استاد دانشگاه مونستر آلمان گفت: افلاطون زیبایی را از عالم مثال می‌داند و بعدها این مساله در مسیحیت ادامه یافت و تمامی کلیساها نیز تجلی گاه جمال الهی‌اند. به گزارش مهر، جلسه دیدار حجت‌الاسلام خسروپناه و پرفسور کلاوس مولر مونستر آلمان در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه در فضای صمیمی و با حضور شهین اعوانی […]

استاد دانشگاه مونستر آلمان گفت: افلاطون زیبایی را از عالم مثال می‌داند و بعدها این مساله در مسیحیت ادامه یافت و تمامی کلیساها نیز تجلی گاه جمال الهی‌اند.
به گزارش مهر، جلسه دیدار حجت‌الاسلام خسروپناه و پرفسور کلاوس مولر مونستر آلمان در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه در فضای صمیمی و با حضور شهین اعوانی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی موسسه برگزار شد.
خسروپناه: خیرمقدم عرض می‌کنم و خیلی تشکر می‌کنم از حضورتان در موسسه و خوشحال هستم که موسسه میزبانی جنابعالی را به عهده دارد و امیدوارم در روزهای اقامت در ایران به شما سخت نگذرد.
کلاوس مولر: البته این دیدار اولین دیدار من از موسسه نیست و دومین باری است که من در موسسه حضور یافته‌ام و آنقدر آن دیدار اول برای من جذابیت داشت که تصمیم گرفتم که فرصت دیگری را برای گذارندن دوره فرصت مطالعاتی ام در موسسه برای خودم بوجود آورم.
خسروپناه: ابتدا توضیح می‌دهم موسسه در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد و چند زمینه جدیدی را که موسسه به تازگی شروع کرده است برای شما توضیح می دهم .‌موسسه غیر از فلسفه اسلامی،‌ فلسفه غرب، منطق، علم و کلام و عرفان که دارای سابقه دیرینه‌ای در این زمینه ها است در آغاز راهی است که در آن تصمیم به تحقیق و پژوهش از زمینه ها و دوره های جدید گرفته است.
تمایل دارم که درباره این زمینه‌های جدید از نظرات شما استفاده کنم. این گروه‌های علمی سه گروه است. اول گروه حکمت هنر دینی؛ هرچند بحث فلسفه هنر همواره در دنیا مطرح بوده است ولی بحث حکمت هنر دینی به نوعی برای اولین بار است که به عنوان یک رشته جدید در دنیا مطرح می شود. به نظر من مثلا معماری و ساختمان زیبای موسسه حکمت و فلسفه مبتنی بر حکمت هنر دینی است. این معماری، معماری مدرن نیست، حتی معماری پسامدرن هم نیست، معماری سنتی مسیحی نیست، بلکه معماری مبتنی بر حکمت اسلامی است.
کلاوس مولر: من فکر می کنم حکمت هنر دینی که شما مطرح می‌کنید زیبایی الهی را در ذهن دارید. من در زمان دانشجویی از اساتید خودم این جلمه را آموخته‌ام که خدا زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد و همین طور در هنر نیز این مساله مطرح است.
خسروپناه: تعبیر شما به زبان عربی یعنی انِّ الله جمیل و یحب الجمال.
 کلاوس مولر: به نظرم این مطلب از زمان افلاطون آغاز می‌شود و افلاطون زیبایی را از عالم مثال می‌داند و بعدها این مساله در مسیحیت ادامه یافت و تمامی کلیساها نیز تجلی گاه جمال الهی‌اند و در دوره مدرن پرفسور هانس اُرس فون بالتازار از سوئیس هم یک کتاب دوازده جلدی در این خصوص یعنی درباره زیبایی‌شناسی الهی (جمال الهی) دارند.
خسروپناه: یکی دیگر از زمینه های تحقیقی جدید در موسسه پرداختن به مساله فلسفه علوم انسانی است.
