انجمن خوشنویسان شهرستان شفت بعداز ۹ سال وقفه با پیگیری مسئولان و معرفی رئیس جدید، فعالیت های خود را از سر گرفت.

مریم اصغری: انجمن خوشنویسی شفت که از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده بود، در سال 87  و تنها پس از پنج سال فعالیت درخشان، بنابر دلایلی منحل شد و هنرجویان علاقه مند به این رشته در شفت، مجبور به عزیمت به شهرستان های دیگر و یا مرکز استان برای کسب مهارت های لازم شدند.

حالا بعد از ۹ سال وقفه و پیگیری های چند ماه اخیر مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت در راستای احیای این انجمن و از سرگیری فعالیت های آن، طی حکمی از سوی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، «حجت اجاقی» برای بار دیگر به عنوان رئیس انجمن خوشنویسان شفت معرفی شد تا نوید بخش از سرگیری فعالیت این انجمن در شهرستان و تکرار روزهای طلایی برای علاقه مندان به این رشته هنری در شفت شود.

تأکید قرآن کریم بر نگارش و قلم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت با اشاره به اینکه خوشنویسی هنری ناب، عمیق، فراگیر و تاثیرگذار است، به خبرنگار مهر گفت: خوشنویسی یکی از شاخص ترین هنرهای سرزمین های اسلامی به ویژه ایران محسوب می شود.

سید امیر مصباح با بیان اینکه هنر خوشنویسی بیش از هر کجا در میان مسلمانان با استقبال روبرو شده است، افزود: در آیه های قرآنی نیز به قلم و نگارش اشاره شده است.

وی انجمن های فرهنگی و هنری را بازوی اصلی هنر هر شهری عنوان کرد و گفت: برای اشاعه فرهنگ اسلامی و ایرانی می توانیم از این انجمن ها به عنوان یک راهکار موثر استفاده کنیم.

آموزش خط به شکل صحیح و آکادمیک هدف اصلی انجمن خوشنویسی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و زحمات فراوان «مهدی سجودی» رئیس انجمن خوشنویسان استان گیلان درباره دریافت حکم رئیس جدید انجمن این شهر، به آغاز بکار دوباره انجمن خوشنویسان شهرستان بعد از 9 سال وقفه اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از پیگیری های زیاد، طی حکمی«حجت اجاقی» که از هنرمندان شناخته شده در عرصه خوشنویسی است، به عنوان رئیس انجمن شهرستان معرفی شد.

وی هدف از راه اندازی دوباره انجمن خوشنویسی شفت را ارتقاء سطح فرهنگی، هنری و نوشتاری شهروندان علاقه مند به این رشته به شکل صحیح و آکادمیک دانست و تصریح کرد: با راه اندازی مجدد این انجمن به دنبال کشف استعداد و پتانسیل های جدید و ترغیب جوانان به حضور در برنامه های فرهنگی و هنری سالم هستیم.

مصباح در ادامه با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی یکی از اولویت های مهم این انجمن است، افزود: انجام برنامه های جدید در قالب دوره های آموزشی در حوزه هنر خوشنویسی سبب می شود تا به اهداف و چشم انداز درنظر گرفته شده که همان احیای دوباره هنر خوشنویسی در بین جوانان شفتی است، دست یابیم.

 وی همچنین پیشنهاد برگزاری همایش «خوشنویسی غرب گیلان» از سوی رئیس انجمن را ایده ای بی نظیر عنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با عملی کردن این ایده پتانسیل و ظرفیت بسیار بالای شهرستان شفت را در حوزه های مختلف به ویژه هنر خوشنویسی به استان و حتی کشور معرفی کنیم.

منحل و غیرفعالی شدن انجمن خوشنویسی شفت در سال ۸۷

در ادامه رئیس انجمن خوشنویسان شفت نیز با بیان اینکه در سال ۷۷ موفق به دریافت درجه ممتازی از انجمن خوشنویسان ایران شده است، به خبرنگار مهر گفت: سال ۸۲ نیز به درخواست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شفت همکاری خود را برای برگزاری دوره های آموزشی و آزمون در شهرستان آغاز کرده بودم.

حجت اجاقی با اشاره به اینکه با آغاز این همکاری برای نخستین بار انجمن خوشنویسان شهرستان شفت راه اندازی شد، اظهار کرد: فعالیت های گسترده ای  نیز در زمینه برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و همچنین آزمون خوشنویسی در این سال ها صورت گرفته که صدور مدرک برای بیش از ۲۵۰ هنرجو نشان دهنده این حجم از فعالیت است.

وی با بیان اینکه این فعالیت ها تا سال ۸۷ در سطح شهرستان ادامه داشت، گفت: متاسفانه بعد از این سال به دلایلی انجمن خوشنویسان شفت غیرفعال و منحل شد.

رئیس انجمن خوشنویسان شفت به راه اندازی دوباره این انجمن بعد از پیگیری های فراوان اشاره و خاطرنشان کرد: تشکیل دوره های آموزشی در تمام رده های سنی، آموزش خط تحریری با خودکار و برگزاری آزمون خوشنویسی از مهم ترین برنامه های حال حاضر این انجمن است.

وی با بیان اینکه برگزاری آزمون خوشنویسی مستلزم رعایت برخی نکات است، گفت: امیدواریم بتوانیم با ایجاد شرایط مناسب این آزمون ها را به صورت متمرکز در خود شهرستان برگزار کنیم.

استعدادیابی و برگزاری همایش  مهم ترین اولویت انجمن خوشنویسی شفت

اجاقی در ادامه استعدادیابی و شناسایی پتانسیل و ظرفیت شهرستان در زمینه هنر خوشنویسی را از مهم ترین اولویت های این انجمن اعلام و تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های انجمن در حال حاضر برگزاری آزمون برای افرادی است که تا حدودی با این هنر آشنایی دارند.

وی برگزاری نمایشگاه های گروهی و انفرادی خوشنویسی در مناسبت های مختلف را از دیگر برنامه های انجمن خوشنویسی شفت برشمرد.

رئیس انجمن خوشنویسی شفت همچنین به برگزاری همایش و جشنواره خوشنویسی نیز در آینده نزدیک در شهرستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولان اداره ارشاد شهرستان زمینه برگزاری چنین همایش های در قالب «همایش خوشنویسی غرب گیلان» را فراهم کنیم.