استاندار گیلان با تاکید بر اینکه باید وضعیت امور و مباحث حوزه دانش بنیان و علم و فناوری بیش از پیش در استان ملموس باشد، گفت: بهره مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای تبدیل تهدید ها به فرصت و نیز توسعه اشتغال گیلان ضرورت دارد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی در دیدار با مشاور وزیر کشور در امور فناوری، بر لزوم بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت ها و قابلیت های شرکت های دانش بنیان و فعالان عرصه پژوهش و فناوری و توسعه فعالیت های این حوزه مهم و اثربخش تاکید و اظهار کرد: با بهره گیری از ظرفیت های شرکت‌های دانش بنیان می‌توان تهدید هایی همچون پسماند را به فرصت تبدیل کرد و توسعه تولید و  اشتغال در استان را سرعت بخشید.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری گیلان نسبت به میانگین کشوری 1/2 درصد پایین تر است، بیان کرد: نرخ بیکاری 1/6 درصدی استان در حوزه افرادی است که به‌رغم تحصیلات دانشگاهی، مهارت لازم برای انجام امور فنی و حرفه ای را ندارند، از این رو توسعه  فعالیت  شرکت‌های  دانش بنیان در کاهش نرخ بیکاری نقش موثری ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: باید هم‌تراز با توسعه اشتغال گیلان در حوزه‌های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و …، سهم مباحث دانش بنیان به خوبی افزایش یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین خواستار ورود عملیاتی پارک علم و فناوری برای کمک به اجرای بهتر مباحث مدیریت پسماند در استان و همچنین شتاب در روند این مهم از سوی شهرداری رشت و دیگر متولیان امر شد.

عباسی با مهم شمردن اینکه باید زنجیره مدیریت پسماند در استان گیلان به درستی انجام شود، گفت: توجه به مسائل زیست محیطی از جمله ساماندهی پسماند سراوان و تفکیک زباله از مبدا با روی کارآمدن دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد.

وی افزود: اقدامات خوبی در این حوزه در حال انجام است که انتظار می‌رود امورات مختلف با توازن به سرانجام مطلوب برسد.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری نیز در این دیدار گفت: با تشکیل دبیرخانه مشترک، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و دفتر کارآفرینان در توسعه هر استان نقش مستقیم دارند.

مهدی طهوری افزود: بازیگران علم و فناوری باید وارد حوزه اقتصاد شوند و در حوزه های اصلی اقتصاد کشور مشارکت کنند، فعالیت حاضر و ملموس داشته باشند تا توسعه اقتصاد کشور را به شکل دانش بنیان شکل دهیم.

وی تاکید کرد: وزارت کشور فعالیت های دانش بنیان را در آیین نامه ای به نام آیین نامه تولید دانش بنیان در ۱۸ ماده تدوین کرده است، این مجموعه در اختیار وزارت علوم قرار گرفته تا دانشگاه هایی که شایستگی محوری دارند، ماموریت هایی را در سطح ملی و به عنوان ماموریت بلندمدت برعهده بگیرند.