اولین همایش ملی پدافند غیرعامل مردم محور آستارا با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستان و جمع کثیری از اساتید دانشگاه های کشور، اصحاب قلم و رسانه و سازمان های مردم نهاد در هتل بین المللی اسپیناس شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان،یونس رنجکش، فرماندار آستارا و رئیس همایش اولین همایش ملی پدافند غیرعامل مردم محور با اشاره به اهمیت توجه به پدافند غیر عامل به عنوان یک نیاز و ضرورت امروز کشور گفت : این همایش با همکاری اداره کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان و از سوی فرمانداری آستارا با مجوز وزارت کشور و دستور و پشتیبانی استاندار گیلان برگزار شده است.

فرماندار آستارا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد پدافند غیرعامل، گفت: به فرموده ایشان پدافند غیرعامل یک اصل مهم را غیر قابل انکار می باشد و باید امروز توجه بسیار ویژه‌ای به حمله پدافند غیرعامل برای جلوگیری از آسیب ها و توطئه های دشمن داشته باشیم.

وی گفت: مردم محور بوده این همایش یکی از ویژگی های مهم آن است که تلاش شده است تا با بهره مندی از ظرفیت های مراکز علمی و دانشگاهی و اساتید و پژوهشگران آخرین دست آوردهای علمی در این حوزه استخراج و از آنها بهره مند شویم.

رنجکش اضافه کرد: مردم کشورمان در طول 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی همواره در همه عرصه ها حضوری فعال داشته اند و در دفاع از کشور همواره شاهد حضور مردم بوده ایم که بهترین نمونه آن در دوران دفاع مقدس و همچنین پس از آن پشت سر گذاشتن تحریم ها و فشارهای اقتصادی بوده است.

وی گفت: ما امروز نیازمند حضور بیشتر مردم در عرصه های مختلف و سازماندهی و آگاهی بخشی به آنان هستیم که باید با  آموزش های لازم همراه باشد و برگزاری این همایش هم در راستای شناسایی ظرفیت ها ، مشکلات و چالش ها است که مردم و مسئولان را بیشتر با مفاهیم و ضرورت های پدافند غیر عامل آشنا کنیم.

رییس همایش ملی پدافند غیرعامل مردم محور، مشارکت های مردمی را از ظرفیت‌های بالقوه آستارا دانست و افزود: نمود مشارکت مردمی را در ستاد اربعین امسال دیدیم که با یک رشد ۱۰۰ درصدی و استقبال از زائرین در دو سال گذشته مواجه بودیم و میزبانی از ۱۵ هزار زائر اربعین در سال جاری گویای این امر می باشد.

رنجکش یکی از عوامل مهم برای مشارکت مردمی را دعوت از سازمان های مردم نهاد دانست و بیان کرد: در یک سال گذشته با دادن مجوز به ۱۲ سازمان مردم نهاد، گام بزرگی را برای مشارکت دادن مردم در تمام فعالیت‌های سازمانی برداشتیم.

به گفته وی؛ آستارا شهرستانی مرزی با موقعیت های خاص و استراتژیک است که از همه ابعاد اهمیت آن بسیار مهم می باشد و در بخش پدافند غیر عامل نیز باید به آن توجه جدی تر داشت .

دکتر اورنگ استقامت رئیس علمی همایش هم در ادامه گفت: از 50 مقاله ارسال شده به همایش، 14 مقاله در قالب پنل و کارگاه آموزشی با موضوعات تهدیدات سایبری و پدافند مردم محور، هوشمندسازی شهرها و چالش های پیش رو، استفاده از فضاهای امن شهری در شرایط اضطراری، حفاظت از زیرساخت های حیاتی و محیط زیست، گردشگری و الزامات پدافند غیرعامل برای شرکت کنندگان ارائه شده است .

وی اضافه کرد: کار اجرایی و دبیرخانه همایش از یکسال پیش فعال شد و استقبال خوبی از این همایش برای اراه مقاله در 8 محور شده است.

امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان هم در ادامه مراسم ضمن تشکر از فرماندار و مجموعه عوامل دبیرخانه با تأکید بر اهمیت تهدیدات انسان‌ساز گفت: باید به این تهدیدات به عنوان مهمترین اصل در پدافند غیرعامل مردم محور توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه تهدیدات انسان ساخت موضوعی متفاوت و مهم است، گفت: انسان محور موضوعی مهم است که ویژگی‌های خاص خود همانند تفکر و اندیشه «استراتژیک» و دکترین دارد و باید به این مولفه به عنوان یک تهدید مهم توجه اساسی شود.

محمدپور با تاکید بر اینکه تکنولوژی و دانش عناصر مهم تهدیدهای انسان ساز هستند، افزود: تکنولوژی عنصر محرک تهدیدات انسان ساخت بوده که همواره در دسترس همگان قرار دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با بیان اینکه با نگاه کاملا علمی می توان تهدید را از فرصت تفکیک کرد، افزود: تفکیک تهدید از فرصت در فناوری‌های نوین و تهدیدهای جدید یکی از رویکردهای جدی پدافند غیرعامل است.

محمدپوردر ادامه با اشاره به اینکه امروز تهدیدات سایبری بیش از همه موارد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: همایش ملی پدافند غیرعامل مردم محور در آستارا با هدف ترویج آموزه های لازم برای استحکام بیشتر جامعه در برابر تهدیدات احتمالی و تبیین مسئولیت‌های عمومی در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: ما باید در موضوع پدافند غیرعامل نگاهی پژوهش محور داشته باشیم و فرق پژوهش واقعی با غیرواقعی در این است که مسائل را واقعی حل کنیم.

محمدپور ادامه داد: کار پژوهش به معنای حل مسائل اساسی کشور است که براساس بیانات مقام معظم رهبری باید در پدافند غیرعامل نگاه علمی موشکافانه و عمیق به موضوع  داشته باشیم.

*معاون امور استان‌ها و بسیج سازمان پدافند غیرعامل کشور : رسانه، توپخانه تهدیدات مردم محور در پدافند غیرعامل است

سردار غلامعلی حیدری معاون اموراستان‌های سازمان پدافند غیرعامل هم ضمن تشکر از فرمانداری آستارا در برگزاری این همایش به فعالیت ۲۵۰ رسانه علیه نظام اشاره کرد و گفت: رسانه به عنوان یک ضرورت و تهدید نقش توپخانه را در تهدیدات مردم محور پدافند غیرعامل ایفا می‌کند.

وی افزود: ایجاد شکاف و نارضایتی میان مردم و حاکمیت هدف اصلی دشمن برای فشار به حاکمیت ملی ایران است.

وی صیانت از مردم در مقابل تهدیدات با مشارکت مردم را هدف اصلی سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی و عمومی بخشی در مقابله جدی با تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

سردار حیدری با تأکید بر ضرورت مراقبت ویژه از شبکه‌های اجتماعی در پدافند غیر عامل، بیان کرد: نباید از شبکه‌های اجتماعی و تهدیدات ناشی از آن غافل شد.

وی به تهدیدات امنیتی و تروریستی دشمنان در طول انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: دشمن راهبرد ارعاب مردم از هر نظر را در دستور کار خود قرار داده و با این انگیزه قصد برهم زدن اقتدار ملی را دارد.

معاون امور استان‌ها و بسیج سازمان پدافند غیر عامل تصریح کرد: مقابله با تهدیدات و جلوگیری از آسیب پذیری با بهره گیری از اساتید علمی کشور در همه زمینه ها از جمله محیط زیست، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت جدی پیگیری می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: پدافند غیر عامل رکن اساسی در مقابله با تهدیدات دشمن است و فرهنگ سازی در این زمینه ضرورت دارد.

ولی داداشی هم در نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل «مردم محور» اظهارکرد: باید با اطلاع رسانی دقیق و آموزش های لازم، افکار عمومی را نسبت به پدافند غیرعامل حساس و فرهنگ سازی لازم را در جامعه در این زمینه انجام دهیم.

