ندای گیلان:این ترفند که طی دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید، می تواند درمان بیماران با مشکلات خونی پیچیده را دچار تحولی عظیم کند

ندای گیلان،برای درمان بهتر بیماران توسط متخصصین، دانشمندان و محققین چند سالی می شود که با سلول های ارگانیگ و آزمایشگاهی سر و کله می زنند. برای سرویس سلامت همگانی (ان اچ اس) تامین منابع خونی در اولویت کاری است. بنابراین برای جبران کمبود اهدای خون، به راه دیگری اندیشیده اند: تولید خون مصنوعی.

این ترفند که طی دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید، می تواند درمان بیماران با مشکلات خونی پیچیده را دچار تحولی عظیم کند. متخصصین سازمان سرویس سلامت همگانی در ارتباط نزدیک با دانشمندان دانشگاه های بریستول و کمبریج هستند تا بتوانند سلول های خون را از طریق سلول بنیادی فرد بالغ و خون بند ناف به دست آورند.

سپس خون تولید شده به میزان ۵ الی ۱۰ میلی متر به ۱۰ داوطلب تزریق می شود و نتایج آن با تزریق خون واقعی مورد مقایسه قرار می گیرد. با افزایش درخواست خون و ناکافی بودن اهدای آن در بریتانیا، ان اچ اس سعی دارد قیمت سلول های خونی را به حداقل ممکن برساند. با استفاده از خون مصنوعی، محققین می توانند تزریق خون به افرادی با بیماری های خاص را ساده تر کنند. برای مثال در کم خونی داسی شکل، فرد نیاز به سلول های خونی مشابه خود (هم گروه) دارد.

دکتر نیک واتکینز می گوید: “ما مطمئنیم تا سال ۲۰۱۷، تیم ما قادر خواهد بود اولین فاز کلینیکی را روی داوطلبان اجرا کند