ندای گیلان:محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل این سازمان خبرداد: شرکتهای بورسی از اول خرداد 94 یا تمام ناشران بورسی به طور مستقیم اطلاعات مالی خود را روی سایت کدال (سایت رسمی سازمان بورس) منتشر کنند و پس از آن سازمان بورس به بررسی اطلاعات مالی خواهد پرداخت. وی افزود: در […]

ندای گیلان:محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل این سازمان خبرداد: شرکتهای بورسی از اول خرداد 94 یا تمام ناشران بورسی به طور مستقیم اطلاعات مالی خود را روی سایت کدال (سایت رسمی سازمان بورس) منتشر کنند و پس از آن سازمان بورس به بررسی اطلاعات مالی خواهد پرداخت.

وی افزود: در عین حال در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه از شرکت‌ها خواسته شده که آمار تولید و فروش خود را ماهیانه به طور اختیاری منتشر کنند.

فطانت افزود: تا این لحظه دو شرکت سایپا و ایران خودرو از شفاف سازی اطلاعات استقبال کردند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: دنبال راهکاری رفتیم که مدیریت صندوق توسعه بازار به شکلی فراهم شود که دیگر مشکلات کنونی بازار در آن مشاهده نشود.

وی ادامه داد: همه ذینفعان بازار از شنبه هفته آینده می‌توانند پرتفوی (ترکیب سبد دارایی) صندوق توسعه بازار را به شکل آنلاین از طریق سایت آن مشاهده کنند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود در سال 1394، با اشاره به آخرین وضعیت بازار سهام عنوان کرد: نسبت قیمت بر درآمدی بورس تهران تا این لحظه بالغ بر 5.22 مرتبه و در فرابورس ایران به 6.97 مرتبه رسیده است.

ارزش بازار بورس تهران نیز تا کنون بالغ بر 282 هزار میلیارد تومان و در فرابورس ایران این رقم به 59 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

جمع دارایی‌های شرکت‌های بورسی نیز تا کنون به عدد 800 هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که رقم بدهی‌ها در این بازار رقم 637 هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. جمع حقوق صاحبان سهام نیز به مبلغ 166 هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

وی در ادامه این نشست با اشاره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مبنی بر اعلام اعداد و ارقام صورت‌های مالی خود به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: بر اساس این مصوبه کلیه موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله نهادهای نظامی و انتظامی، سازمان‌ها و موسسات خیریه کشور، بقاع متبرکه، کلیه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و نهادهای انقلاب اسلامی موظف به اطلاعات مالی خود به سازمان بورس هستند که تا این لحظه هیچ یک از این نهادها  اطلاعات خود را به این سازمان ارائه نکردند.

محمد فطانت از انتشار مستقیم اطلاعات کلیه ناشران بورسی در سامانه کدال خبر داد و افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد از ابتدای خرداد ماه امسال کلیه اطلاعات مالی شرکت‌ها از سوی مدیران و اعضای هیات مدیره آنها و ناشران اوراق بهادار به طور مستقیم در سامانه کدال منتشر و سپس بررسی‌های نظارتی سازمان بورس پس از انتشار این اطلاعات صورت گیرد.

وی با توصیه به مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورسی مبنی بر لزوم دقت در ارائه و ارسال اطلاعات بر روی سامانه کدال عنوان کرد: پس از تحقق وعده انتشار شاخص‌های جدید در بازار سرمایه، دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران از ابتدای خرداد ماه امسال به یک درصد افزایش و از 4 به 5 درصد تغییر می‌یابد. در عین حال در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی بازار، سازمان بورس از شرکت‌ها درخواست کرده که آمار تولید و فروش خود را به طور اختیاری در پایان هر ماه عملکردی منتشر کنند.

به گفته وی، افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی بالغ بر 27 هزار و 500 میلیارد تومان شده که از این عدد نیمی از آن ثبت و در فرآیند واقعی افزایش سرمایه صرف شده است.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه، عنوان کرد: نرخ سود بانکی به عنوان نرخ پایه و بازده بدون ریسک که مردم می‌توانند بر اساس آن پول خود را در روی گزینه‌های بدون ریسک متمرکز کنند در بازار سرمایه نیز تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر متوسط نسبت قیمت بر درآمدی کل بازار سهام رقمی در حدود 5.2 مرتبه است که مجموعی از سود تقسیمی 40 میلیارد تومانی مجامع شرکت‌های بورسی را نیز در دل خود جا داده است.

وی افزود: معنای این نسبت برای بازار سرمایه معرف نرخ سود 20 درصدی است.  در عین حالی که نرخ بازده بازار بدون ریسک نیز بالغ بر 20 درصد است. طبیعی خواهد بود که سرمایه‌گذار گزینه بدیل خود را انتخاب کند بنابر این بازده بدون ریسک در فعالیت و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نقش اساس ایفا می‌کند. در برهه‌ای که نرخ تورم کاهش یافته انتظار برای کاهش بیشتر نرخ سود بانکی نیز بدیهی خواهد بود.

وی افزود: نرخ‌های سپرده زیر یکسال اگر چه هنوز اعلام نشده اما تصمیم‌های گرفته شده در این زمینه حاکی است که کلیت مباحث بازار پولی باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

به گفته فطانت بازار سرمایه محلی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است و بر این اساس رونق بازار ثانویه موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.بر همین اساس تعدیل نرخ سود بانکی نقش مهمی برای این بازار ایفا خواهد کرد.

این مقام مسئول در برابر پرسش دیگر خبرنگار فارس در مورد تکلیف سهام عدالت عنوان کرد: موضوع سهام عدالت در حال حاضر در انتظار لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی است. با توجه به حجم بالای این دارایی مالی آزادسازی یک شبه و یکجای آن آثار غیر قابل پیش‌بینی و غیر قابل کنترلی را برای بازار سرمایه خواهد داشت.

سازمان بورس در این زمینه راهکار مفید برای آزادسازی سهام عدالت را عرضه تدریجی آن و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) می‌داند و متناسب با تقسیم سود نقدی این شرکت‌ها بتوان سهام عدالت را با تناسب منطقی آزاد کرد.

فطانت در خاتمه با استقبال از تشکیل تشکل سهامداران حقیقی آن را موضوعی مرتبط با وزارت کشور دانست و در عین حال افزود: رفتار برخی حقوقی‌ها در بازار سهام با انتقاد اغلب فعالان بازار سهام مواجه بوده که گاهی اوقات رفتار اخلاقی و حرفه‌ای را نیز زیر پا گذاشته است که خود بنده نیز شخصا از این موضوع گله دارم.

وی از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست با رصد بازار سرمایه کلیه فعالیت‌ها، انتقادها و راهکارهای موجود را به سازمان بورس و مدیریت سازمان اطلاع‌رسانی و اعلام کنند.