رئیس مرکز فنی حرفه‌ای آستارا گفت:مراکز فنی و حرفه ای گیلان برنامه های ویژه ای را برای آموزش در بخش های گردشگری و کشاورزی به منظور ایجاد اشتغال در دستور کار دارند.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان از آستارا ،بهبود معاشکار رئیس مرکز آموزش فنی حرفه‌ای شهید اشجعی این شهرستان در نشست هم‌اندیشی با خبرگزاری‌ها در خصوص نیازسنجی های آموزشی در حوزه گردشگری و کشاورزی و بررسی مشکلات کار واقعی و نحوه اشتغال و راهکارهای مهارت دیدگان و نیز معرفی نخبگان این حوزه اظهار داشت: مراکز فنی حرفه‌ای در دو بعد دولتی و موسسات آزاد فعالیت می‌کنند که هم اکنون 21 مرکز دولتی در سطح استان گیلان با 153 کارگاه ثابت و با 215 مربی وجود دارد که از این تعداد، 8 مربی در 8 کارگاهِ تراشکاری، اتومکانیک، تأسیسات برق، تأسیسات ساختمان، برق صنعتی، صنایع غذایی، لوازم خانگی و کارآفرینی در مرکز آستارا مسئولیت آموزش کارآموزان را بر عهده دارند.
وی همچنین در خصوص مراکز آزاد آموزشی با بیان اینکه 621 موسسه آزاد آموزشی با 2250 مربی در سطح استان وجود دارد افزود: از این تعداد، 32 موسسه در آستارا به ثبت رسیده که هم اکنون 23 موسسه با 60 مربی و مدرس و مدیر فعالیت می‌کنند و بقیه موسسات هر کدام به علل مختلف غیر فعال می‌باشند.
معاشکار با اشاره به تعداد کارآموزانی که در این آموزشگاه‌ها آموزش دیده‌اند گفت: در کل استان گیلان حدود 46 هزار «نفر دوره» در حوزه آموزش‌های مهارتی در بخش کشاورزی، خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر، به آموزش مهارت‌های مختلف پرداخته‌اند که سهم آستارا از این تعداد، حدود 410 نفر دوره بوده است.
رئیس مرکز فنی حرفه‌ای آستارا ضمن اشاره به قطع هر گونه آموزش موازی در سطح استان گفت: آموزش موازی از دیدگاه ما بدین معناست که وقتی یک موسسه آزاد شروع به آموزش حرفه‌‌ خاصی می‌کند، موسسات دولتی به منظور حمایت از بخش خصوصی، آموزش آن حرفه را قطع می‌کنند و به همین منظور هر گونه آموزش موازی در سطح استان از سال 91 به بعد قطع شده است.
وی همچنین در رابطه با تفاهم‌نامه آموزشی در محیط کار واقعی افزود: این تفاهم نامه‌ها در سه قالب ملی، استانی و شهرستانی می‌تواند صورت بگیرد که ما در آستارا در قالب تفاهم‌نامه‌های شهرستانی با ادارات صنعت و معدن و تجارت، اصناف، ادارات زندان، نیروهای مسلح، کمیته امداد، بهزیستی و سه کمپ ترک اعتیاد، تفاهم نامه‌هایی رسمی در قالب تعهدات آموزشی و البته آموزش رایگان امضاء کرده‌ایم که همانطور که عرض کردم تمام اینها به غیر از رشته‌هایی است که در بخش خصوصی آموزش داده می‌شوند.
وی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سطح مدیریت استان نیز گفت: از زمانی که آقای حسینی مدیریت آموزش فنی حرفه‌ای استان را بر عهده گرفته‌اند، تأکید زیادی بر آموزش در دو بخشِ گردشگری و کشاورزی را داشته‌اند که به همین منظور قرار است برای اولین بار تفاهم‌نامه‌هایی بین ادارات مربوطه در این دو بخش منعقد شود که بسیار امیدوارم بتوانیم در راستای نیازسنجی های آموزشی، بررسی مشکلاتِ محیطِ کارِ واقعی، نحوه اشتغال کارآموزان و راهکارهای اشتغال، گام‌های موثرتر و عملی تری برداریم.
بهبود معاشکار در پایان این جلسه و در راستای تحول در حوزه آموزش واقعی در راستای ایجاد اشتغال برای کارآموزان، 5 سوال زیر را مطرح و از صاحب نظران درخواست کرد تا این مرکز را در این رابطه یاری رسانند.
1- به نظر شما فرایند اجرای یک پروژه بزرگ، جهت تحول در امر گردشگری استان با رویکرد تحول در منابع انسانی از نظر مهارتی، شامل چه مهارت‌هایی می تواند باشد؟
2- برای تکمیل فعالیت‌های آموزشی در حوزه کشاورزی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟
3- چه افرادی را می‌شناسید که در حالت هم اندیشی در حوزه گردشگری بتوانیم از تجربیات ایشان بهره ببریم؟
4- کدام مقاله یا کتابی را برای کمک به این موضوع می‌توانید معرفی نمایید.
5- چه مشاغلی را باید آموزش داد تا منجر به اشتغال واقعی کارآموز شود؟