پر واضح است که گرانفروشی ، کم فروشی ، تقلب ، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، عدم برخورد مناسب با مشتری و دیگر تخلفات صنفی نه تنها به معیشت خانواده بلکه به اقتصاد جامعه ، وجهه یک شهر و مردمانش ، صنعت گردشگری و آسایش و رفاه اجتماعی لطمه می زند .

ندای گیلان:پر واضح است که گرانفروشی ، کم فروشی ، تقلب ، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، عدم برخورد مناسب با مشتری و دیگر تخلفات صنفی نه تنها به معیشت خانواده بلکه به اقتصاد جامعه ، وجهه یک شهر و مردمانش ، صنعت گردشگری و آسایش و رفاه اجتماعی لطمه می زند .

* تاکید جدی مسئولان برای برخورد با تخلفات صنفی

معاون فرماندار انزلی در این خصوص گفت : تخلفات صنفی علاوه بر متضرر کردن شهروندان به وجهه گردشگری شهر لطمه زده و موجب بی رغبتی مردم برای سفر به این شهر می شود .

غلامرضا رحیمی با اشاره به گردشگر پذیر بودن این شهر ساحلی بر لزوم رصد مستمر قیمت کالاها و خدمات توسط اداره صنعت، معدن تجارت شهرستان تاکید کرد .

* ابراز رضایت از فعالیت اصناف

بر اساس قانون اداره صنعت ، معدن ، تجارت متولی نظارت بر کارکرد اصناف در هر شهرستان است .

رییس اداره صنعت ، معدن، تجارت انزلی گفت : واحدهای بدون مجوز و سیار گرانفروشی می کنند که دنبال این هستیم که آنها را سامان دهی کنیم .

علی خودکار اظهار کرد : واحد بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت به تخلفات واحدهای صنفی اعم از گرانفروشی ، کم فروشی ، تقلب ، احتکار ، عرضه خارج از شبکه حمل و نقل نگهداری عرضه و فروش کالای قاچاق و دیگر موارد نظارت دارد .

وی سایر موارد تخلف را عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع ، فروش اجباری کالا و خدمات ، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه ، عدم صدور صورت حساب ، ضرر و زیان به اشخاص ثالث بر اثر وقوع تخلفات صنفی ، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، تبلیغ محصولات یا کالاها یا خدمات برخلاف واقع ، فروش کالا از طریق قرعه کشی ، ایجاد خسارت به اشخاص حقیقی یا حقوقی با فروش فوق العاده یا اقساطی ، برگزاری حراج غیر قانونی ، تداخل صنفی ، نداشتن صندوق مکانیزاسیون یا دستگاه توزین دیجیتالی و نداشتن پروانه کسب واحدهای صنفی عنوان کرد .

رییس اداره صنعت ، معدن ، تجارت انزلی با اشاره به این که تخلفات صنفی در همه شهرستانها وجود دارد و تنها منحصر به انزلی نیست خاطرنشان کرد : برای واحدهای متخلف، پرونده ای تشکیل و به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع و در آنجا برای متخلفان حکم صادر می شود .

وی با رد انتقادات مردمی از زمان طولانی رسیدگی به پرونده ها گفت : پرونده ها در عرض دو سه روز با استعلام از اتحادیه و مراجع ذیربط رسیدگی و به تعزیرات حکومتی اعلام می شود .

خودکار با بیان اینکه یک طرف قضیه نظارت و بازرسی بر بازار است و بخش دیگر به انصاف و بازاریان مربوط می شود ، افزود : بازاریان باید بپذیرند که سود در پرفروشی است نه در گرانفروشی .

به گفته وی واحد صنفی باید روی تمام کالاها برچسب قیمت نصب کند و فاکتورهای خرید نیز داشته باشد و حداکثر ۲۰ درصد می تواند سود روی قیمت اصلی بکشد .

خودکار در مورد کالاهای خارجی نیز گفت : اجناس خارجی اگر به طور مجاز و از طریق مبادی قانونی وارد کشور شده باشند، باید دارای برگ سبز باشد .

وی خاطرنشان کرد : ما در شهرستان حدود هفت هزار و ۲۰۰ واحد صنفی پروانه دار داریم که نظارت واحد بازرسی بر آنها مستمر است و در طول سال ، حداقل از هر واحد صنفی دو تا چهار مورد بازرسی صورت می گیرد .

وی با بیان اینکه کنترل واحدهای صنفی پروانه دار برای ما راحت تر است تصریح کرد : تعدادی از واحدهای صنفی فاقد مجوز هستند و به دنبال این هستیم که تمام واحدهای صنفی را شناسنامه دار کنیم .

خودکار یادآور شد : برنامه ساماندهی واحدهای بدون پروانه شروع شده و از ماه آینده به صورت عملیاتی انجام می شود ، ناظران اطلاع می دهند و از طریق اتحادیه مربوطه ساماندهی شوند .

رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت انزلی ، تعداد ناظران افتخاری شهرستان را ۱۲۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد : از همکاری شهروندان در این زمینه استقبال می کنیم .

وی با بیان این که حتی با روسای اتحادیه ای که تخلف کنند برخورد خواهیم کرد افزود : یکی از واحدها در رابطه با صدور پروانه کسب برای تعدادی از افراد تخلف کرده بود که عزل رییس اتحادیه و ابطال پروانه کسب ۲۷ مورد را درخواست کردیم .

