در آستانه دومین سالگرد جنگ اوکراین، یک شرکت تسلیحاتی فنلاندی-نروژی خواستار پیوستن به برنامه تسلیحاتی اتحادیه اروپا شده و خود را برای افزایش تولیدات در سال جاری آماده کرده است.

به گزارش ندای گیلان ؛ در شرایطی که اوکراین به رغم کمکهای غرب نتوانسته روسیه را شکست دهد، «ایلکا هیکیلا» یکی از مدیران «شرکت مهمات نوردیک» اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ تولیداتش را پنج برابر افزایش می‌دهد.

شرکت موسوم به «نامو» (Nammo) در زمینه تولید انواع مهمات و موتورهای راکت فعالیت دارد و اگرچه خصوصی است اما وزارت تجارت و صنعت نروژ و شرکت تسلیحاتی «پاتریا» فنلاند در آن سهم دارند.

وزارت دفاع فنلاند اعلام کرده که از زمان آغاز جنگ، ۱.۷۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است. این وزارتخانه همچنین در روزهای پایانی سال گذشته میلادی، از برنامه خود برای کمک نظامی ۱۱۴ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.

روزنامه کی‌یف پُست، در گزارش خود، فنلاند را «شریک اصلی اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه» خواند و نوشت که گلوله‌های توپخانه نقش کلیدی در کمک آن به کی‌یف دارد.

تدارک شرکت فنلاندی-نروژی برای افزایش تولیدات نظامی در شرایطی انجام می‌شود که فنلاند با روسیه مرز مشترک دارد و مارس ۲۰۲۳ رسما به ناتو پیوست و بی‌طرفی سنتی خود را کنار گذاشت.

فنلاند و آمریکا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آذر) توافق دفاعی امضا کردند که طبق آن، دسترسی واشنگتن به تاسیسات نظامی فنلاند از قبیل چهار پایگاه هوایی و یک پایگاه دریایی مهیا شد.

شرکت نامو برای حضور در طرح اتحادیه اروپا با هدف افزایش تولید مهمات و موشک برای رفع کمبودهای اوکراین درخواست داده است. این شرکت در صورت دریافت مجوز، کارخانه جدیدی برای تولید گلوله‌های توپخانه خواهد ساخت./فارس