به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، به نقل از اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي، پيشاپيش فرا رسيدن مبعث پيامبر اكرم(ص) را تبريك و شهادت امام موسي كاظم(ع) را تسليت گفت و تصريح كرد: امام موسي كاظم (ع) به سبب وضعيت سياسي و اجتماعي زمان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، به نقل از اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي، پيشاپيش فرا رسيدن مبعث پيامبر اكرم(ص) را تبريك و شهادت امام موسي كاظم(ع) را تسليت گفت و تصريح كرد: امام موسي كاظم (ع) به سبب وضعيت سياسي و اجتماعي زمان خود خصايص ويژه اي داشت. در زمان آن حضرت، شدت بر شيعيان و امام از جانب خلفاي عباسي بسيار زياد بود؛ چنانكه حسب گزارش‌هاي تاريخي حضرت امام موسي كاظم(ع) قريب به  چهارده سال را در زندان هاي بني عباس سپري كردند.

 

رئيس قوه قضاييه افزود: فشار بني عباس اعم از قتل، زجر و منع شيعيان در آن زمان بسيار شدت گرفته بود و بر همين اساس «تقيه» از شعارهاي پيروان اهل بيت(ع) بود. با وجود همه اين فشارها، امام(ع) از هدايت هاي الهي خود نكاست و پيروان همواره از نور رهبري هاي آن حضرت بهره مند بودند.

 

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به ذكر، دعا و رجوع الي الله به عنوان ويژگي هاي بارز امام موسي كاظم(ع)، اظهار كرد: يكي از اذكار معروف آن حضرت كه به مثابه دستوري بزرگ براي همه شيعيان است، ذكر «عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِكَ فَليحسن العَفو مِن عِندك» است كه اين ذكر نشان مي دهد انسان در هر حال و در عالي ترين مقامات معنوي نيز آنچه در برابر خدا دارد ، چيزي جز قصور و كوتاهي نيست.

 

رئيس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به روايتي درباره امام موسي كاظم(ع) كه در كتاب بحارالانوار مرحوم مجلسي آمده است، خاطرنشان كرد: اجمال اين روايت اين است كه شخصي از اهالي ري دچار گرفتاري شده بود و به والي ري بدهي زيادي داشت. اين شخص در ايام حج به امام كاظم(ع) مراجعه مي كند و اوضاع و احوال خود را شرح مي دهد. گفته شده بود والي ري نيز از شيعيان بوده است. حسب نقل، امام (ع) نامه اي در دو سطر خطاب به والي ري مي نويسد كه در آن آمده است: « بسم الله الرحمن الرحيم اعلم اِنَّ لله تحت عرشه ظلاّ لايسكنه الا من اسدي الي اخيه معروفا او نفّس عنه كُربهً او ادخل علي قلبه سرورا و هذا اخوك والسلام».

 

آيت الله آملي لاريجاني ادامه داد: زماني كه والي ري اين نامه را مي خواند بسيار تحت تاثير قرار مي گيرد چنانكه گفته شده با كمال تواضع هر آنچه در اختيار داشته به آن شخص هديه مي كند و مشكلش را برطرف مي سازد. آن شخص مي گويد در حج سال بعد امام (ع) را ديدم و ماجرا را شرح دادم. امام فرمودند كه به خدا سوگند كار او من، اميرالمومنين، جدم رسول الله و خداوند متعال را مسرور كرد.

رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: حسب اين روايت، مي بينيم مقامي نزد حق تعالي وجود دارد كه كسي در آن مستقر نمي شود و حضور نمي يابد مگر آنكه مشكل برادر مومن خود را حل كند.

 

آيت الله آملي لاريجاني افزود: ما كارگزاران حكومتي در نظام جمهوري اسلامي بايد توجه داشته باشيم كه يك خوان عظيم معنوي در مقابلمان گسترده شده تا عيار هر يك از ما در خدمت به مردم و بندگي خدا مشخص شود. اگر همين دو سطر را كه امام كاظم(ع) به والي ري فرمودند ، عمل كنيم كار بسيار بزرگي انجام داده ايم. مصداق گره گشايي از كار مردم در دستگاه قضايي همين است كه كار هيچ مراجعه كننده اي را كه مي توان در اسرع وقت انجام داد به فردا نيندازيم.

