خط تحلیلی دنبال شده از سوی کمپین‌های اصولگرایان، دو قطبی روحانی ـ جهانگیری را مطرح کرده و سعی دارد نتیجه انتخابات را به شکلی دور از ذهن بازتاب دهد

سرویس سیاسی ندای گیلان- بهاران آزادی : نخستین مناظره انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، آنچنان بازتاب وسیعی داشت که به نظر می‌رسد پس‌لرزه‌های آن تا مناظره بعدی ادامه داشته باشد. در این مناظره که به گواه ناظران سیاسی «محمدباقر قالیباف» یکی از بازندگان اصلی بود. فارغ از موضوعات مطرح در بستر مناظره و تقابل‌های گاه و بی‌گاه شهردار تهران با رئیس‌جمهوری و معاون اول او، عصبانیت بیش از حد کمپین انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» و واکنش‌های تند و رادیکال آن‌ها نسبت به این مناظره و مباحث مطرح در آن، حکایت از پیروزی استراتژی کاندیداهای جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال در برابر رقبای انتخاباتی خود دارد.

خط تحلیلی دنبال شده از سوی کمپین‌های اصولگرایان، دو قطبی روحانی ـ جهانگیری را مطرح کرده و سعی دارد نتیجه انتخابات را به شکلی دور از ذهن بازتاب دهد. این کمپین‌ها ادعا می‌کنند با توجه به توفیق جهانگیری در راند اول مناظره، احتمال کنار رفتن او به نفع روحانی کم شده و روحانی باید نگران باقی ماندن وی در صحنه رقابت انتخاباتی باشد. نکته‌ای که هیچ‌یک از تحلیل‌گران سیاسی اصلاح‌طلب آن را تایید نکرده و رفتار دوگانه روحانی و جهانگیری را تابع استراتژی مشخص کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهوری و معاون اولش می‌دانند.
در حالی که بسیاری چهره‌های اصولگرا به دنبال درخشش اسحاق جهانگیری در اولین مناظره انتخاباتی از ماندن وی در صحنه انتخابات استقبال کرده و حتی چهره‌ای مثل الیاس نادران از پیام به جهانگیری و پیشنهاد باقی ماندن وی در صحنه خبر داده است، چهره‌هایی مثل محمدرضا عارف و حجت‌الاسلام موسوی لاری رئیس و نایب رئیس شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌‌طلبان و عبدالله رمضانزاده و ابراهیم صادقی از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب، روحانی را کاندیدای اصلی این جریان می‌دانند. موسوی لاری حتی در نشست خبری خود اظهار کرد که ستادهای جهانگیری همان ستادهای روحانی است و جهانگیری به طور کلی قصد تشکیل ستاد انتخاباتی ندارد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا اصولگرایانی که پیشتر حضور جهانگیری در انتخابات را تخطئه می‌کردند، حال حامی حضور وی در صحنه انتخابات هستند.

جهانگیری به مسیر خود اطمینان دارد

الهام فخاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه سیاست اصلاح‌طلبان کاندیدای واحد است و همگی برای تجمیع آرای کاندیدای واحد تلاش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در پاسخ به این هجمه‌ها باید بگویم که هم اسحاق جهانگیری و هم دیگر اصلاح‌طلبان هیچ تردیدی ندارند که کاندیدای اصلاح طلبان حسن روحانی است و همه نیز برای موفقیت وی تلاش خواهند کرد. وی درخصوص راهکارهای مبارزه با شایعه پراکنی برخی از رسانه‌های اصولگرا که درصدد هستند انشقاق میان خود را به اصلاح‌طلبان نسبت دهند، گفت: تیم رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در فضای مجازی و گروه‌های اطلاع رسانی کل مجموعه باید همواره تاکید خود را بر کاندیداتوری حسن روحانی گذاشته و از دامن زدن به این شایعات بپرهیزند؛ از ابتدا سیاست اصلاح‌طلبان توافق بر کاندیداتوری حسن روحانی بود و اکنون نیز روال به همان شکل ادامه دارد. الهام فخاری در ادامه سخنان خود تشریح کرد که اسحاق جهانگیری رویکردی در سبقت گرفتن از روحانی را ندارد و به میدان آمده تا از او دفاع کند. در نهایت نیز این رفتار اقای معاون اول است که نشان می‌دهد به اصول پایبند خواهد ماند یا اینکه دیگران تصور کنند از مسیر اصلی منحرف شده است. به گفته فخاری، لازم به ذکر است که اسحاق جهانگیری به مسیری که در آن قرار گرفته اطمینان دارد و خود بهتر می‌داند که برای پیروزی و موفقیت حسن روحانی تلاش می‌کند، ما نیز در اطلاع‌رسانی‌ها باید براین امر تاکید داشته باشیم. فخاری در پایان گفت: چه بهتر که دولتی توانمند تشکیل و جهانگیری در جایگاه موثری واقع شود.
هیچ مناقشه و اختلافی وجود ندارد؛ سازوکارها قوی‌تر از این حرف‌هاست

