ندای گیلان:علی‌اصغر داداش‌پور کشاورزی را مردمی‌ترین بخش اقتصادی جامعه دانست و اظهار کرد: اهداف پیش‌بینی شده کشاورزی موجب ثبات در جامعه می‌شود. وی نوغانداری را از جمله فعالیت کشاورزی عنوان کرد و افزود: پرورش کرم ابریشم می‌تواند موجب افزایش درآمد کشاورز شود و بخشی از مشکلات آن را برطرف کند. رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور […]

ندای گیلان:علی‌اصغر داداش‌پور کشاورزی را مردمی‌ترین بخش اقتصادی جامعه دانست و اظهار کرد: اهداف پیش‌بینی شده کشاورزی موجب ثبات در جامعه می‌شود.

وی نوغانداری را از جمله فعالیت کشاورزی عنوان کرد و افزود: پرورش کرم ابریشم می‌تواند موجب افزایش درآمد کشاورز شود و بخشی از مشکلات آن را برطرف کند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه 15 استان کشور قابلیت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم را دارد، تصریح کرد: بهترین دوران نوغانداری کشور در سال 79 بود که به 200 هزار جعبه تخم نوغان رسیده بود.

وی کاهش پیله تر را پس از سال 90 مطرح کرد و افزود: این امر منجر به کاهش تولید ابریشم شد و سال‌های اخیر قیمت تضمینی آن تا حدودی توانست نقطه امید را در دل کشاورز نوغاندار زنده کند.

داداش‌پور فرود در تولید پیله ابریشم را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد: باغ‌های توت برای پرورش کرم ابریشم محسوس نیست و زمینه برای احیای آن وجود دارد.

وی احیای باغ‌های توت را فرصتی برای تقویت نوغانداری ذکر کرد و یادآور شد: توزیع نهال‌های توت در سال‌های اخیر فرصت احیای دوباره نوغانداری را مهیا کرده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور آغاز فعالیت این مرکز را از ابتدای سال جاری عنوان کرد و گفت: برخی از مشکلات وجود دارد و در حال گذر از اموال و دارایی‌ها از شرکت ابریشم به مرکز توسعه نوغانداری هستیم.

وی از  اجرای طرح نوغانداری و توسعه توتستان‌ها با مشارکت زنان روستایی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح تا سقف 300 هزار تومان وام بلاعوض به زنان روستایی پرداخت می‌شود و این گامی به جلو است و سال آینده مبلغ تسهیلات افزایش می‌یابد تا رغبت بیشتری برای توسعه توتستان‌ها انجام شود.