ندای گیلان:قاسم محبعلی در خصوص اتهام‌های برخی از کشورهای عربی و مقام‌های آمریکایی مبتنی بر «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» گفت: منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای است که رقابت‌ها، اختلافات و بحران‌های بسیاری در آن وجود دارد که برخی از آنها ریشه‌ای هستند و قدمت تاریخی همانند مسئله فلسطین دارند؛ برخی نیز مانند داعش، یمن، عراق […]

ندای گیلان:قاسم محبعلی در خصوص اتهام‌های برخی از کشورهای عربی و مقام‌های آمریکایی مبتنی بر «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» گفت: منطقه خاورمیانه، منطقه‌ای است که رقابت‌ها، اختلافات و بحران‌های بسیاری در آن وجود دارد که برخی از آنها ریشه‌ای هستند و قدمت تاریخی همانند مسئله فلسطین دارند؛ برخی نیز مانند داعش، یمن، عراق و سوریه فوری و جدید هستند.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با اشاره به اختلاف نظر میان قدرت‌های منطقه‌ای در خصوص تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: متاسفانه در دولت قبل، وزارت امور خارجه نتوانست نظرات و رویکرد جمهوری اسلامی ایران را به خوبی برای کشورهای منطقه تبیین نماید و برخی رفتار و گفتارهای مسئولان عالی کشور در آن زمان، موجب کاهش سطح روابط ایران و کشورهای منطقه شد.

محبعلی با ضروری دانستن فعالیت و حضور هرچه بیشتر وزارت امور خارجه در عرصه منطقه‌ای تصریح کرد: حضور و فعالیت در این عرصه و انجام فعالیت و گفت‌و‌گو با کشورهای منطقه می‌تواند به تببین نظرات ایران، رفع اختلاف و کاهش فاصله‌ها کمک کند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه عربی و شمال آفریقا در دولت سازندگی با بیان اینکه دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی سیاست‌های مبتنی بر دکترین دولت اصلاحات و سازنندگی در دیپلماسی است، خاطرنشان کرد: دولت اصلاحات و سازنندگی توانستند با در پیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی و انجام گفت‌و‌گو، ضمن کاهش فاصله با کشورهای منطقه و ایجاد اعتمادسازی، منافع بسیاری را نصیب ایران کنند و به قدرت منطقه‌ای کشورمان بیفزایند.

سفیر اسبق ایران در یونان و مالزی با اشاره به تلاش دولت یازدهم در انجام گفت‌و‌گو، تنش‌زدایی و اعتمادسازی یادآور شد: در پیش گرفتن این سیاست تا به امروز نتایج مثبتی را هم داشته است که می‌توان نتیجه آن را به طور مثال می‌توان در پرونده هسته‌ای مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اینکه وجود بحران در منطقه به نفع هیچکس نیست، ابراز داشت: با وجود بحران، میزان سرمایه‌گذاری اقتصادی در منطقه نیز کاهش می‌یابد و از سویی موجب تحلیل رفتن توان و ظرفیت ملت‌های منطقه برای توسعه، از بین رفتن زیرساخت‌های کشور‌ها و نابودی سرمایه انسانی می‌شود.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اراده لازم از سوی جمهوری اسلامی و دولت یازدهم برای کاهش تنش و فاصله با کشورهایی نظیر عربستان باز شاهد افزایش واگرایی تهران و ریاض هستیم؛ یادآور شد: متاسفانه هم‌اینک تهران و ریاض بیشترین فاصله را از یکدیگر دارند که وجود این فاصله٬ موجب از بین رفتن تلاش‌ها و اراده‌ها می‌شود.

محبعلی با ضروری دانستن انجام گفت‌و‌گوهای صریح، جدی و شفاف میان تهران و ریاض در مسایل مختلف٬ بیان کرد: بخشی از افزایش فاصله میان دو کشور، به دلیل تحولاتی است که در ماه‌های اخیر در عربستان رخ داده٬ که موجب شده بهبود روابط تهران و ریاض دیر‌تر انجام شود.

این دیپلمات ارشد پیشین کشورمان تاکید کرد: بهبود روابط ایران و عربستان، کلید کاهش بحران‌های منطقه‌ای نیز می‌تواند باشد.

محبعلی در پایان عنوان کرد که لازمه حل و فصل بحران‌ها و پرونده‌هایی نظیر هسته‌ای، عربستان و مسایل منطقه‌ای٬ نیازمند آن است که تمامی ابزار‌ها و اختیارهای لازم در دستان وزارت امورخارجه باشد.