یاداشت-پس از ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی نفت عربستان ظاهراً تصمیم گرفته است به طرح فریز نفتی بپیوندد آن هم در شرایطی که ایران حاضر به اجرای آن نیست و قطعاً عربستان هم نمی‌تواند ایران را مجبور به اجرای این طرح کند چون در شرایط پسا برجام تثبیت سقف تولید چندان به نفع ایران نیست. […]

یاداشت-پس از ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی نفت عربستان ظاهراً تصمیم گرفته است به طرح فریز نفتی بپیوندد آن هم در شرایطی که ایران حاضر به اجرای آن نیست و قطعاً عربستان هم نمی‌تواند ایران را مجبور به اجرای این طرح کند چون در شرایط پسا برجام تثبیت سقف تولید چندان به نفع ایران نیست. ضمن این که ایران در حال حاضر تلاش می‌کند تا با افزایش سقف تولید به جایگاه سابق خود در بازارهای جهانی نفت را باز پس بگیرد. از سوی دیگر در سال‌های گذشته به دلیل اعمال سیاست‌های تحریم؛ میزان درامدهای نفتی کشور کاهش یافته بنابراین ایران می‌خواهد از طریق افزایش حجم تولید منابع مالی خود را تأمین کند. در نهایت این که مصالح اقتصادی ایران منطبق برطرح فریز نفتی نیست، به این ترتیب اگرکشورهای عضو اوپک می‌توانند برای ثابت نگهداشتن قیمت نفت اقدامی بکنند قطعاً با استقبال ایران مواجه خواهد شد چون آنها در سال‌های گذشته بیش از سهمیه خود هم تولید کرده‌اند اما ما باید ابتدا به سقف تولید و سهممان پیش از تحریم‌ها دست یابیم در مرحله بعد اگر اوضاع رضایبخش بود می‌توانیم به همکاری با بقیه اعضا بیاندیشیم. مخلص کلام این که بازگشت به وضعیت سابق حق مسلم ماست و ما باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

در این شرایط پیش بینی می‌شود سایر کشورها هم به تبعیت از عریستان حجم تولید خود را کاهش ندهند. به عنوان نمونه عراق از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که خودش را در میزان تولید ذی حق می‌داند. با این اوصاف البته پیش بینی می‌شود که قیمت نفت تا پایان سال جاری روندی نزولی نخواهد یافت. از سوی دیگر باید اذعان داشت پذیرش طرح فریز نفتی خود به معنای استقبال از خود تحریمی است و منطقی به نظر نمی‌رسد چون مسئولان در طول 3 سال اخیر با شش قدرت جهانی مذاکره و رایزنی کرده‌اند تا تحریم‌های حذف شود و منطقی نیست بعد از این همه تلاش این بار همه تلاش این بار خودمان دست به تحریم و اعمال محدودیت علیه خودمان کنیم در این میان قطعاً امکان دارد که بعضی از کشورهای عضو یا غیرعضو اوپک با ایران که در صدد قبول طرح فریز نفتی نیست؛ دوستانه برخورد نکنند، از این رو ایران هم باید موانع موجود بر سر راه خویش را از طریق مذاکره و تبادل از میان بردارد تا بتواند دوستانه آنها را بر این امر مجاب کند.

در سوی دیگر عراق هنوز تولید نفت خود را به اندازه کافی افزایش نداده است اما در مورد عربستان این کشور به دلیل مازاد تولید نفتی می‌تواند به راحتی این طرح را قبول کند وبا اوپک در صدد همکاری برآید. نکته دیگر این که در صورتی که ایران بتواند مشتریان جدیدی را در بازار نفت پیدا کند قادر خواهد بود بعد از رسیدن به سقف معینی؛ از افزایش تولید نفت خودداری کند تا قیمت نفت روند صعودی داشته باشد.

بالا رفتن قیمت نفت هم بستگی به اتحاد کشورهای تولید کننده نفت دارد. با توجه به نیاز روز افزون به نفت به نظر می‌رسد قیمت نفت روندی افزایشی را خواهد داشت هرچند این افزایش چندان بالا نخواهد بود و کاهش قیمت بیشتر نفت نیز دور از انتظار است.