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در پاسخ به هجمه‌ها گفت: به زودی همه‌چیز مشخص خواهد شد ومخالفین درخواهند یافت که قطعا اقای جهانگیری به عنوان کاندیدای درسایه به میدان آمده است؛ به اعتقاد من به ذهن هیچکدام ازدو کاندیداها یعنی اسحاق جهانگیری و حسن روحانی خطور نمی‌کند که بخواهند با یکدیگر رقابت کنند و چنین تصوری ندارند. صوفی با اشاره به مناظره روز جمعه یادآور شد: آنچه در مناظرات احساس می‌شد، چنین بود که حسن روحانی و جهانگیری در کنار یکدیگر بوده و موضع مشترک دارند؛ تقابلی میان آنها نیست. نمی‌دانم اصولگرایان چنین چیزی را از کجا استنباط می‌کنند؟ وزیر تعاون دوران اصلاحات همچنین خاطرنشان کرد: اسحاق جهانگیری برای نخستین بار در این عرصه ورود کرده و خوش درخشید، طبیعی است. همین که جهانگیری خود را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان عنوان کرد، برای مردم جالب و قابل تامل بود و نشان دهنده این مهم است که جمعی از وی خواستند تا براساس خردجمعی به میدان آمده و برای کار معینی در آن موضع قرار گیرد. به گفته صوفی، عده‌ای باید بدانند همان اصلاح‌طلبانی که جهانگیری نماینده آنهاست، بدون قید و شرط، بی چون و چرا از حسن روحانی حمایت کردند؛ این خدشه ناپذیر است و طبعا هیچ اختلافی وجود ندارد. این فعال سیاسی در ادامه عنوان کرد: گیریم که برنامه عوض شد و حسن روحانی تصمیم به کناره‌گیری بگیرد و از اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای واحد دعوت شود، این نیز براساس قوت اصلاح‌طلبی است، آنها توانستند منسجم شده و شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به عنوان نماد وحدت خود تشکیل دهند، با سازوکاری که تعریف و تعیین می‌کنند و به کمک احزاب اصلح‌طلب که توانستند با اجماع خود، انتخابات سال 92 و 94 را پیروزمندانه پشت سر بگذارند. هیچ تردیدی نیست، این سازو کار قوی است و نقش بی بدیل رهبران اصلاحات مخصوصا حجت‌الاسلام خاتمی تعیین کننده است. محلی برای مناقشه وجود نخواهد داشت، به فرض محالی می‌گویم که اگر به اینجا رسیدند که اقای جهانگیری در میدان باقی بماند هم در قالب اجماع و خردجمعی و با هماهنگی حسن روحانی خواهد بود، هیچ رقابتی وجود نخواهد داشت.
اصولگرایان این روزها درس اخلاق می دهند!
محمود میرلوحی، عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز در این خصوص گفت: جریان اصولگرایی مدتهاست که دچار بحران اتحاد و راهبرد است. با توجه به اینکه شیرازه آنها از هم پاشیده شده ، قصد این را دارند که این نقطه ضعف خود را با این حربه پوشش دهند. آنها در ابتدا این مسئله را مطرح کردند که به صورت متحد به صحنه خواهند آمد اما دیدیم که در میان آنها شکاف‌های عمیقی وجود دارد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با طرح این نکته که جغرافیای سیاسی کشور دچار تغییر شده است، اظهار کرد: جریان اعتدال و اصلاح‌طلب پیوندشان بسیار عمیق‌تر شده است. در واقع به صورتی کاملا عملی این دو جریان یکی شده‌اند. انتخابات مجلس نمونه این پیوند عمیق بود. اما جریان مقابل در صدد است که با حاشیه سازی این پیوند را به هم بزند و اینگونه القا کنند که میان این دو جریان اختلاف روی می دهد. در واقع نقطه ضعف خودشان در این زمینه را با این حاشیه سازی ها ترمیم می کنند. وی افزود: امروزه آقای روحانی نه تنها منتسب به جریان اصلاح طلب است بلکه نماینده آرای خاموش و خاکستری نیز هست. روحانی در شرایط کنونی بهترین پاسخ را به مطالبات بر زمین مانده تحول خواهان می دهد. روی این اصل بود که تندروها ماه ها به این مسئله دامن می زدند که روحانی رد صلاحیت می شود. این مشی اصول گرایان تندرو نشان از آن دارد که روحانی به خوبی توانسته است که اردوگاه اصلاح طلبی را نمایندگی کند. البته کسانی که این سخنان را مطرح می کردند و می کنند در شرایط فعلی می بینیم که نامزدهای آنها هیچ برنامه و راهکاری برای کشور ندارند. میرلوحی با اشاره به آمدن جهانگیری در کنار روحانی در این دوره از انتخابات یادآور شد: جهانگیری نماینده اصلاح‌طلبان است و او با نظر و رضایت شخص روحانی به عرصه آمده است. این تدبیر بسیار موثر بوده است؛ به گونه‌ای که تندروها از این مسئله عصبانی شده‌اند. البته کاندیدای آنها درس اخلاق می‌داد که این کار اخلاقی نیست. این صداقت اتفاقاً در جریان مذکور نبوده که با هجمه و حملات همه جانبه قصد دارند کشور را به آن شرایط بحرانی گذشته برگردانند. مطمئناً تدبیر اصلاح‌طلبان با آوردن جهانگیری در کنار روحانی درست و اقدامی راهبردی بوده است.ما از حساسیتی که جناح رقیب از آمدن جهانگیری به خرج می‌دهد، واقفیم که اقدامی درست بوده است.