ندای گیلان:محمدرضا برجی با اشاره به فرا رسیدن روز زمین پاک، اظهار داشت: در سال 1969 توسط یک مبلغ دینی خارجی پیشنهاد روز جهانی زمین را به یونسکو داد که به این روز نامگذاری شده است. وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام به پاکی و طهارت و حفظ نعمت‌های الهی تأکید شده است، […]

ندای گیلان:محمدرضا برجی با اشاره به فرا رسیدن روز زمین پاک، اظهار داشت: در سال 1969 توسط یک مبلغ دینی خارجی پیشنهاد روز جهانی زمین را به یونسکو داد که به این روز نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام به پاکی و طهارت و حفظ نعمت‌های الهی تأکید شده است، افزود: حیات ما وابسته به زمین، آب، خاک و هوای پاک است که طبیعت تمام اینها را رایگان در اختیار ما قرار داده و باید قدر نعمت‌ها را بدانیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان درباره برنامه‌های این نهاد در هفته زمین پاک، تصریح کرد: امروز همزمان در 16 شهرستان گیلان برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

وی پاکسازی مناطق، معابر و محل‌های گردشگری مانند قلعه‌رودخان، پیاده‌روی کوهستانی، پاکسازی جنگل و سواحل را از جمله برنامه‌های هفته زمین پاک عنوان کرد.

برجی تجلیل از واحدهای صنعتی که کمترین آلودگی و مدیریت پسماند را دارند از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک عنوان کرد.

وی یادآور شد: مهم‌ترین برنامه هفته زمین پاک برگزاری مراسم تجلیل از اندیشمندان برجسته محیط زیست کشور است که فردا سوم اردیبهشت در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با حضور استاندار این استان برگزار می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه به مناسبت روز زمین پاک برنامه‌ای در پارک جنگلی سراوان رشت برگزار شد، تصریح کرد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ جزو اقدام‌های مهمی است که از 52 شهر گیلان تعداد 14 شهر در این ضعیف عمل کرده‌اند.

وی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حفاظت از محیط زیست را ضرورت دانست و یادآور شد: این سازمان‌ها تاکنون فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و نقش آنها باید در مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه پررنگ‌تر شود.