Huma- science یا socia- science در ایران مساله علوم انسانی سالهاست که مطرح  است ولی توجه به فلسفه حاکم بر علوم انسانی در دانشگاه های ایران خیلی در معرض نقد و تحلیل صاحب‌نظران قرار نگرفته است. هدف ما از تشکیل این گروه بررسی و تحقیق درباره رابطه فلسفه و علوم انسانی و به ویژه رابطه فلسفه علوم انسانی و علوم اسلامی است.
خسروپناه: زمینه جدیدی که البته هنوز در موسسه راه‌اندازی نشده است. ایجاد و راه‌اندازی رشته یا گروه فلسفه و تاریخ علم در تمدن اسلامی است. در واقع، در دوره تمدن اسلامی یعنی از قرن سوم تا هشتم و از قرن نهم تا دوازدهم علم و فلسفه ما با تمدن پیوند و رابطه وثیقی داشته است. اگر جنابعالی علاقه داشته باشید تمایل دارم نظرات شما را درباره رابطه فلسفه و علوم انسانی بدانم.
کلاوس مولر: من روی این موضوع کار کرده‌ام مخصوصاً روی هرمنوتیک مدرن.
خسروپناه: شاید طرح بحث هرمنوتیک شلایرماخر، دیلتای، ‌هیدگر، گادامر مفید باشد ولی آنچه بنده بر آن تاکید دارم رابطه هرمنوتیک با علوم اجتماعی است.
کلاوس مولر: البته آنچه که در این تحقیقات برایم اهمیت دارد هم علوم اجتماعی است و هم نگاهی است که دین به علوم اجتماعی دارد. این سنت از ماکس وبر آغاز شده است و بعد نیز ادامه می‌یابد و در غرب نیز افرادی زمینه تخصصی‌شان درباره رابطه علوم اجتماعی و دین است.
خسروپناه: اگر جنابعالی می‌توانید در این زمینه آثاری را به ما معرفی کنید تا ما این آثار را تهیه کنیم و زمینه تحقیق و بررسی در این آثار را در موسسه دنبال کنیم. حتی می توان در زمینه رابطه دین و علوم اجتماعی در آلمان، تحقیقی در موسسه صورت گیرد.
کلاوس مولر: من بسیار از این مساله خوشوقتم که شما در اینجا هم درباره فلسفه اسلامی وهم درباره فلسفه غرب تحقیق می‌کنید و در واقع تاثیر و تاثری را که این دو از هم پذیرفته‌اند به خوبی مطالعه می‌کنید. چیزی را که می‌خواهم بگویم این است که شما از این جهت بر ما برتری دارید که شما از فلسفه‌های غربی بخوبی آگاهید در حالی که ما درباره فلسفه اسلامی تا دوره اسکولاستیک بیشتر جلوتر نیامده‌ایم و آشنایی ما درباره فلسفه اسلامی بیشتر از طریق همان ترجمه‌هایی است که از دوره قرون وسطی به ما به ارث رسیده است و در واقع ما از موضوعات مطرح در فلسفه اسلامی معاصر و مدرن بی‌خبریم. هدف من از حضور در ایران و موسسه بیشتر تحقیق درباره فلسفه معاصر اسلامی است.
و یکی دیگر از مشکلات ما تحریر و کتابت شما به زبان عربی و فارسی است و گویی در بین ما تعداد کسانی که بتوانند به طور محتوایی و فلسفی کتابهای شما را تفسیر و تحلیل نمایند اندک‌اند. در حالی که منابع آثار ما در کتابخانه‌های شما به وفور یافت می شود و در حقیقت شما وارد دوره مدرن ما شده‌اید ولی ما نه.
خسروپناه: ان‌شاءالله امیدوارم امکان این تعامل علمی فیمابین هرچه زودتر برقرار شود و امیدوارم این دیدار شما فتح بابی در این زمینه‌ها باشد.
در پایان این ملاقات خسروپناه ضمن اهدا یک جلد از مجله اشراق به کلاوس مولر و آرزوی موفقیت برای وی در مدتی که در موسسه و ایران حضور دارند، از او برای گفت‌وگوی علمی و دیدار با آیت الله جوادی آملی و دیدار از شعبه موسسه حکمت و فلسفه در شهر قم و علمای شهر قم دعوت به عمل آورد.