‌‌‌‌‌ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی، المپیک 2016 ریو به پایان رسید و طبق معمول رویدادهای مشابه، بسیاری از معادلات ورزشی جای خود را به اتفاقات، پدیدهها و حاشیههای غیرقابل پیشبینی داد.قهرمانان و نامآوران زیادی سقوط و نزول کردند؛ در مقابل، چهره های جدیدی در […]

‌‌‌‌‌ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی، المپیک 2016 ریو به پایان رسید و طبق معمول رویدادهای مشابه، بسیاری از معادلات ورزشی جای خود را به اتفاقات، پدیدهها و حاشیههای غیرقابل پیشبینی داد.قهرمانان و نامآوران زیادی سقوط و نزول کردند؛ در مقابل، چهره های جدیدی در عرصه قهرمانی معرفی شدند، که شاید به لحاظ فنی شخصیت قهرمانی نداشتند.بررسی موشکافانه این رویداد بزرگ چه از نظر روانشناسی و چه از منظر اقتصاد، سیاست و جامعه شناسی به خوبی نشاندهنده آن است که المپیک به عنوان یک پدیده چندوجهی، به لحاظ هژمونیک سالهاست که یک پدیده ذاتاً رسانهای است؛ یک برنامه بزرگ تلویزیونی و یک سوژه تمام عیار برای بازار شبکههای اجتماعی.با این تحلیل، شما در المپیک لزوماً با یک سری ورزشکار روبرو نیستید، که بر اساس توانایی فنی خود با یکدیگر رقابت کنند. بلکه المپیک چیزی شبیه یک فستیوال سینمایی است، که در آن بازیگران باید بتوانند نمایش بهتری داشته باشند.واقعیت رسانه ای در المپیک رفته رفته جایگزین واقعیت ورزشی آن میشود.ورزشکاران -بخوانید هنروران- در آن ازدواج میکنند، تبلیغ حزب و ساختار سیاسیشان را میکنند، دین و اعتقاداتشان را ترویج میدهند، به جنبشهای جنسیتی یا نژادی ملّی و فرا ملّی پالس میفرستند و در نهایت بر خلاف گذشته که چین به پشتوانه جمعیت و پتانسیل بسیار متنوع آن، با اختلاف بسیار، اول بلامنازع بود؛ قافیه را تا روز آخر به امپراطوری رسانهای ایالات متحده باختند.رسانهها، ورزشکار معرفی میکنند؛ او را تضعیف و گاه تقویت مینمایند و در نهایت انگار این رسانهها هستند که با قابلیتهایشان میتوانند بازنده و برنده را هدایت کنند و حتی معنای برنده و بازنده را پس از توزیع مدالها تعیین کنند؛ این جنبه را به ویژه در موضوع مدال پهلوان وزنهبرداری خودمان دیدیم.البته ورود رسانه به معنا و ذات المپیک سوای اتفاقاتی است که معمولاً به عنوان حاشیههای رسانهای آن بروز میکند و خاطرات و تأثیرات شگرفی را شکل میدهد. از اشتباهات رسانهای مانند واکنش ناشیانه به شایعه فوت یک مجری مشهور گرفته تا اظهارات موهونی که یکی از ورزشکاران زن دو و میدانی را آزرد.المپیک ریو با ناکامیهای بسیار ورزش کشور به پایان رسیده، اما پیشاپیش همانطور که رسانهها برنز کیمیا علیزادهرا طلا قیمت نهادند و باخت بهداد سلیمی را بُرد قیمت زدند؛ باید دید که پس از ندیدن توفیق تیمهای داوری و مهندسی، احساسات مردمی به سمت همدردی با تیم شکست خورده کشتی فرنگی، جریان رسانهای کشور از چه سمت و سویی قربانی میگیرد؟همین نمایشها و حاشیه های پر رنگتر از متن و جنجال برانگیز رسانه ای و این ناکامیها و اتفاقات غیرمنتظره بهانهای شد که فرهنگسرای رسانه نشستی در همین راستا و در جهت بررسی فراز و نشیبهای المپیک 2016 ریو برگزار کند.بررسی ابعاد رسانهای المپیک ریو سهشنبه 9 شهریور ماه ساعت 17 با حضور مسئولانورزشی، فعالان رسانهای و خبرنگاران در فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی برگزار میشود.علاقمندان جهت حضور در برنامه با شماره 3-22888681 و یا ارسال عدد 1 به سامانه 2000183723 اقدام کنند و جهت شرکت در برنامه به نشانی ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گلنبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.انتهای پیام/ک