مدیرکل راه آهن شمال ۲ گفت:بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از اوایل خرداد قطار مسافری مسیر رشت - تهران - مشهد مقدس راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ندای گیلان،غلامحسین ولدی مدیرکل راه آهن شمال ۲ ، با بیان اینکه یکی از موانع ساخت پروژه راه آهن گیلان کمبود مصالح راهسازی است اظهار داشت: راه آهن به عنوان بهره‌بردار پروژه‌های ریلی شرایطی را برای تسهیل تأمین مصالح ساخت راه آهن رشت – انزلی و سایر پروژه‌های راهسازی مهیا کرده است.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ ایجاد سازه تخلیه مصالح در ایستگاه راه آهن رشت را مورد توجه قرار داد و در تشریح مهم‌ترین کارکرد‌های این اقدام تصریح کرد: با تحقق این هدف، ظرفیت حمل و تخلیه روزانه چیزی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن مصالح خاکی از مبدأ لوشان ایجاد شده و این مقدار قابل افزایش است.

ولدی استفاده مفید از ظرفیت راه آهن در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی راه آهن با اتصال به بنادر ملموس‌تر می‌شود اظهار داشت: هم‌اینک آمادگی لازم برای حمل ریلی کالا‌های وارداتی منطقه آزاد انزلی به تمام نقاط کشور از ایستگاه راه آهن رشت وجود دارد.

او موضوع حمل بار و ترانزیت کالا در پایانه ریلی آستارا را نیز متذکر شد و در تشریح بیشتر آن اظهار داشت: در سال گذشته مجموعاً ۱۶۲ هزار و ۹۵۰ تن کالا از طریق پایانه مرزی ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادر شده که نسبت به ۱۱۴ هزار و ۲۴ تن سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

ولدی چوب، الوار، عدس، گندم و جو را عمده کالا‌های ترانزیت شده از طریق پایانه ریلی آستارا عنوان کرد و در مورد اقلام صادرات شده نیز بیان داشت: سیمان، کلینر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات و لوازم خانگی نیز از جمله کالا‌های صادراتی از طریق این خط ریلی به کشور جمهوری آذربایجان است.

مدیرکل راه آهن شمال ۲ برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در راستای سرویس‌دهی به مسافران و متقاضیان انجام سفر‌های ریلی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از اوایل خرداد قطار مسافری مسیر رشت – تهران – مشهد مقدس راه‌اندازی می‌شود.

ولدی با تأکید بر اینکه آغاز فعالیت و راه‌اندازی قطار مسافری استان گیلان با رعایت تمامی نکات ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود عنوان کرد: رعایت طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی میان مسافران از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

 استان گیلان به عنوان یک منطقه استراتژیک در شمال کشور با دارا بودن مرز زمینی، دریایی و ریلی جایگاه بسیار خوبی در حوزه حمل، ترانزیت کالا و بار، صادرات و واردات بسیاری از محصولات دارد که از طریق آن درآمد و عایدی خوبی نیز نصیب کشورمان می‌شود.

/yjc