در صورتی که توافق هسته ای مخدوش شود، امید کمی وجود دارد که بتوان در باره دیگر مسائل با ایران به پیشرفت دیپلماتیک رسید و احتمال می رود که بی ثباتی منطقه ای در خاورمیانه تشدید شود

به گزارش ندای گیلان، اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی ضمن هشدار درباره پیامدهای مخدوش شدن توافق هسته ای ایران و 1+5، از جمله تشدید تنش های منطقه ای و لطمه وارد شدن به نظام منع اشاعه سلاح‌های هسته ای، تاکید کرد که اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی باید تلاش های خود را برای حفظ برجام تشدید کنند. این اندیشکده پیشنهاد کرده است: «طرح های قوی احتیاطی برای مقابله با کارشکنی های آمریکا در توافق هسته ای و دفاع از شرکت های اروپایی آماده شود.»
شورای روابط خارجی اروپا، یک موسسه پژوهشی اروپایی است که در سال 2007 تشکیل شده و هم اکنون در هفت پایتخت اروپایی دفتر دارد و تحلیل هایی در زمینه مسائل مهم جهانی بر اساس خط مشی اروپا ارائه می دهد. این تحلیل ها قدرت اجرایی و الزامی برای اجرا ندارد اما نشان دهنده رویکرد کشورهای اروپایی و به خصوص اتحادیه اروپا درباره مسائل مختلف است.
شکاف و اختلاف بین اروپا و آمریکا درباره ایران عمیق خواهد شد
در گزارش جدید اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) آمده است: «شکاف و اختلاف بین اروپا و آمریکا درباره ایران عمیق خواهد شد. لفاظی های شدید و اقدامات اخیر دولت دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) حاکی از آن است که راهبرد آمریکا، منحصرا بر منزوی ساختن و مهار ایران متمرکز است. اما پیامدهای این سیاست آمریکا از خسارت وارد کردن به نظام منع اشاعه سلاح های هسته ای که اروپا به ایجاد آن کمک کرده است نیز فراتر خواهد رفت…این اقدامات آمریکا می تواند به بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه منجر شود و دیپلماسی با ایران را برای حل و فصل موضوعات منطقه ای، به شدت محدود کند.»در این گزارش تاکید شده است: «کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا باید تلاش های خود را برای محافظت از برجام تشدید کنند و از جمله باید طرح های قوی احتیاطی برای مقابله با کارشکنی های آمریکا در توافق هسته ای آماده کنند. این اقدام باید بر سازکارهای حقوقی، سیاسی و اقتصادی برای دفاع از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های ثانویه آمریکا متمرکز باشد.»
نگاه مداخله جویانه شورای روابط خارجی اروپا به مسائل موشکی ایران
شورای روابط خارجی اروپا در عین حال به موضوعات موشکی و حضور منطقه ای ایران نیز رویکرد مداخله جویانه ای داشته است: «اروپا باید ائتلافی برای رهبری دیپلماسی مقتدرانه با ایران، درباره موضوعات غیر هسته ای ایجاد کند که تمرکز آن بر آزادی دریانوردی در خلیج فارس و مناقشه ها در یمن و عراق باشد. این دیپلماسی همچنین باید به نگرانی های موجود از برنامه موشکی بالستیک ایران، در یک
چارچوب منطقه ای بپردازد.»
رویارویی با ایران و تهدید همیشگی تشدید تنش‌ها یک شرمساری تراژیک خواهد بود
در این گزارش تاکید شده است: «چنین تعاملی باید به دنبال یک فهم پراگماتیک (عمل گرایانه) در این باره باشد که ایران و اروپا کجا می توانند به تامین منافع یکدیگر کمک کنند و همچنین فضایی برای همکاری و رقابت عادی ایجاد کند…در مجموع محافظت از برجام و مدیریت یک رابطه تازه با ایران بهترین راه برای اروپاست که بتواند نفوذ معناداری بر موضوعات امنیتی منطقه ای و جهانی داشته باشد. در صورتی که توافق هسته ای مخدوش شود، امید کمی وجود دارد که بتوان در باره دیگر مسائل با ایران به پیشرفت دیپلماتیک رسید و احتمال می رود که بی ثباتی منطقه ای در خاورمیانه تشدید شود. در آن صورت اروپا ممکن است یک بار دیگر وارد یک رابطه مبتنی بر رویارویی با ایران شود که در کنار تحریم های جدید و تهدید همیشگی تشدید تنش ها ، یک شرمساری تراژیک خواهد بود.»