سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بر لزوم افزایش آگاهی بخشی در جامعه نسبت به حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

ندای گیلان:سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بر لزوم افزایش آگاهی بخشی در جامعه نسبت به حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

یونس رنجکش روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری اولین جشنواره پلنگ ایرانی در دیلمان گیلان اظهار داشت: هرگونه ایجاد بی نظمی در چرخه حیات طبیعت، موجب تهدید سلامت اجتماعی می شود و این آسیب، زندگی جامعه بشری را مورد تهدید قرار می دهد.

وی بیان کرد: بسیاری از آسیب هایی که به طبیعت زده می شود، از ناحیه نا آگاهی های مردم از نقش محیط زیست سالم در زندگی آنان است.
سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد بیداری زیست محیطی در جامعه هستیم و افراد جامعه به دلیل افزایش سطح آگاهی ها دارای انگیزه های خوبی در حفاظت از محیط زیست هستند اما باید این آگاهی بخشی گسترش یابد.
وی یادآور شد: برگزاری جشنواره هایی همچون پلنگ ایرانی نقش مهمی در آموزش همگانی و آگاهی بخشی به جامعه در زمینه حفاظت از محیط زیست دارد و موجب حساسیت بخشی در افکار عمومی می شود.
به گفته رنجکش، برای آگاهی بخشی عمومی و رسیدن به اهداف مورد نظر نیازمند فعالیت های همگرایانه و همکاری همه بخش های دولتی و مردمی هستیم.

وی گفت: همه دستگاه های اجرایی باید در پشتیبانی از این گونه اقدامات فرهنگ ساز مشارکت داشته باشند و فرهنگ سازی تنها کار یک بخش از جامعه نیست.

جشنواره پلنگ ایرانی برای اولین بار خردادماه جاری از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان همزمان با هفته محیط زیست در روستای لاری خانی دیلمان برگزار می شود.

از پانزدهم تا بیست و یکم خردادماه، هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

روستای لاری خانی دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل در شرق مرکز استان گیلان واقع است.

پلنگ ایرانی بزرگترین گونه گربه سانان بوده که در نقاط مختلف کوهستانی و جنگلی ایران زندگی می کند و بر اساس فهرست قرمز (IUCN Red list) از گونه های در خطر انقراض (Endangered) می باشد.

این گونه زیبا در ارتفاعات استان گیلان نیز زندگی کرده و به دلیل افزایش توسعه انسانی و ورود دام های اهلی به قلمرو این حیوان گاهاً مشاهده شده که احشام محلی مورد حمله آنان قرار گرفته است.

با توجه به در خطر انقراض بودن این گونه منحصربفرد لزوم توجه بیشتر، اطلاع رسانی و آموزش مردم محلی در مواجهه با چنین مواردی بیش از پیش به نظر می رسد.

 

ایرنا