کارگاه آموزشی منطقه ای بهبود کیفیت مراقبت ها و پیامدها مبتنی بر شواهد بر اساس ده گام EPIQ، با حضور مربیان کشوری و نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی اراک، بابل، سمنان، شاهرود، زنجان و گلستان در گیلان برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، فردین مهرابیان – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ابتدا با اشاره به این مطلب که کار در حوزه بهداشت نیازمند تفکر سیستماتیک و از سویی هم دیر بازده است، گفت: در این خصوص در کنار توجه به شاخص های فرایندی  توجه به شاخص های پیامدی هم  امری لازم است.

وی  با تاکید بر اهمیت توجه به شاخص های پیامدی ، اظهار داشت:  اگر در کنار شاخص های فرایندی به شاخص های پیامدی هم توجه شود، بی شک می توان اثرگذاری این مهم را شاهد بود.

 مهرابیان در ادامه ارتقای سلامت همه جانبه در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی و  افزایش امید به زندگی سالم را ازاهداف کلی و بهبود مراقبت تکاملی در بخش های مراقبت نوزادان و کاهش مرگ نوزادان به کمتر از هفت در هزار تولد زنده را از اهداف کمی برنامه های سلامت نوزادان در سال جاری عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تعداد موالید استان گیلان در سال های 96و97 بر اساس آمار ثبت احوال گیلان ، یادآورشد: استان گیلان با داشتن  کمترین نرخ رشد جمعیت جزء سالمندترین استان در کشور محسوب می شود.

 وی در ادامه ضمن تشریح برنامه مراقبت از نوزاد در منزل ( HOME CARE  (  ، یاد آورشد : این برنامه در سال 95 از پنج شهرستان گیلان آغاز و در سال 97 نیز در تمام 16 شهرستان گیلان اجرا شد.

 مهرابیان در پایان نارسایی شدید، ناهنجاری مادر زادی و … از جمله علل مرگ نوزادان استان در سامانه ایمان، در سال گذشته ذکرو ابراز امیدواری کرد، با نهادینه کردن شعار   پیشگیری مقدم بر درمان  کاهش میزان عوارض مرگ نوزادان را در استان و کشور، شاهد باشیم.

 در ادامه پریسا محققی – فوق تخصص نوزادان و مربی کشوری ( EPIQ) نیز با اشاره به عنوان کارگاه مذکور،  اظهار داشت : بهبود کیفیت یعنی تغییر و تغییر از نکات ساده ای آغاز می شود. وی با بیان این مطلب که  در بیشتر مواقع تغییرات جبر زمانه بوده و جزء خواسته ما نمی باشد، به بیان اهداف برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای بهبود کیفیت مراقبت ها و پیامدها مبتنی بر شواهد بر اساس ده گام  EPIQ به میزبانی گیلان ،پرداخت.

 گفتنی است : کارگاه آموزشی منطقه ای بهبود کیفیت مراقبت ها و پیامدها مبتنی بر شواهد بر اساس ده گام  EPIQ صبح امروز ، یکشنبه به میزبانی گیلان و با حضور معاون بهداشتی ، معاون فنی و مسوولان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، مربیان کشوری ، کارشناسان اداره نوزادان وزارت بهداشت و نمایندگان حوزه بهداشت و درمان دانشگاه های علوم پزشکی اراک، بابل، گلستان، سمنان، شاهرود و زنجان در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

 پی نوشت: کاهش مرگ نوزادی از شاخص های مهم توسعه بهداشتی محسوب می شود. از آنجایی که علل مرگ نوزادی به ترتیب شامل سندرم دیسترس تنفسی، نارسی و ناهنجاری بدو تولد می باشد، از این رو بررسی علل مرگ هر منطقه و ارایه مداخلات اجرایی ضروری است.

بررسی اطلاعات و شاخص های سلامت نوزادان در طی سال های گذشته نشان می دهد که علی رغم افتتاح بیش از 300 مرکز  ان آی سی  یو در شهرهای مختلف و بکارگیری تجهیزات پیشرفته و در دسترس بودن متون مرجع و آموزشی در زمینه مراقبت های نوزادان، میزان کاهش مرگ و میر نوزادان از میزان قابل انتظار کم تر است. این امر ضرورت وجود یک رویکرد سیستماتیک و پایدار برای بهبود کیفیت برنامه ها، فرایندها و خدمات مراقبتی نوزادان برای دستیابی به سطح بالایی از کارایی ، اثربخشی، بهبود پیامدها ( کاهش مورتالیتی و موربیدیتی) و رضایت گیرندگان خدمت را نشان می دهد . تجارب جهانی، نشان داده است که استفاده از روش بهبود کیفیت مبتنی بر شواهد ( EPIQ) در کاهش مرگ و میر نوزادان بسیار موثر است.