به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، «پرویز اقبالی» عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و از تصویرسازان دینی است که در کارهای وی تصویرسازی واقعه عاشورا، عملیات کربلای 4 در دوران دفاع مقدس و همکاری با نشریات دیده می‌شود. وی تصویرگری بیش از 50 کتاب را در کارنامه خود دارد و […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، «پرویز اقبالی» عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و از تصویرسازان دینی است که در کارهای وی تصویرسازی واقعه عاشورا، عملیات کربلای 4 در دوران دفاع مقدس و همکاری با نشریات دیده می‌شود. وی تصویرگری بیش از 50 کتاب را در کارنامه خود دارد و آثارش در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش در آمده است. 

داستان عاشورا 

غواصان در عملیات کربلای 4 وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون فعالیت‌های اخیر خود گفت: تصویرسازی جلد دوم عاشورا که روایت تصویری از شام غریبان تا اربعین حسینی (ع) است را آغاز کردم و امیدوارم تا سال آینده این جلد به چاپ برسد.وی درخصوص طراحی تعداد تصویر برای جلد دوم عاشورا، یادآور شد: من بر اساس نیاز تصویر را ایجاد می‌کنم. ضمن اینکه این مسئله مورد توجه است که واقعه عاشورا که حکایت روشن دارد، گویایی تصویر نیز حفظ شود و بتواند با کودک ارتباط برقرار کند.عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد درخصوص استفاده از رنگ‌ها و تکنیک‌ها در بیان شخصیت‌های داستان عاشورا، یادآور شد: در هر هنری رنگ‌ها معانی خاص خودش را دارد؛ مثلاً رنگ پرهایی که روی کلاه‌خود زده می‌شود، سمبل‌های متفاوت از موقعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شخص را معرفی می‌کند. ضمن اینکه در کنار معانی، گفتار اشخاص در حباب‌هایی بیان می‌شود.

غواصان در عملیات کربلای 4 وی ضمن تأکید بر رابطه صورت و معنا در تصویرسازی اظهار داشت: یک نوع واقعیت‌گرایی در بیان مسائل تاریخی وجود دارد که خیلی‌ها از آن فرار می‌کنند؛ آنها یا توانایی ندارند یا با فرم‌هایی کار می‌کنند تا ضعف‌شان را می‌پوشانند.اقبالی افزود: صورت و معنا به 3 صورت است؛ اول آثاری که صورت بر معنا غلبه دارد؛ دوم آثاری که صورت چیزهایی را اضافه کرده که در معنا نیست و بدآموزی هم دارد و سوم آثاری که صورت و معنا باهم هماهنگ هستند.وی بیان داشت: گاهی اوقات دیده می‌شود که تصویرسازی هیچ رابطه‌ای با کودک برقرار نمی‌کند؛ این اتفاق را در آثار برخی از ناشران از جمله انتشارات شباویز دیده‌ایم که مرتب بر این اتفاق دامن می‌زنند و در جشنواره‌های اروپایی شرکت کردند و جایزه می‌گیرند. این عدم رابطه صورت و معنا، تصویرسازان جوان را هم تحت تأثیر قرار داده است.اقبالی اضافه کرد: وقتی می‌خواهم پروژه‌ای را انجام دهیم باید تعریف تصویرسازی، نشان دادن انواع تصویرسازی، تاریخ تصویرسازی، نحوه بیان تصویرسازی و رابطه بین صورت و معنا مد نظر باشد؛ اما نظریه‌ای در اروپا مطرح شد که انتشارات شباویز هم از این نظریه پیروی می‌کند.این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تصویرسازی هنر سفارش‌پذیر است، به همین لحاظ تفکر پذیر است، بنابراین نمی‌شود با فرمالیست، کار تفکرپذیر و سفارش‌پذیر انجام داد. متأسفانه فرمالیست، اصالت نگارگری و تصویرسازی و گویایی تصویر در بیان داستان‌های تاریخی را گرفته است و هیچ زیبایی به آثار نمی‌بخشد و خیلی‌ها از روی ناآگاهی از این کارها حمایت می‌کنند. 

داستان عاشورا وی درباره وضعیت امروز تصویرسازان یادآور شد: فعلا وضعیت هم آشفته است و با توجه به گرانی که روز به روز بیشتر می‌شود، توان تصویرسازان را گرفته است. چرا که ورود به عرصه هنر دارا بودن امکانات را می‌طلبد. از طرفی دیگر برخی از تصویرسازان مخاطب را مدنظر ندارد و بی نظمی در ادبیات و تصویرسازی کودک و نوجوان وجود دارد.اقبالی در ادامه در خصوص جایگاه تصویرسازی ارزش‌محور در عرصه بین‌المللی، گفت: برخی از آثار در فرهنگ ما معنا شده‌اند و مردم با آن معنا انس دارند، مثلا در جهاد، دفاع از حق و حقیقت مطرح است اما همین موضوع وقتی به خارج برده می‌شود، چون از جنگ و خونریزی بری هستند، این را به عنوان آثار خشونت‌آمیز نفی می‌کنند.وی افزود: مباحث اخلاقی مدنظر فرهنگ ما است که با فرهنگ غرب مغایرت دارد؛ البته ما نتوانستیم مباحث غنی معنوی،‌ اجتماعی و فرهنگی خاص خودمان را نتوانستیم معرفی کنیم و باید برای معرفی آن از طریق زبان هنر کار شود.انتهای پیام/ن