خودکار عملکرد اداره خود را موفقیت آمیز عنوان کرد و کسب رتبه اول در زمینه تنظیم بازار و برگزاری نمایشگاه را موید این امر دانست .

رییس اداره صنعت ، معدن، تجارت انزلی با اشاره به سفر تحقیقاتی اخیر خود به ترکیه با همراهی رییس اتاق اصناف شهرستان و روسای ۲۶ اتحادیه که به منظور ارتقای دانش روسای اتحادیه ها انجام شد، گفت: با توجه به شباهتهای زیاد استانبول با بندرگاه انزلی این سفر مثمر ثمر بود ، در شهر استانبول روسای اتحادیه به واحدهای مشابه خود سرکشی کردند؛ اطلاعاتی در زمینه طریقه تولید ، توزیع ، تامین مواد اولیه ، واردات و صادرات گرفتند .

به گفته خودکار؛ روسای اتحادیه در این سفر با روش های نوین ایجاد شغل تعامل شهرداری با صنوف ، مدیریت مشاغل ، روش های جذب گردشگر ، چگونگی مقابله با مشاغل کاذب و دست فروشان ، سیاست مشتری مداری ، کاهش هزینه های تمام شده و یک بنگاه اقتصادی و مدیریت بهره وری درآمد آشنا شدند .

* رسیدگی جدی به پرونده ها

اداره تعزیرات حکومتی نیز بر اساس قانون مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی افراد و واحدهای غیر صنفی اعم از شرکتهای تولیدی و خدماتی دولتی و غیر دولتی ، تخلفات بهداشتی و درمانی و داروئی و قاچاق کالا و ارزی و اجرای احکام را به عهده دارد .

رییس اداره تعزیرت حکومتی انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : پرونده شکایات پس از رسیدگی توسط اداره صنعت، معدن و تجارت برای صدور حکم به اداره تعزیرات ارجاع داده می شود و در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر سه روز از سوی ما مورد رسیدگی قرار می گیرد .

مهدی سبزی با اشاره به حدود ۱۷۰ مورد پرونده تخلف رسیدگی شده طی دو ماه امسال اظهار کرد : عدم درج قیمت ، گرانفروشی ، کم فروشی ، عدم رعایت مقررات بهداشتی و نحوه ارائه خدمات و نداشتن پروانه بهره برداری اهم تخلفات صورت گرفته بوده است .

وی خاطرنشان کرد : برای ۱۶۸ مورد تخلف، ۲۴۶ میلیون و ۲۰۱ هزار ریال جریمه در نظر گرفته شده است .

* لزوم نظارت سازمانهای مردم نهاد

انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در چهارچوب قانون حمایت و اساسنامه و همچنین آیین نامه های اجرایی ، با هدف استیفاء حقوق مصرف کنندگان ، اشاعه فرهنگ رعایت حقوق مصرف کنندگان و تثبیت و تعمیق آن در بین گروه های مختلف جامعه به ویژه تبیین وظایف و تکالیف کلیه عرضه کنندگان شکل گرفته است .

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان در مورد انتقادات مردم از تخلفات واحدهای صنفی به خبرنگار ایرنا گفت : مشکلات در ارتباط با حقوق مصرف کنندگان غیرقابل انکار است و گاهی مشاهده می شود که نرخ ارزاق عمومی از یک مغازه تا مغازه دیگر متفاوت است .

شهرام شهابی از جمله مواردی که مصرف کننده حق اعتراض به آن را دارد گرانفروشی ، کم فروشی ، برخورد بد با مشتری یا مصرف کننده ، فریب مشتری ، عدم ارائه خدمات پس از فروش متعهد شده ، تفاوت بین کالای بیان شده با ارائه شده و یا تاخیر در واگذاری کالای خریداری شده عنوان کرد .

وی با اشاره به عضویت حدود یکصد نفر در انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان خاطرنشان کرد : بعنوان یک شهروند اگر عضو انجمن شوید، بهتر می توانید مشکلاتتان را منتقل کنید .

وی افزود : آنچه تاکنون باعث کاهش موفقیت شده؛ بحث فرهنگی و عدم اعتقاد به لزوم انجام نظارت و جلوگیری از تخلفات صنفی است که انجمن می تواند روی این مسئله کار کند .

شهابی خاطرنشان کرد : دفاع از حقوق مصرف کننده می تواند به نفع تولید کننده نیز باشد .

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان تصریح کرد : اولین نظارت را باید خود افراد و سازمان های مردم نهاد داشته باشند .

البته اصناف و بازاریان منصف ، مسوول و درستکار که قابل احترام و امین مردم شهر گردشگر پذیر انزلی بشمار می روند نیز کم نیستند که باید این عده الگوی سایر همکاران خود قرار گیرند .

با توجه به تاکیدات مسوولان بلندپایه کشور بر لزوم سلامت بازار و ضابطه مندی فعالیت اصناف و تاثیر عملکرد مناسب این بخش بر آرامش و آسایش اجتماعی، ضروری است ادارات و سازمان های ذیربط به نظارت و اعمال قانون در این زمینه توجه جدی داشته باشند و نفع شهروندان را بر نفع اشخاص ارجح بدانند و مردم نیز با آشنایی با حقوق خود و دفاع از آن و پی گیری تخلفات و عدم خرید مجدد از اصناف متخلف از حقوق خود دفاع کنند.

ایرنا