مسعود باقرزاده در جلسه کمیته مدیریت تالاب انزلی در یکی از کشورهای عضو اظهار کرد: کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی‌ترین کنواسیون‌های محیط زیستی در جهان محسوب می‌شود و به نام ایران ثبت شده است.

ندای گیلان:مسعود باقرزاده در جلسه کمیته مدیریت تالاب انزلی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی کنوانسیون رامسر هر سه سال در یکی از کشورهای عضو اظهار کرد: کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی‌ترین کنواسیون‌های محیط زیستی در جهان محسوب می‌شود و به نام ایران ثبت شده است.

وی به ایجاد کنواسیون رامسر در سال 1971 میلادی در ایران اشاره کرد و افزود: تمام کشورهای عضو برای تبادل اطلاعات زیست‌محیطی و تصمیم‌گیری برای اجرا در تالاب‌ها در اجلاس جهانی کنوانسیون رامسر شرکت می‌کنند.

باقرزاده با بیان اینکه اجلاس جهانی کنوانسیون رامسر در قاره‌های مختلف برگزار می‌شود، تصریح کرد: دهم خرداد ماه امسال اجلاس جهانی کنواسیون رامسر با حضور 168 کشور در اروگوئه در قاره آمریکای جنوبی به مدت 10 روز برگزار می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق حفاظت سازمان محیط زیست، برگزاری اجلاس دوره یازدهم کنوانسیون رامسر را در کشور رومانی در قاره اروپا عنوان کرد و گفت: ایران از کشورهای فعال در زمینه تالاب‌ها در کنوانسیون مذکور است.

وی از تشکیل میزگرد تخصصی ویژه تالاب انزلی در اجلاس دوازدهم کنوانسیون جهانی رامسر خبر داد و بیان کرد: برنامه‌های اجرا شده در تالاب انزلی به عنوان اقدام مثبت در مورد احیای تالاب‌ها به کشورها معرفی می‌شود.

پیش‌نویس فاز دوم مطالعات احیای تالاب انزلی تهیه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در جلسه مذکور از تهیه پیش‌نویس فاز دوم مطالعات احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت: نبود داده‌های پایه‌ای اکوسیستم و روند رو به خشکی تالاب و توالی پوشش گیاهی در کارگروه حفاظت و احیای تالاب انزلی بررسی می‌شود.

محمدرضا برجی هجوم گونه‌های مهاجم بیگانه را از موضوع‌های مورد بررسی در کارگروه حفاظت و احیای تالاب انزلی عنوان کرد و افزود: شکنندگی و گسستگی شبکه‌های اکولوژیکی رودخانه‌ها توسط سدسازی و ضعف فعالیت‌های حفاظت از تالاب از دیگر موضوع‌های مورد بررسی در کارگروه حفاظت و احیای تالاب انزلی است.

وی با بیان اینکه هجوم گونه‌های بیگانه مانند آزولا و ماهیان غیربومی از مشکلات تالاب انزلی است، تصریح کرد: ضعف به اشتراک‌گذاری داده‌های پایش بین دستگاه‌های ذی‌ربط در کارگروه حفاظت و احیای تالاب انزلی بررسی می‌شود.

برجی مرز نامشخص بین مناطق حفاظت شده در تالاب، تعارض با برنامه‌های توسعه‌ای، کاربری اراضی غیرمجاز و فعالیت‌های غیرقانونی در داخل و اطراف تالاب، نبود راهنمای مدیریت کاربری اراضی و همکاری ضعیف بین دستگاه‌های ذی‌ربط را از مشکلات کنونی تالاب انزلی برشمرد.