رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور از ثبت‌نام ۱۳۰ متخصص فعال در خارج کشور برای بازگشت به ایران خبر داد.

ندای گیلان: سورنا ستاری عصر امروز در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران در مورد چگونگی تشکیل شورای فضایی بیان کرد: جلسات کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی کشور شهریور امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌‌گذاری این شورا برای برنامه‌ریزی پنج سال آینده کشور است، تصریح کرد: هم‌اکنون بحث فضایی را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بحث به‌تازگی وارد شد.

این مسئول بیان کرد: مرکز ملی فضایی تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده است.

ستاری در مورد فرار نخبگان و مغزها از کشور، یادآور شد: با واژه فرار در این بخش موافق نیستم و آن را لغت درستی نمی‌دانم.

وی با اعلام اینکه تا نتوانیم اکوسیستم دانش‌بنیان کشور را به درستی برقرار کنیم این مشکل در نیروی انسانی وجود دارد، عنوان کرد: این نیروی انسانی می‌تواند تحصیل‌کرده و یا دارای مهارت بالا باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور تصریح کرد: این مسئله به صورت زیرساختی باید حل شود ولی در بنیاد ملی نخبگان از ابتدای امسال به دنبال ساماندهی و جذب متخصصان خارج از کشور هستیم که تاکنون ۱۳۰ نفر ثبت‌نام کردند و حدود ۸۰ نفر هم به کشور بازگشتند که در ۲۰۰ دانشگاه برجسته دنیا تلاش داشتند.

این مسئول گفت: در این بین افرادی داریم که از کشور خارج می‌شوند و بخشی از آنها به صورت موقت به خارج کشور می‌روند هرچند تمام این افراد سرمایه‌های کشور هستند.

ستاری گفت: در مورد خروج نخبگان از کشور آمار دقیقی وجود ندارد، آمار بخش مربوط به بنیاد ملی نخبگان هم آمار ساختاری نیست و تا زمانی که از اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان به درستی استفاده نکنیم همچنان مشکل خروج از کشور وجود دارد./فارس