2016، 53 درصد از مقاصد به گردشگری تفریحی، دیدار با دوستان و آشنایان، 13 درصد به‌ سلامت، مذهب و دیدار خویشان، 27 درصد در راستای مقاصد تجاری و 7 درصد نیز نامشخص است.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه‌وبودجه کشور بابیان اینکه در کشور 55 درصد پروازها هوایی بوده 39 درصد زمینی و دو درصد ریلی صورت می‌گیرد، اذعان کرد: ایرانیان مقیم خارج نیز یکی از پتانسیل‌های جذب هستند که می‌توان امکان مسافرت سالیانه به کشور را برای آن‌ها فراهم کرد.

معصومی‌راد با عنوان اینکه در سال 95، 162 هزار و 557 نفر به ایران مراجعت داشتند، تصریح کرد: 5 میلیون ورود و 9 میلیون خروج از کشور وجود داشته که نشانگر تراز منفی در جذب گردشگر است.

این مقام مسئول افزود: تراز منفی ایجادشده از عواملی است که ما را به توسعه گردشگری از یک‌سو و ایجاد راه‌حل در جهت توسعه گردشگران ورودی وادار می‌کند.

وی با اشاره به افزایش تقاضای ارز در ماه پایانی سال 96، گفت: افزایش عوارض خروج از کشور که چالش‌برانگیز نیز شد؛ لیکن به روشی از منابع آن برای توسعه گردشگری استفاده‌ شده است به‌گونه‌ای که 160 میلیارد تومان از محل برای توسعه زیرساخت گردشگری و حفظ میراث فرهنگی اختصاص داده‌ شده است.

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه‌وبودجه کشور با توجه به اهمیتی که توسعه گردشگری داشته و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و توصیه‌ای که به گردشگری شده است، بیان کرد: برنامه ششم توسعه، گردشگری را به‌عنوان محور موردتوجه قرار داده است؛ لذا در بخش‌های میراث فرهنگی، بخش توسعه زیرساخت‌های گردشگری؛ همچنین در بخش صنایع‌دستی با رشد اعتبارات روبرو بوده‌ایم و این اعتبارات به توسعه مشارکت‌ها و مرمت بناها و آثار تاریخی تعلق‌گرفته است.

معصومی‌راد از وجود دو طرح در بافت تاریخی یزد خبر داد و یادآور شد: این دو طرح از بودجه‌های متناسبی برای توسعه زیرساخت‌ها و مرمت بناها و حفظ و صیانت از میراث تاریخی شهر یزد برخوردار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یزد در کنار دو شهر بسیار مهم تاریخی و فرهنگی مثل شیراز و اصفهان مثلث طلایی قلمداد می‌شوند، تصریح کرد: یزد به‌عنوان اولین و مهم‌ترین شهر تاریخی با بافت فرهنگی و تاریخی بسیار غنی برای همه مردم کشورمان و جهانیان الهام‌بخش بوده و همه مشتاق دیدن بافت تاریخی و صنایع‌دستی و آشنایی با فرهنگ غنی این سرزمین هستند که نمود بارزی از ایرانیان بسیار سخت‌کوش و پرتلاش است که در سرزمینی کم آب و کویری زندگی می‌کردند.

وی در پایان افزود: چگونگی کیمیاگری و هنرنمایی در استان یزد و در این سرزمین، فرهنگ غنی را از خود به یادگار گذاشته و ما به‌عنوان فرزندان و بازماندگان نسل پرافتخار بایستی این منابع را حفظ کرده و به همه دنیا معرفی کنیم؛ لذا این همایش می‌تواند زمینه بسیار خوبی را برای معرفی فراهم کند.