ندای گیلان:معمولا وقتی در سراب فردی فوت می‌کند، بلافاصله تشییع و خاکسپاری صورت نمی‌گیرد چرا که وجود سردخانه در آرامستان سراب این امکان را به خانواده متوفی می‌دهد که آیین تشییع با جمع شدن فامیل و اقربای فرد فوت شده انجام گیرد و در این حول و حوش مردگان حداکثر 24 ساعت در سردخانه باقی […]

ندای گیلان:معمولا وقتی در سراب فردی فوت می‌کند، بلافاصله تشییع و خاکسپاری صورت نمی‌گیرد چرا که وجود سردخانه در آرامستان سراب این امکان را به خانواده متوفی می‌دهد که آیین تشییع با جمع شدن فامیل و اقربای فرد فوت شده انجام گیرد و در این حول و حوش مردگان حداکثر 24 ساعت در سردخانه باقی می‌مانند.
ابتدا جسد به سردخانه آرامستان شهر انتقال می‌یابد تا بعد از غسل و کفن در سردخانه قرار داده شوند و چند ساعت مانده به تشییع جنازه‌ها که در سراب طبق رسم دیرین از محل خانه‌های شخصی متوفی انجام می‌گیرد، باردیگر به خدمات آمبولانس نیاز پیدا می‌شود، بنابراین نبودن یک آمبولانس دیگر باعث می‌شود تا خانواده‌ها ساعات دفن و کفن را با وقت آمبولانس تنظیم کنند و وجود چندین جسد در یک روز مشکلاتی را فراهم می‌آورد

شهرداری اذعان به مشکل دارد/بخش خصوصی حاضر به مشارکت نیست
مرتضی اعیانی شهردار سراب با اذعان به وجود مشکلات عدیده در حوزه حمل و نقل جنازه‌ها در سراب گفت: هم اینک یک دستگاه آمبولانس با نظارت و مدیریت مستقیم شهرداری سراب کار نقل و انتقال جنازه‌ها را برعهده دارد و طبیعتا نمی‌تواند به طور کمال و تمام جوابگوی نیازها باشد.
وی در مورد استفاده از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی در این زمینه اظهارکرد: شهرداری از واگذاری کار حمل و نقل متوفی‌ها به بخش خصوصی استقبال می‌کند و حتی این مورد را در ماه‌های گذشته به مزایده گذاشت اما متاسفانه هیچ کس داوطلب نشد.
اعیانی تصریح کرد: حتی شهرداری سراب آمادگی دارد تا حتی با شرایط اجاره به شرط تملیک امورات را واگذار کند و یا اینکه امکان تبدیل دیگر خودروها به آمبولانس حمل جنازه را فراهم آورد.
شهردار سراب در عین حال خواستار کمک سایر نهادها و تشکیلات در این حوزه شد و تاکید کرد: اگر همکاری بین بخشی صورت گیرد این مشکل قابل حل خواهد بود.
شهردار سراب خاطرنشان کرد: شهرداری در صدد خریداری یا تبدیل یکی از خودروها به آمبولانس است.
بهداشت و درمان صرفا اجساد جاده ای را حمل می‌کند
ابراهیم خلیل بایرامی رئیس شبکه بهداشت و درمان سراب گفت: آمبولانس‌های شبکه بهداشت و درمان نمی‌توانند نسبت به حمل اجساد و جنازه‌ها اقدام کنند و صرفا موظف به خدمات‌دهی به مصدومان و بیماران  اورژانسی هستند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان سراب در عین حال تاکید کرد: آمبولانس‌های 115 فوت شدگان جاده‌ای را به سردخانه آرامستان سراب انتقال می‌دهند.
یکی از مسئولان خدماتی بیمارستان سراب گفت: متاسفانه بارها شاهد آن بودیم که آمبولانس حمل جنازه در تبریز یا روستاهای سراب بوده و جسد روی دست ما مانده و خانواده متوفی نیز به بیمارستان فشار می‌آورند در حالی که آمبولانس‌های بیمارستان طبق قانون نمی‌توانند به انتقال اجساد و جنازه‌ها اقدام کنند و آمبولانس‌های حمل جنازه در حوزه کاری شهرداری و آرامستانهاست
احمد نوروزی مسئول روابط عمومی شهرداری سراب گفت: به طورمیانگین روزانه یک جسد در سراب توسط تنها آمبولانس ویژه حمل جنازه جابه‌جا می‌شود و مشکل در روزهایی نمایان‌تر می‌شود که چندین جنازه وجود داشته باشد.
وی خواستار چاره‌جویی و کمک هیئت امنای آرامستان سراب در این زمینه شد.
کار خوب مهربانی‌ها
قاسم وفادار عضو شورای شهر مهربان گفت: در بخش مهربان نیز این مشکل وجود داشت تا اینکه پیشقدمی بزرگان و عنایت خانواده‌های دو متوفی موجب خریداری یک آمبولانس حمل جنازه در مهربان شد.
وی افزود: هزینه خرید آمبولانس از طرف خیران و تنها از دو مجلس ترحیم جمع آوری شد.
هزینه کفن و دفن بر دوش شهرداری
یوسف جدایی عضو شورای شهر سراب از منظر دیگری به موضوع پرداخت و گفت: متاسفانه هزینه‌هایی که خانواده‌های متوفی برای کفن و دفن به هیئت امنای آرامستان سراب می‌پردازند کفاف هزینه‌های اداراه آرامستان را نمی‌دهد.
وی با اشاره به اینکه اکنون برای خرید و تملک یک هکتار زمین برای آرامستان بیش از 3میلیارد ریال از طرف مالک مطالبه می‌شود، اظهار داشت: کمک خیران باید در این زمینه سوق داده شود تا از طرفی موجب افزایش هزینه‌های کفن و دفن نیز نشود.
وی افزود: می‌توان با خرید یک دستگاه آمبولانس به این مشکل پایان داد اما راهکار یا کمک خیران یا افزایش هزینه کفن و دفن متوفی‌هاست.
احمد تافی یک شهروند سرابی گفت: میلیون‌ها تومان از طرف خانواده متوفی صرف احسان و ناهار و شام دادن به مردم می شود در حالی که می‌توان با تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب این هزینه‌ها را به سمت کمک به این امور عام المنفعه سوق داد.
به هرحال شهروندان سراب انتظاردارند تا با کمک ریش سفیدان و مسئولان مربوطه راهکار مناسبی به این مشکل اندیشیده شود.