سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان اقدامات نوروزی این معاونت را تشریح کرد. به گزارش ندای گیلان از کرمان؛ محسن پوراسماعیلی با بیان این‌که حوزه‌ خدمات شهری شامل سازمان‌های مدیریت پسماند، پارک‌ها و فضای سبز، آتش‌نشانی، میادین میوه و تره‌بار و بهشت زهرا و واحدهای خدمات، کادر امانی، زیباسازی و … است، گفت: بیش از […]

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان اقدامات نوروزی این معاونت را تشریح کرد.

به گزارش ندای گیلان از کرمان؛ محسن پوراسماعیلی با بیان این‌که حوزه‌ خدمات شهری شامل سازمان‌های مدیریت پسماند، پارک‌ها و فضای سبز، آتش‌نشانی، میادین میوه و تره‌بار و بهشت زهرا و واحدهای خدمات، کادر امانی، زیباسازی و … است، گفت: بیش از 1000 نفر از نیروهای شهرداری در حوزه‌ی خدمات شهری مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به نزدیکی به ایام نوروز، یکی از دستورهای اصلی ما در معاونت خدمات شهری، آماده‌سازی فضاهای سبز شهر توسط سازمان ‌پارک‌ها و فضای سبز و با هماهنگی شهرداری‌های مناطق است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به این‌که جمع‌آوری زباله همواره در شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: روزانه به‌طور متوسط 350 تا 400 تن زباله در شهر کرمان جمع‌آوری می‌شود که این رقم در روزهای پایانی سال دو برابر و به 700 تن در روز می‌رسد.

پوراسماعیلی افزود: جمع‌آوری این حجم از زباله را مرهون زحمت و تلاش همکارانم در بخش تنظیف و جمع‌آوری زباله شهرداری، معاونان خدمات شهری مناطق و شرکت‌های بخش خصوصی هستیم که تلاش می‌کنند تا شهری پاکیزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش شهرداری در تمام دوره‌ها بر این بوده که در ایام نوروز به هیچ‌وجه در معابر زباله وجود نداشته باشد؛ به همین دلیل همکاران ما در طول هفته‌ی پایانی سال، کار جمع‌آوری زباله را بی‌وقفه انجام می‌دهند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان کاشت گل‌وگیاه در شهر را از دیگر اقدامات این معاونت دانست و گفت: شهر باید مثل خانه‌ها برای ایام نوروز و حضور مهمانان نوروزی آماده باشد؛ بنابراین، در بیش‌تر فضاهای سبز شهر، گل‌کاری و کاشت نهال‌های فصلی در دست انجام است.

پوراسماعیلی درخصوص جمع‌آوری متکدیان در روزهای پایانی سال و ایام نوروز گفت: در این رابطه با فرمانداری هماهنگ و این مهم با جدیت در روزهای پایانی سال و ایام نوروز دنبال خواهد شد.

وی افزود: طبق قانون وظیفه‌ی شهرداری جمع‌آوری و ایجاد فضایی برای نگهداری متکدیان حداکثر به مدت 24 ساعت است که شهرداری با جدیت این مهم را پیگیری می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان این‌که از دیگر وظایف ما جمع‌آوری سد معبر است، گفت: برخورد با سد معبر، یکی از وظایف اصلی و ذاتی شهرداری است و در ماده 55 قانون شهرداری‌ها هم بر این موضوع تأکید شده است.

پوراسماعیلی تصریح کرد: قطعاً برخورد با دست‌فروشان به‌ویژه دست‌فروشان محدوده‌ی بازار به‌طور جدی در دستور کار خواهد بود؛ چراکه بازار به‌عنوان یک مقصد گردشگری در کرمان مطرح است؛ بنابراین، تلاش می‌کنیم با هماهنگی با فرمانداری و نیروی انتظامی، با پدیده‌ی دست‌فروشی در بازار به‌طور جدی برخورد شود.

وی سازمان آتش‌نشانی را مثل اورژانس دانست که به‌صورت 24 ساعته در حال آماده‌باش است و گفت: در ایام نوروز نیز همکاران ما در آتش‌نشانی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به برپایی آیین چهارشنبه‌سوری گفت: از مردم تشکر می‌کنیم که در برپایی آیین چهارشنبه‌ی آخر سال، مسایل ایمنی را رعایت کردند و خوش‌بختانه در شهر کرمان حادثه‌ی ناگواری در برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری شاهد نبودیم.

