معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طبق گفته سازمان بهداشت جهانی امکان دارد بیماری کرونا تا 10 سال دیگر با ما باشد،گفت: استان به نسبت چند هفته گذشته در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش ندای گیلان،آبتین حیدرزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران در پیش بودن فصل پائیز و اینکه ماسک می‌تواند از تمام بیماری‌های تنفسی جلوگیری کند را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه اکثر مردم گیلان از ماسک استفاده نمی‌کنند اظهار داشت: ۹ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان را حدوداً بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ نفر اعلام کرد و ابراز داشت: ۹ شهرستان گیلان شامل آستارا، تالش، انزلی، رودسر، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه و رشت از جمله شهرهایی در گیلان محسوب می‌شوند که در وضعیت قرمز هستند.

حیدرزاده وضعیت مابقی شهرها و مناطق مختلف استان گیلان را زرد خواند و با تأکید بر اینکه استان به نسبت چند هفته گذشته در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد عنوان کرد: اخیراً روزانه تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌های گیلان بیشتر از تعداد افراد ترخیصی شده است و باعث شده تعداد بستری شدگان استان به حدود ۳۵۰ نفر برسد.

وی افزایش طول مدت بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های گیلان از ۱۲ روز به حدود ۱۸ روز و بدحال‌تر شدن آنان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: طبق گفته سازمان بهداشت جهانی امکان دارد بیماری کرونا تا ۱۰ سال دیگر با ما باشد بنابراین نمی‌توانیم مسافرت‌ها را تعطیل کنیم بلکه باید شیوه زندگی را تغییر دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه آثار عدم رعایت نکات بهداشتی معمولاً دو هفته بعد در تعداد بیماران کرونایی بستری شده و چهار هفته بعد در تعداد مرگ و میرها خودش را نشان می‌دهد افزود: وضعیت مرگ و میر در گیلان به نسبت اسفند سال گذشته خیلی کمتر شده و در شرایط بهتری قرار دارد.

حیدرزاده از مرگ روزانه یک یا دو نفر از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های شهر رشت با توجه به اینکه جمعیت بالایی از استان در این منطقه متمرکز شده است خبر داد و گفت: بررسی فضاهای آموزشی از جمله کارهایی است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان با آموزش و پرورش نسبت به انجام آن اقدام می‌کند.

وی با انتقاد از وضعیت موجود و اینکه سطح رعایت پروتکل‌ها توسط خانواده‌ها و دانش‌آموزان آنطور که مورد انتظار دانشگاه علوم پزشکی گیلان است نبوده است افزود: در این یکی دو روز بازگشایی مدارس بیش از ۲۰ درصد جاهایی که بازدید شدند مدارس خوب بودند اما دانش‌آموزان و خانواده‌ها اصول را رعایت نکرده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان کنترل کردن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در برابر خطراتی که آنان را در محیط و مدرسه تهدید می‌کند را سخت خواند و بیان داشت: مدارس پایش می‌شوند و در مورد انجام عملیات گندزایی و ضدعفونی کردن هم پس از بررسی شرایط نتایج آن را در جداول وارد کرده و به تهران ارسال می‌کنیم.

حیدرزاده تعدد بالای مدارس گیلان و اینکه اگر قرار است تب‌سنجی در این فضاهای استان انجام شود به ۴ هزار دستگاه تب‌سنج نیاز داریم را متذکر شد و اظهار داشت: این کار تقریباً نشدنی است از طرفی مطمئن هم نیستیم که انجام آن خروجی قابل توجه‌ای را داشته باشد ضمن اینکه علائم کرونا در کودکان امکان دارد خفیف باشد.

وی تشخیص اینکه فرد به آنفلوآنزا، سرماخوردگی، کرونا یا بیماری دیگری مبتلا شده است را وظیفه پزشک معالج دانست و خاطرنشان کرد: افراد و خانواده‌ها می‌توانند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و در مورد راه‌های انتقال کرونا، شیوه رعایت پروتکل‌ها و یا علائم بیماری خود با کارشناسان مربوطه صحبت و مشاوره دریافت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تزریق واکسن آنفلوآنزا و این تصور که انجام چنین اقدامی می‌تواند علائم کرونا را در فرد کاهش بدهد را رد کرد و بیان داشت: واکسن آنفلوآنزا تنها می‌تواند از همین بیماری جلوگیری کند بنابراین این واکسن مقاومتی در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی‌کند و علائم آن را هم تغییر نمی‌دهد.

حیدرزاده تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بیماران دیابتی، فشار خونی، افراد بالای ۶۰ سال سن و کودکان را لازم و ضروری اعلام کرد و گفت: گیلان به شکل رسمی تا امروز ۲۵ شهید خدمت و کادر بهداشت و درمان دارد و از مردم تقاضا می‌کنم سه اصل شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و خودداری از تردد غیرضرور را رعایت کنند.