داداشی با اشاره به نوپا بودن بحث پدافند غیرعامل در کشور، گفت: در جمهوری اسلامی ایران پدافند غیرعامل با تاخیر شروع شده ولی با توجه به این مدت کم پیشرفت های مهمی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

وی گفت: امنیت ما با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش‌ نهادهای امنیتی حاصل شده و مردم ایران اسلامی نیز قدردان این زحمات هستند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه دشمن تلاش می کند تا امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به خطر اندازد، تصریح کرد: در آستارا به عنوان یک شهرستان مرزنشین باید بحث پدافند غیرعامل با جدیت تمام پیگیری شود.

نماینده شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حمل و نقل ترکیبی زمینی، دریایی و ریلی در آستارا یک ظرفیت برای کشورمان است که باید به خوبی از آن بهره مند شویم.

درادامه برگزاری اولین همایش ملی پدافند غیرعامل مردم محور در بندر مرزی آستارا، نخستین کتاب جامع پدافند غیرعامل کشور در این شهرستان رونمایی شد.

یونس رنجکش، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا اظهار کرد: این کتاب حاوی اطلاعات مربوط به حوزه های زیرساختی و پشتیبانی شهرستان آستارا است.

وی با بیان اینکه کتاب فوق در 500 صفحه چاپ شده است، ادامه داد: کتاب مذکور استفاده عام ندارد و در حوزه های مدیریت پدافند غیر عامل و بحران به شکل محرمانه در اختیار دستگاه ها و مدیران مربوطه قرار می گیرد.

رنجکش با اشاره به اینکه اطلاعات مندرج در این کتاب در گذشته به شکل پراکنده بوده است، توضیح داد: در حال حاضر اطلاعات یکپارچه و در قالب یک کتاب جامع منسجم، ویرایش شده است و اطلاعات آن همه ساله بروز خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه گردآوری اطلاعات مندرج، کاری از مجموعه فرمانداری آستارا و اعضای شورای پدافند غیرعامل می باشد که مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان عضو آن هستند و خاطرنشان کرد: کتاب جامع پدافند غیرعامل آستارا برای نخستین بار در سطح کشور چاپ شده است و پیش بینی می شود که سایر شهرستان ها هم از این طرح استقبال کنند.

برگزاری سه نشست تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان حوزه پدافند غیر عامل از دیگر برنامه های این همایش بود.

رئیس مرکز علم و فناوری دانشگاه جامع امام حسین(ع) در جریان برگزاری همایش پدافند غیرعامل مردم‌محور در هتل اسپیناس اظهار کرد: طبق منویات مقام معظم رهبری ایران اسلامی را به لحاظ پدافند غیرعامل به درجه‌ای برسانیم که دنیا در حیرت بماند.

به‌گفته رضا کلهر، پدافند غیرعامل به لحاظ موقعیت منطقه‌ای، منابع انسانی، منابع انرژی و ذخایر معدنی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل دشمن در تلاش است تا به این کشور آسیب وارد کند که با بهبود حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و کلیدی کشور می‌توان توطئه‌های دشمن را خنثی کرد.

رئیس مرکز علم و فناوری دانشگاه جامع امام حسین(ع) ایران را یک کشور بحران‌خیز دانست و تصریح کرد: در فصل پاییز ۱۵ هزار زمین‌لرزه در ایران به ثبت رسیده است که در صورت بروز حادثه با مجموعه اقدامات پدافند غیرعامل می‌توان از بروز هرگونه خسارت احتمالی جلوگیری کرد.

مدیر فناوری و اطلاعات استانداری گیلان نیز در جریان برگزاری همایش پدافند غیرعامل مردم محور در هتل اسپیناس شهرستان آستارا ضمن تاکید بر حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی از طریق توانمندسازی زیرساخت‌ها اظهار کرد: با تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات امکان مقابله با بسیاری از برنامه‌های دشمن در فضای سایبری وجود دارد.

حسن زاهدی وضعیت استان گیلان را به لحاظ پدافند غیرعامل خوب ارزیابی کرد و افزود: ۹۸ درصد از مردم استان گیلان تحت‌پوشش تلفن ثابت، ۶۳ درصد تحت‌پوشش رایانه و ۸۳ درصد نیز تحت‌پوشش تلفن همراه قرار گرفته‌اند که این جای بسی امیدواری دارد.