پوراسماعیلی به آتش‌ زدن درختان و فضاهای سبز شهر توسط برخی افراد اشاره کرد و با تأکید بر این‌که از مردم تقاضا دارم در نگهداری از فضاهای سبز شهر کوشا باشند، گفت: فضای سبز و درختان متعلق به تمام شهروندان و اموال عمومی است؛ بنابراین، آتش زدن درختان، تخریب اموال عمومی محسوب می‌شود و در صورتی که آتش‌سوزی درختی عمدی باشد، از طریق مراجع قضایی با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در ایام نوروز سازمان‌های شهرداری به هیچ‌وجه تعطیل نیستند، به موضوع حاشیه‌نشینی اشاره کرد و گفت: برخورد جدی با حاشیه‌نشینی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان افزود: قانون در ماده 100 به صراحت اعلام کرده افراد برای هرگونه ساخت‌وساز در محدوده و حریم شهر باید از شهرداری مجوز دریافت کنند؛ بنابراین، با افراد سودجویی که در ایام تعطیل بدون مجوز به ساخت‌وساز غیرمجاز اقدام کنند، با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و احکام قضایی‌ای که اخذ کرده‌ایم، به‌شدت برخورد خواهیم کرد.

پوراسماعیلی هم‌چنین با بیان این‌که متأسفانه علی‌رغم این‌که به پرهیز از اسراف خیلی توصیه شده، اما وضعیت تولید زباله در شهر کرمان با استانداردها فاصله‌ی زیادی دارد، گفت: درصد قابل توجهی از زباله‌های شهر کرمان را زباله‌ی تر تشکیل می‌دهد که مواد قابل بازیافت و قابل تبدیل به کود کمپوست هستند؛ ضمن این‌که موادی هم که قابل تفکیک هستند، ازجمله پت، پلاستیک و کاغذ را خیلی راحت می‌توانیم در مبدأ و خانه‌ها تفکیک کنیم.

وی افزود: به‌طور مثال پلاستیک 100 سال در طبیعت باقی می‌ماند و این در حالی است که در صورت تفکیک، همین پلاستیک می‌تواند به ثروت تبدیل شود؛ بنابراین، در سازمان مدیریت پسماند موضوع فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با تأکید بر این‌که از شهروندان تقاضا داریم نسبت به تفکیک زباله از مبدأ اقدام کنند، گفت: فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله باید از مهدهای کودک و مدارس شروع شود.

پوراسماعیلی افزود: هر نفر در شهر کرمان روزانه حدود 500 تا 700 گرم زباله تولید می‌کند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، هزینه‌ی جمع‌آوری هر کیلوگرم زباله 60 تا 70 تومان است؛ بنابراین، هر چقدر بتوانیم در کاهش تولید زباله و هم‌چنین تفکیک زباله به شهرداری کمک کنیم؛ در واقع به آبادانی شهر کمک کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدأ از صرف هزینه‌های بسیار زیاد برای جمع‌آوری زباله جلوگیری می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان این‌که در این زمینه شهرداری ابزارهای تشویقی در نظر گرفته است، گفت: میزان درصد ظروف نوشابه در 400 تن زباله‌ای که در طول روز جمع‌آوری می شود، کم است، اما انتقال و دفن این ظروف به طبیعت کار درستی نیست؛ ضمن این‌که تلاش شهرداری این است زباله‌ای که به معدن زباله وارد می‌شود، به کود تبدیل شود.

پوراسماعیلی هزینه‌های تفکیک زباله در مبدأ را بسیار کم‌تر از هزینه‌های تفکیک زباله در مقصد دانست و با بیان این‌که در مقصد باید کارخانه راه‌اندازی و زباله‌ها با زحمت زیاد تفکیک شود، گفت: اگر شهروندان در خانه، حداقل دو پلاستیک برای تفکیک زباله‌های خشک و تر داشته باشند، بسیاری از هزینه‌های شهری و مشکلات زیست‌محیطی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آیین روز طبیعت و 13 فروردین گفت: در روز طبیعت و 13 نوروز در پردیسان قائم و پارک جنگلی شهید باهنر، سبزه‌هایی که مردم براساس سنت دیرینه کاشته‌اند را تحویل می‌گیریم و در ازای آن اقلام تشویقی به مردم اعطا می‌کنیم؛ چراکه این سبزه‌ها به‌جای این‌که در شهر و یا طبیعت رها شوند، بدون هیچ فعل و انفعالی قابلیت تبدیل‌شدن به کود را دارند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با اشاره به طبیعت‌گردی شهروندان در 13 فروردین گفت: در این روز به شهروندانی که با خودرو از شهر خارج می‌شوند، پلاستیک‌ زباله تحویل می‌دهیم تا پس از طبیعت‌گردی، زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند.

