سیاوش پور در بخش دیگری از سخنان خود حقوق زندانیان را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحث حقوق زندانیان از جمله مرخصی ها خواهش ما از قضات این است که ضمن اهمیت دادن به تضمینهای قانونی فراتر از توقع متن قانون عمل نکنند.

ندای گیلان:سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان در نشست شورای قضایی استان که به میزبانی اداره کل زندانهای استان برگزار شد با اشاره با تلاش های صورت گرفته از سوی مجموعه دستگاه قضایی استان برای کنترل و عدم افزایش جمعیت کیفری نسبت به سال گذشته ، داشتن جمعیت کیفری مطلوب را مستلزم داشتن وضعیت فرهنگی و اشتغال مطلوب دانست و بر ارتباط رشد جرم با میزان بیکاری در استان گیلان بعنوان یکی از پنج استان دارای بیشترین جمعیت بیکار تاکید کرد.

رئیس شورای قضایی استان همچنین از رابطه معنی دار جمعیت سیار و گردشگر استان بر شاخصهای رشد منفی و مثبت در زمینه های مختلف از جمله بزه در استان گیلان خبرداد و گفت :استان گیلان با داشتن جمعیت دوگانه ساکن و سیار دارای شرایز ویژه ای از حیث میزبانی حدود دو و نیم میلیون نفر گردشگر بوده که این جمعیت در آمارهای ما لحاظ نمی شوند اما در شاخصهای آماری استان تاثیر گذارند.

وی روند کاهش صدور احکام منجر به حبس را در استان خوب خواند و تصریح کرد:با وجود این که تفکر عمومی جامعه و پیشینه ذهنی و تاریخی مردم ما تمایل به تادیب افراد از طریق حبس دارد، با برنامه ریزی و تدبیر می توان به فرهنگ سازی برای کاهش توقع  استفاده از حبس در جامعه امیدوار بود.

سیاوش پور در بخش دیگری از سخنان خود  حقوق زندانیان را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحث حقوق زندانیان از جمله مرخصی ها  خواهش ما از قضات این است که ضمن اهمیت دادن به تضمینهای قانونی فراتر از توقع متن قانون عمل نکنند.

برنامه ریزی برای کاهش آن دسته از جمعیت کیفری زندانها که کمتر از 10 روز در زندانها می مانند از دیگر دغدغه های رئیس کل دادگستری استان بود که در این نشست مطرح شد.

رئیس شورای قضایی در پایان اظهارتش بر ضرورت برنامه ریزی جهت انعکاس دستاوردهای دستگاه قضایی و بیان جایگاه این قوه در تامین عدالت و امنیت جامعه در آستانه فرا رسیدن هفته قوه قضاییه تاکید کرد.

در ابتدای این نشست نیز سید حمید حسینی مدیرکل زندانهای استان با ارایه گزارشی از وضعیت آماری وتوصیفی از زندانهای گیلان   اعضای شورای قضایی را در جریان  اقدامات و مشکلات زندانهای استان قرار داد.