جمشید طالبی در نشست تخصصی فرماندهان بسیج اداره‌ها با محوریت مصرف بهینه انرژی در شرکت توزیع برق گیلان فرآیند تولید و ورود برق به شبکه‌های انتقال را تشریح کرد.

ندای گیلان:جمشید طالبی در نشست تخصصی فرماندهان بسیج اداره‌ها با محوریت مصرف بهینه انرژی در شرکت توزیع برق گیلان فرآیند تولید و ورود برق به شبکه‌های انتقال را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: انرژی برق در نیروگاه‌ها تولید و طی فرآیندی وارد شبکه‌های انتقال و توزیع می‌شود و از این نقطه وظیفه و ماموریت شرکت‌های توزیع برق یعنی پخش و توزیع انرژی تولید شده با ولتاژ استاندارد بین آحاد مردم و مشترکان آغاز می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با بیان اینکه شرکت‌های توزیع برق مانند پیشانی صنعت برق در استان‌ها هستند، ادامه داد: اکنون شرکت توزیع نیروی برق گیلان بیش از یک‌میلیون و 265 هزار مشترک در بخش‌های مختلف دارد.

وی افزود: شرکت توزیع برق گیلان با دارا بودن بالغ بر 27 هزار کیلومتر خطوط شبکه‌های فشار ضعیف و متوسط و بیش از 17 هزار پست 20 کیلوولت یکی از چند شرکت بزرگ خدمات‌رسان در سطح کشور است.

طالبی با اشاره به اینکه گیلان برخلاف بسیاری از استان‌ها تنها دارای یک شرکت توزیع نیروی برق است، یادآور شد: با وجود حجم بالای مشترک و مشکلات عدیده‌ای که با آن مواجه است با تکیه بر الطاف پروردگار همواره تلاش شده رضایت مشترکان استان جلب شود.

وی اضافه کرد: اکنون 2 هزار و 535 روستای گیلان برق‌دار هستند و تمام روستای بالای 10 خانواری که مشکلی از نظر منابع طبیعی ندارند به شبکه سراسری برق پیوسته‌اند.

به گفته این مسئول، شرکت توزیع نیروی برق گیلان برای برق‌رسانی به برخی روستاهای استان از جمله «شیربچه پیر» رضوانشهر از فناوری‌های نوین و پنل‌های خورشیدی استفاده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برق‌رسانی به سه روستای دیگر نیز با استفاده از فناوری مذکور در دست اقدام است تا مناطق محروم و صعب‌العبور نیز از نعمت روشنایی بهره‌مند شوند.

طالبی یکی از ماموریت مهم شرکت‌های توزیع در سطح کشور را بحث مدیریت مصرف برق عنوان کرد و متذکر شد: طی مصوبه‌ای از سوی هیئت وزیران در سال 1387 بحث ممیزی انرژی از اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی به شرکت‌های توزیع برق محول شد و شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع نسبت به آگاه‌سازی مدیریت مصرف برق اقدام می‌کند.

وی همراهی و همکاری با این طرح را کمک به جامعه بشری و آیندگان خواند و خاطرنشان کرد: یکی از مزایای مدیریت مصرف کمک به کاهش آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان با تصریح بر اینکه نیروگاه‌های تولید برق کشور از سوخت‌های فسیلی برای تولید استفاده می‌شود، گفت: حتی اگر یک لامپ اضافی را در محل کار خود خاموش کنیم در واقع بخشی از میزان سوخت نیروگاه‌ها را کاهش داده‌ایم و این به معنای حیات‌بخشی به جامعه است.

فرمانده پایگاه و مدیر دفتر حراست سازمان بهره‌وری انرژی «سابا» نیز در این نشست بحث مدیریت مصرف انرژی را یک فرهنگ دانست و اظهار کرد: ضروری است این فرهنگ با ابزار و نرم‌افزارهایی برای همگان درونی و نهادینه شود.

محمدنژاد با بیان اینکه در کشور ما رویکرد مصرفی مناسبی در بسیاری از زمینه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: مصرف انرژی در کشور ما به مراتب بالاتر از استانداردهای جهانی است از این رو آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی امری لازم و مهم است.

وی بسیج را دارای بدنه‌ای گسترده، هماهنگ و منسجم خواند و یادآور شد: بسیج به عنوان یک نهاد همراه در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

مدیر دفتر آموزش سازمان بهره‌وری انرژی نیز در نشست مذکور گفت: رشد مصرف برق در کشور نگران کننده است و در سال‌های اخیر  هر ساله حدود هشت درصد مصرف برق در کشور رشد داشته که نیاز است سالانه نیروگاهی با ظرفیت یک و نیم برابری نیروگاه شهید رجایی با توجه به نرخ رشد مصرف برق ایجاد شود.

محمد زربخش با بیان اینکه مدیریت مصرف برق اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌توانند با اعمال راهکارهای مصرف بهینه انرژی کمک قابل توجهی به صنعت برق کشور کنند.

وی تعویض لامپ‌های معمولی با لامپ‌های کم مصرف و فلورسنت، تعدیل روشنایی راهروها و محل عبور به 25 درصد روشنایی یک اتاق کار، طراحی و چیدمان اتاق کار به نحوی که حداکثر استفاده از نور طبیعی روز صورت گیرد و… را از مزایای اجرای طرح مدیریت مصرف در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی عنوان کرد.