به ریاست محمد حسن عاقل منش، کارگروه فرهنگ سازمانی تشکیل جلسه داد و در این جلسه بر ارتقای فرهنگ سازمانی تاکید شد.

به گزارش ندای گیلان، این کارگروه زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت از سال گذشته تشکیل شده و تلاش دارد تا فرهنگ سازمانی را ارتقا دهد.

مدیر ارتباطات شهرداری، مدیر نوسازی و تحول اداری، مدیر سرمایه انسانی، رئیس شورای اسلامی کار، دبیر کمیسیون فرهنگی، مسئول ایثارگران شهرداری، مشاور امور بانوان و مسئول روابط عمومی شورای شهر حضور داشتند و علی محجوب دبیری کارگروه ارتقای فرهنگ سازمانی را بر عهده داشت.
در این جلسه که با هدف تدوین و ابلاغ منشور سازمانی در شهرداری رشت تشکیل شده، افزایش بهره وری در کارکنان و ارتقای فرهنگ سازمانی مورد تاکید قرار گرفت.
محمد حسن عاقل منش، در ابتدای جلسه، سالروز شهادت فاطمه زهرا (س) را تسلیت گفت و اظهار داشت: اگر چه تشکیلاتی برای فرهنگ سازمانی داریم ولی علل مختلف باعث شده اجرایی نمودن فرهنگ سازمانی در شهرداری مغفول بماند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر افزود: تلاش ها نباید فردی باشد و نپرداختن به اصل قضیه موجب می شود، کارکنان نیز گله مند باشند.
وی تصریح کرد: اطلاعات فرهنگ سازمانی به تنهایی کارساز نیست و نحوه عملیاتی کردن آن در یک نهادی با قدمت ۱۰۰ سال مهم است.
عاقل منش همچنین بیان داشت: مدیریت شهرداری بعنوان سکان دار این نهاد، نقش موثری در شکل گیری و انسجام فرهنگ سازمانی دارد و تجربه نشان داده عدم ثبات در مدیریت شهری به این فرهنگ آسیب زده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ادامه داد: نظام درست تشویق برای کارکنان، الگوی صحیح ارتباطی بین مدیران و کارکنان و … مولفه هایی است که باید در تدوین فرهنگ سازمانی به آن توجه کرد.
وی با اشاره به وجود ستاد فرهنگ ایثار و شهادت، یادآور شد: این ستاد باید برنامه مدونی برای ترویج فرهنگ ایثار در سیستم شهرداری داشته باشد.
عاقل منش با بیان اینکه در مجموعه مدیریت شهری مشکلات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: بی شک ثبات در مدیریت شهری به تعمیق فرهنگ سازمانی کمک می کند.
وی تاکید کرد: اکنون حس تعلق در میان کارکنان شهرداری وجود ندارد. در ابتدا باید مراحل اجرایی ایجاد کرد و با ایجاد انگیزه در جامعه هدف، نظارت صحیحی هم بر اجرای آن داشت.
عاقل منش با بیان اینکه دکتر نصرتی توانست در زمان مدیریت خود فرهنگ سازمانی را تا حد مطلوبی ارتقا دهد، ابراز کرد: اگر ریشه فرهنگ سازمانی بهبود نیابد، نمی توان بر دیگر مشکلات شهرداری فایق شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا از شهردار آتی خواست تا به خروجی این کارگروه بیش از پیش اهمیت دهد.
عاقل منش ابراز کرد: ابتدا باید طرح کلی داشت و با اولویت بندی برای اجرا، برنامه ریزی کرد.
وی تاکید کرد: این مجموعه باید آماده باشد و هر زمان شهردار جدید آمد، خروجی این کارگاه اجرایی گردد.
مدیر ارتباطات شهرداری رشت، به عنوان یکی از اعضای این کارگروه در جلسه بیان داشت: حس تعلق به سازمان در بسیاری از کارکنان شهرداری وجود ندارد. ۶ ماه است معاون توسعه برنامه ریزی در شهرداری نداریم و هر واحد جداگانه کار می کند.
وی در بخشی از سخنان خود پیشنهاد داد: استفاده از مشاوران روانشناس می تواند برای یافتن چالش ها کمک کند و برای رسیدن به یک الگوی موفق تنها بررسی میدانی نیست.
متین عاشوری، مدیر نوسازی و تحول اداری، نیز افزود: اگر منابع انسانی بخواهد بر اساس نظام ارزشی مشخص پیش برود، بسمت تعالی می رود ولی نتایج عملکردها نشان می دهد، شهرداری در وضعیت مطلوبی نیست.
مهاجر، مدیر سرمایه انسانی شهرداری نیز بیان داشت: برای چشم انداز و اهداف نظام ارزشی که باید مشخص گردد، بسیار دیر شده است. رشت تنها شهرداری است که دستور العمل های خوبی دارد ولی در اجرا مشکل داریم.
دبیر کمیسیون فرهنگی شورا نیز گفت: تعمیق و تقویت ارزش ها و باورها ارتباط مستقیم با فرهنگ سازمانی دارد.
قانع افزود: مطالعه و آسیب شناسی دقیق نیروی انسانی به یافتن راهکار کمک می کند. ابتدا باید تعریف شود این کارگروه چه مراحلی و با چه اولویت هایی را قرار است طی کند و در نهایت گام به گام ارزیابی گردد.
رابطه در اعطای پست به مدیران شهرداری، تاخیر در پرداخت حقوق، لابی با عوامل قدرت، فرو ریختن باورها و ارزش های اخلاقی، توجه بیشتر به شورای کار و به حاشیه نرفتن اهداف این شورا، خطر پذیری مدیران، ترویج تفکر بسیجی و … عواملی بود که اعضای کارگروه بر آن تاکید کردند.
در پایان مقرر شد تمام حوزه های عضو کارگروه، شرح خدمات پیشنهادی خود را تا هفته آتی تحویل دبیر دهند.
همچنین مقرر شد، همه حوزه ها بر اساس برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت خود را تا ۱۰ روز آتی تحویل کارگروه دهند و حوزه های حراست، بازرسی و سازمان فرهنگی به اعضای کارگروه اضافه شوند و جمع بندی و ارسال شرح خدمات به مدیر تحول اداری و آماده سازی و تدوین آن و انتخاب یک مشاور اصلح انجام گیرد.
عاقل منش نیز در پایان نشست، ابراز امیدواری کرد این نشست خروجی مناسبی داشته و بتوان مصوبات آن را اجرایی نمود.