مدیر گمرك منطقه آزاد انزلی گفت: درآمد حاصل از ترخیص در این گمرك طی ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر۹۹۰ میلیارد ریال بوده است.

علی قاسمی مدیر گمرك در منطقه آزاد انزلی -منطقه گیلان،گفت: درآمد حاصل از ترخیص در این گمرك طی ۱۰ ماهه سال جاری مبلغ ۹۹۰ میلیارد و ۷۳۲ میلیون و ۵۰۱ هزار ریال بوده كه در مقایسه با سال گذشته مبلغ ۴۳۱ میلیارد و ۹۰۵میلیون و ۷۰ هزار ریال، ۱۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در همین مدت ترانزیت خارجی وارده به لحاظ ارزش ۱۷۳درصد، تعداد اظهارنامه های ترانزیت خارجی وارده تعداد 1 هزار و 97 فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته که تعداد آن ۹۱۵فقره بوده ۲۰ درصد افزایش را شاهد هستیم.

قاسمی متذکر شد: آمار خودروهای وارده از زمان طرح استفاده از خودروها با پلاك منطقه آزاد تا این تاریخ، ورودی 7 هزارو 602 دستگاه و خروجی پلاك شده را 7 هزارو 552 دستگاه بوده است.

وی متذکرشد: آمار كارت سبز در راستای اعمال قانون كالای همراه مسافر از زمان شروع بهمن سال ۹۲ تاكنون ۸۵ هزارو 570 فقره بوده است .

وی عمده كالای وارده به منطقه آزاد انزلی- حسن رود را درحوزه تجاری برنج، لوازم یدكی، چای، پتو، دیزل ژنراتور، روغن زیتون، نخ ،پنبه و پلی استر، دستگاه تراش، بورینگ و سنگ زنی مستعمل، قفس حیوانات، ماشین آلات جوراب بافی، لوازم روشنایی، لامپ، لوستر، مكمل های غذایی و درحوزه مسافری شامل:لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی،آبمیوه، عروسك، پارچه مبلی، اسباب بازی، پوشاك، كیف و كفش، شال و روسری ،موبایل و… برشمرد.

قاسمی افزود: درحال حاضر گمرك مستقر در منطقه آزاد انزلی – حسن رود با وجود محدودیتهای زیرساختی در منطقه آزاد و نیز مشكلات عمرانی و رفاهی برای گمرك مستقر علاوه بر فعالیت در حوزه تجاری و وصول درآمد قابل توجه در این بخش، در حوزه های ساماندهی شركتهای تولیدی در شهرك صنعتی ۱و۲ و نیز امور مسافری حضور قانونمند و تعیین كننده دارد و در راستای انجام وظایف محوله اهتمام جدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط ایجاد شده تجار و بازرگان می توانند علاوه بر واردات كالا با هدف ترخیص قطعی، و نیز ثبت و راه اندازی شركتهای تولیدی در حوزه شهرك های صنعتی ۱و۲ در مجموع با برخورداری از تسهیلات، امتیازات و تخفیفات قانونی و مصوب سازمان منطقه آزاد انزلی در این بخشها، كالاهای مشمول مسافری را نیز با رویه ترانزیت خارجی بدون پرداخت حقوق و عوارض گمركی با هدف عرضه به مسافران وارد غرفه های مجتمع های مربوطه کرده و با اعمال معافیت مسافری خارج کنند.

گمرك مستقر در منطقه آزاد انزلی- حسن رود در راستای تحولات و راه اندازی سیستم های نوین گمركی بر اساس دستور و رهنمود ریاست كل گمرك جمهوری اسلامی ایران از تاریخ اول مهر ماه سال 93 از سیستم كامل هوشمند ترانزیت و از تاریخ اول مهر سالجاری از سیستم جامع نوین گمركی برخوردار شده كه عملیاتی شدن این مهم ضمن تسهیل در امور خدمت گیرندگان به یقین توسعه تجارت در منطقه و استان را بدنبال خواهد داشت ./

منبع:ایسنا