 

رئيس قوه قضاييه با اشاره به آن بخش از روايت كه به شادماني امام، حضرت علي(ع)، پيامبراكرم(ص) و خداوند متعال از باب گشودن گره كار مردم اشاره دارد، تصريح كرد: اگر ادعاي شيعه بودن و پيروي پيامبر را داريم، رفع گرفتاري هاي مردم يكي از مهمترين كارهايي است كه براي اثبات ادعاي خود انجام دهيم. زيرا معتقديم كه در روزها و شب هاي مختلف همه اعمال انسانها بر ائمه هدي(ع) و پيامبر اكرم(ص) عرضه مي شود و بر همين اساس كارهاي نيك و بد ما موجب خوشنودي يا ناراحتي آن بزرگواران خواهد شد.

 

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به آثار و بركات روز مبعث نيز اظهار كرد: 27 رجب روز بسيار بزرگي است كه لازم است در اين روز به اصل پيامي كه پيامبر به ويژه در آن مقطع تاريخي براي مردم آورد توجه كنيم. اسلام، باطن و حقيقت همه اديان الهي و احياگر كرامت انساني است كه اين پيام امروز بيش از هر زمان ديگري مورد نياز بشريت است. پيامبر در زماني مبعوث شد كه عرب جاهلي در سياه ترين دوران خود قرار داشت و در مناطق ديگر نيز انحرافات عجيبي در اديان پديد آمده بود كه مردم را به مسيرهاي غيرتوحيدي و شرك و كفر سوق مي داد.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه پيام حضرت محمد(ص) آن تحول عظيم را در ميان مخاطبان عرب و غيرعرب ايجاد كرد، ادامه داد: امروز بشريت گرفتار جاهليت مدرن است كه محتواي آن چيزي جز روي گرداندن از حق و پشت كردن به توحيد و عبوديت نسبت به خداوند نيست. افتادن به ورطه هواهاي نفساني نيز از ديگر جلوه هاي جاهليت مدرن است و همانگونه كه همه مردم در سراسر جهان شاهد هستند، جنگ ها، خونريزي ها، كشتارها و برده داري‌ها، امروز در قالبي ديگر و با شيوه هايي جديد تجلي كرده است.

 

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به كشتار مردم بي گناه فلسطين، يمن، عراق، افغانستان و سوريه، اين اقدامات را از مصاديق بارز جاهليت مدرن برشمرد و خاطر نشان كرد: جاهليت مدرن بسيار وحشتناك تر از جاهليت كهن است. نفاق و دورويي كشورهاي قدرتمند امروز بيداد مي كند چنانكه مي بينيم يمن توسط عربستان سعودي بمباران مي شود و از نظر غذا و دارو در محاصره است، اما آمريكا و اروپا به صورت كاملاً آشكارا تمام توان خود را بر فروش سلاح به كشوري كه در حال ارتكاب جنايات جنگي است متمركز كرده اند.

 

رئيس قوه قضاييه، تسليم الي الله را به عنوان حقيقت اسلام مولفه اي كليدي براي نجات بشر امروز توصيف كرد و گفت: بايد از خدا بخواهيم كه دعوت الهي را كه يك دعوت زنده ابدي است در همه جان ها متمكن سازد تا بشر به نقطه عالي كمال خود و كرامت انساني دست يابد.