پوراسماعیلی افزود: در پردیسان قائم و پارک جنگلی شهید باهنر نیز پلاستیک زباله در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

وی به آتش‌سوزی درختان به‌ویژه درختان جنگل قائم و پارک جنگلی شهید باهنر در روز طبیعت اشاره و تصریح کرد: البته بسیاری از آتش‌سوزی‌ درختان در ایام نوروز و روز طبیعت سهوی است و ملاک را بر این می‌گذاریم که هیچ‌کس عمدی درختی را آتش نمی‌زند، اما اگر به این نتیجه برسیم که آتش‌سوزی درختی عمدی بوده، برخوردهای قضایی را پیگیری خواهیم کرد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان این‌که درصد قابل توجهی از آتش‌سوزی درختان غیرعمدی است، از شهروندان خواست اگر در طبیعت آتش روشن کردند، پیش از ترک محل، از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

پوراسماعیلی افزود: در شهر کرمان سال‌ها با خشک‌سالی روبه‌رو بوده‌ایم؛ از طرفی شاخت‌وبرگ خشک‌شده‌ای که در جنگل قائم ریخته شده، با کوچک‌ترین جرقه به آتش‌سوزی گسترده تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: جنگل قائم، میراثی است که از گذشتگان به ما رسیده و جنگلی دست‌کاشت و حاصل تلاش افرادی است که حدود 70 سال پیش به کاشت درختان در این محدوده اقدام کرده‌اند؛ بنابراین، شهروندان اگر در جنگل قائم آتش روشن کردند، قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان به وضعیت آرامستان شهر کرمان هم اشاره کرد و گفت: آرامستان فعلی شهر کرمان، 10 سال پیش محصور شده و ما نیز به هیچ‌ عنوان خارج از فضای محصورشده برای دفن اموات استفاده نخواهیم کرد.

پوراسماعیلی افزود: حریم آرامستان مشخص است؛ بنابراین، به هیچ عنوان توسعه‌ی آرامستان در فضای خارج از محدوده‌ی تعریف‌شده را نخواهیم داشت.

وی راه‌اندازی آرامستان جدید شهر کرمان را یکی از اولویت‌های معاونت خدمات شهری شهرداری در سال آینده دانست و گفت: شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، تأکید دارند که آرامستان جدید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان انتقال آب و تأمین برق آرامستان جدید را ضروری دانست و گفت: آغاز بهره‌برداری از آرامستان جدید، جزء برنامه‌های اصلی معاونت خدمات شهری شهرداری در سال 97 خواهد بود.

پوراسماعیلی در عین حال با بیان این‌که در آرامستان فعلی هنوز جا برای دفن وجود دارد، تصریح کرد: برخی افراد در آرامستان فعلی ادعای مالکیت کرده‌اند، اما با توجه به این‌که طبق قانون آرامستان‌ها متعلق به شهرداری‌هاست، فقط اسناد رسمی و یا واگذاری‌های قانونی برای ما قابل قبول خواهد بود.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان هم‌چنین با بیان این‌که آنچه در شهر انجام می‌شود، با همکاری تمام حوزه‌های شهرداری است، گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری، درصد قابل توجهی از اقدامات را با همکاری مناطق چهارگانه‌ی شهرداری، معاونت فنی عمرانی و معاونت فرهنگی اجتماعی انجام می‌دهد؛ بنابراین، آنچه که توسط شهرداری در شهر اتفاق می‌افتد، ماحصل تلاش یک تیم همراه، هم‌دل و دل‌سوز است و هیچ حوزه‌ای از حوزه‌ی دیگری جدا نیست.

پوراسماعیلی با بیان این‌که اگر در شهرداری حوزه‌های مختلف از هم جدا باشند، هیچ کاری پیش نمی‌رود، گفت: خوش‌بختانه همکاران ما در معاونت خدمات شهری با سایر معاونت‌ها و شهرداری‌های مناطق همکاری و همراهی مطلوبی دارند.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم شهر کرمان را در خور مردم کرمان بسازیم.