قاسمی گفت: بی‌شک در هر کجا که نیاز باشد و نسبت به هر موضوع ضروری در محیطی آکنده از مودت گفت‌وگو خواهیم کرد.

به گزارش ندای گیلان؛سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو یی، با تاکید بر اینکه مذاکرات میان کابل و تهران بر سر مسئله آب آغاز شده‌است، گفت: پس از سفر دکتر ظریف به کابل توافقاتی با آقای اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور و سایر مقامات افغانستان صورت گرفت و قرار شد؛ پنج کمیته تخصصی بررسی مسائل کار‌شناسی در روابط فیمابین بین دو کشور در حوزه‌های مختلف را آغاز کنند که یکی از این کمیته‌های پنج‌گانه، کمیته آب است.

او ادامه داد: علاوه بر بحث مهم آب، مسایل بسیار دیگری هم در روابط دو کشور دوست و همسایه وجود داشته و دارد که باید برای تمامی آن‌ها در یک فرایند دوجانبه راه‌حل‌های مرضی‌الطرفینی یافت. مشکلات قاچاق موادمخدر از افغانستان به ایران، مسایل مرزی و مبارزه با تروریسم و ناامنی در مرز‌ها، موضوع محیط‌زیست، مسایل اقتصادی و تعداد دیگری از موضوعات مطرح در روابط وجود دارد که باید تماما حل و فصل گردد.

این دیپلمات‌ عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه بی‌شک یکی از موضوعات مهم تهران و کابل موضوع آب است که از اهمیت والایی برخوردار است، اظهار داشت: دو کمیته از کمیته‌های پنج‌گانه در وزارت امور خارجه و زیر نظر معاونت منطقه‌ای و معاونت حقوقی و بین‌المللی برگزار و کمیته‌هایی نیز در وزارت کشور تشکیل و پیگیری می‌شود. دور اول کمیته‌های پنج‌گانه اخیرا در تهران برگزار شد و قرار است؛ دور دوم این نشست در کابل انجام شود.

قاسمی با بیان اینکه مدیریت تمامی کمیته‌ها زیر نظر وزارت امور خارجه خواهد بود و تمامی دستگاه‌ها امور تخصصی لازم را با حضور خود پیگیری و در نهایت طی هماهنگی با وزارت امور خارجه، امور را پیش خواهند برد، تصریح کرد: لازم است؛ تمامی موضوعات به صورت جدی میان دو کشور و در زمان کوتاه‌تری به انجام رسد. امیدوار هستیم در مدت شش ماه تفاهمات اولیه حاصل و بتوان به یک توافق و سند جامع همکاری نائل شد.

او با بیان اینکه امیدواریم که به دور از احساسات و در یک محیط سازنده و آکنده از تفاهم، شاهد همکاری این کشور همسایه خود باشیم، خاطرنشان کرد: ایران نگاه بسیار سازنده و مثبتی به همسایگان خود و از جمله افغانستان دارد و طی دهه‌های گذشته آنها شاهد این نگاه مثبت و کمک‌های بی‌دریغ ایران بوده‌اند و انتظار می‌رود در این مذاکرات و همکاری‌ها، دو کشور الگو و مدل جدیدی از تفاهم و همکاری سازنده و روابط مودت‌آمیز را به نمایش گذارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: آنچه مشخص است؛ این است که برخی عناصر ثالث و کشور‌های به‌خصوصی، علاقه‌ای به این روابط برادرانه دو کشور ندارند و همواره سعی در ایجاد سوءتفاهم میان دو کشور داشته‌اند و خوشبختانه با درایت مقامات افغانستانی آنها موفق نبوده‌اند، به‌ هرحال باید هوشیاری و درایت لازم را بیش از بیش مدنظر داشت.

قاسمی با بیان اینکه آنچه باید بدان توجه کرد؛ تلاش برخی برای جلوگیری از امنیت، ثبات و آرامش مردم در افغانستان است، ابراز داشت: یک نگرانی عمده در این کشور بعد از شکست سنگین تروریست‌های تکفیری در عراق، پراکنده شدن آنان در کشورهای مثل افغانستان است که باید به‌ هر شکل ممکن با هوشیاری به مبارزه با این پدیده شوم انسان‌کش برخواست و اجازه نداد؛ افغانستان را در معرض ناامنی قرار دهند.

او با تاکید بر اینکه مردم افغانستان بعد از دهه‌ها نا‌امنی و درگیری‌های متعدد استحقاق یک آرامش و امنیت و رفاه نسبی را دارد، بیان کرد: نگاه ایران و آرزوی ما یک افغانستان باثبات و آرام و دارای امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی است. امنیت در این کشور برای ایران از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است و دوستان افغانستانی باید به این واقعیت‌ها توجه نمایند و اجازه ندهند؛ برخی کشور‌ها با اعزام عناصر وابسته و با شیطنت بسیار سعی در ایجاد سوءتفاهم میان دو کشور کنند، زیرا افغانستان قطعا دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با رایزنی تهران و آنکارا درخصوص مسائل زیست‌محیطی و آب، با اشاره به اینکه همواره ما با توجه به اهمیت ترکیه به عنوان یک کشور دوست و همسایه در تماس و رایزنی با آنان در حوزه‌های مختلف روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای هستیم، یادآور شد: بی‌شک در هر کجا که نیاز باشد و نسبت به هر موضوع ضروری در محیطی آکنده از مودت گفت‌وگو خواهیم کرد.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مسائل مرزی، امنیت مرز‌ها، آب و مبارزه مشترک با تروریسم و قاچاق در هر شکل آن و مسایل زیست‌محیطی و آب در صورت نیاز رایزنی خواهیم داشت، مهم آن است که دو کشور همواره از سیاست گفت‌وگو و تعامل پیروی و نگاهی سازنده در حل و فصل موانع و مشکلات داشته و خواهند داشت.

او با تاکید بر اینکه در وزرات امور خارجه بحث‌های زیست‌محیطی دارای اهمیت فراوانی است، عنوان کرد: مسائل زیست‌محیطی می‌تواند؛ بر روابط کشورهای منطقه در جهت مثبت و منفی تاثیرگذار باشد و تلاش برای حل و فصل مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، ریزگرد‌ها و بحران آب در حل معضلات بین‌المللی در سطح منطقه اثرگذار است.