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به ادعيه و زيارات خاصه مربوط به 27 رجب، يكي از اين ادعيه را كه از قول امام موسي كاظم(ع) حين عزيمت ايشان به بغداد نقل شده است مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: ايشان اين دعا را مي خواندند كه « يَا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ وَ التَّجَاوُزِ وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَ التَّجَاوُزَ يَا مَنْ عَفَا وَ تَجَاوَزَ أُعْفُ عَنِّي وَ تَجَاوَزْ ». در ميانه اين دعا آمده است كه « اعْلَمُ اَنَّكَ  لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلاَّ أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَك » يعني امام در اين دعا خطاب به خداوند عرضه مي دارد كه شما در احتجاب از خلق خود نيستيد بلكه اعمال آدمي او را در حجاب قرار مي دهد. بر همين اساس اگر انسان اهل مراقبه و تهذيب نفس باشد مي تواند بدون هيچ حجابي با چشم دل خداوند را مشاهده كند.
رئيس قوه قضاييه افزود: امام(ع) در ادامه مي فرمايند:«وقَد عَلِمتُ أنَّ أفضَل الزّادِ لِلرّاحِلِ إلَيكَ عَزمُ إرادَةٍ يَختارُكَ بِها » آيا عبارتي زيباتر از اين مي توان يافت؟ مي فرمايد بالاترين توشه كسي كه به طرف خداوند در حركت است همان است كه قلب آدمي اراده جازم براي اختيار كردن حق تعالي داشته باشد. فاصله انسان با حق تعالي هم يك قدم است و هم بي نهايت. آن يك قدم، پا گذاشتن روي نفس است و اگر انسان توجه كند كه حق متعال سلطان مطلق همه عوالم است،  و هو الاوّل والآخر و الظاهر و الباطن، آن يك قدم را به راحتي برخواهد داشت.
آيت الله آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جنايات اخير رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين، تصريح كرد: متاسفانه نهادهاي بين المللي و سازمان ها و كشورهاي مدعي حقوق بشر كه در هر موضوعي كه به نفعشان هست، صدايشان بلند است در برابر اين جنايات ساكت هستند و از همه بدتر چراغ سبز هاي آمريكا و اظهارات منافقانه بن سلمان وليعهد عربستان در خصوص شناسايي رژيم صهيونيستي است كه خيانتي بزرگ به همه مسلمانان بود.

 

رئيس دستگاه قضايي تاكيد كرد: امروز همه مسلمانان بايد در برابر توطئه عليه مردم بي دفاع فلسطين هم پيمان شوند و اميدواريم كه كشورهاي آزادي خواه و نخبگان آنها صداي مظلوميت ملت فلسطين را به گوش جهان برسانند. در همين راستا پيام اخير مقام معظم رهبري به ملت فلسطين در پاسخ به نامه آقاي اسماعيل هنيه بسيار ارزشمند بود و مانند هميشه حمايت جمهوري اسلامي از ملت مظلوم فلسطين را نشان داد.

 

آيت الله آملي لاريجاني در بخش پاياني سخنان خود يكي از مهمترين اقدامات در راستاي حمايت از توليد داخلي را مبارزه با قاچاق كالا و ارز عنوان كرد و گفت: اين مبارزه نيازمند همكاري و هماهنگي همه نهادهاي مسئول است. امروز مسئله قاچاق كالا و قاچاق ارز و حتي تحولات در عرصه خريد و فروش ارز مشكلات بزرگي را براي مردم پديد آورده است كه دستگاه قضايي مانند همه دستگاه ها بايد در اين زمينه پاي كار باشد و در جهت رفع اين معضل گام بردارد.

 

رئيس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به انتشار برخي اخبار و اظهارات نمايندگان مجلس مبني بر وقوع قاچاق هاي عمده از طريق مبادي رسمي و گمركات، دادستان كل كشور و سازمان بازرسي را مامور كرد كه براي پيگيري اين موضوع با كمك نيروهاي امنيتي و انتظامي اقدامات لازم انجام دهند و همچنين تصريح كرد: دادستان هاي مناطق مرزي و نقاطي كه گمرك در آنها مستقر است بايد فعال تر شوند تا با انجام اقدامات قانوني لازم ضمن بسته شدن باب قاچاق، گام هاي موثر در جهت حمايت از توليد داخلي برداشته شود.