تابناک: همایون شهنواز، کارگردان سریال «دلیران تنگستان»، در حالی به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان بستری بود، بدرود حیات گفت که وقتی فرشته مرگ در خانه او را می‌زد، آلمان برای انتقال بدن کارگردان ایرانی به هواپیمای اورژانس بنزین نداد و بدین ترتیب کارگردان ایرانی که با وضعیت وخیمی مواجه بود و نیاز به درمان‌های […]

تابناک: همایون شهنواز، کارگردان سریال «دلیران تنگستان»، در حالی به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان بستری بود، بدرود حیات گفت که وقتی فرشته مرگ در خانه او را می‌زد، آلمان برای انتقال بدن کارگردان ایرانی به هواپیمای اورژانس بنزین نداد و بدین ترتیب کارگردان ایرانی که با وضعیت وخیمی مواجه بود و نیاز به درمان‌های فوق پیشرفته داشت، در فاصله‌ای اندک از این رفتار بی‌رحمانه شرکت‌های هواپیمایی آلمان، جان باخت.

 چندی پیش همایون شهنواز، کارگردان سریال دلیران تنگستان، برای پیگیری مطالباتش به ایران آمده بود اما در منزلش دچار حادثه آتش‌سوزی و 80 درصد سوختگی شد و در نهایت به دلیل شدت سوختی و ایست قلبی در بیمارستان بدرود حیات گفت. شهنواز در حالی بدرود حیات گفت که تلاش‌هایی از سوی دوستانش برای انتقالش به آلمان در دستور کار قرار گرفته بود، ولی سرانجام به دلیل ندادن سوخت از سوی کشور‌ آلمان به هواپیمایی که قرار بود این هنرمند را به این کشور منتقل کند، سفر منتفی شد.

محمد ولی‌زاده از دوستان همایون شهنواز پیش از این با اشاره به منتفی شدن سفر شهنواز به آلمان گفته بود: «پذیرش یکی از بیمارستان‌های اشتوتگارت در آلمان اخذ و تمامی مقدمات نیز انجام و اجازه پرواز نیز گرفته شد؛ اما شرکتی که قرار بود انتقال ایشان را به آلمان انجام بدهد، اعلام کرد، امکان تهیه سوخت رفت و برگشت برای هواپیما مهیا نیست و به ما سوختگیری نمی‌دهند.»

ولی زاده یادآور شده بود: «پزشک هوایی به ما اعلام کرده بود که مشکلی برای انتقال نیست و اگر بتوانیم پذیرش را از بیمارستان مقصد بگیریم، می‌توانیم حرکت کنیم اما متاسفانه دیروز به ما اعلام شد به دلیل تحریم به ما سوخت نمی‌دهند و نمی‌توانیم به آلمان سفر کنیم. از روز گذشته حتی پزشک هوایی نیز پاسخ تلفن ما را نمی‌دهد. هنوز خانواده آقای شهنواز که در کانادا زندگی می‌کند از طریق سفارت کانادا در آلمان پیگیر موضوع هستند.»

به دلیل اینکه امکان سفر به آلمان فراهم نشد براساس برنامه‌ریزی بیمارستان شهید مطهری تهران، عمل جراحی همایون شهنواز در داخل کشور انجام شد و بنا به تشخیص پزشکان برای ادامه درمان و مداوا، شهنواز در بیهوشی به سر می‌برد. به گفته نزدیکان این هنرمند، به واسطه شدت ضایعات وارد آمده از سوختگی، وضعیت شهنواز نسبت به روزهای گذشته بدتر شده و حتی کلیه‌های او در حال از بین رفتن بود که در نهایت شهنواز در 79 سالگی بدرود حیات گفت.

این اتفاق تلخ درباره شهنواز و رویه‌ای بی‌رحمانه‌ای که خطوط هوایی آلمان حتی در این زمینه انسانی نیز در پیش گرفتند، نشان می‌دهد چه نوع مواجهه‌ای با مردم ایران در جریان است و در شرایط حساس گزینه‌ها تا چه حد محدود خواهد بود. انتظار می‌رود شاهد پیگیری جدی در این زمینه باشیم و مشخص شود، آیا شرکت‌های آلمانی که احتمالاً به دلیل ترس از تحریم حاضر به تأمین سوخت نشده‌اند، حق داشته‌اند در موارد انسانی نظیر آنچه درباره شهنواز رخ داد، چنین رویه‌ای در پیش بگیرند؟

هرچندآلمانی‌ها با این رفتار بی‌رحمانه، اندک روزنه‌هایی برای حفظ حیات شهنواز را مسدود کردند و او دیگر در میان سینماگران ایران حضور ندارد یاد او با مجموعه دلیران تنگستان باقی است؛ مجموعه‌ای که برداشت آزادی از کتاب «دلیران تنگستانی» به قلم محمدحسین رکن‌زاده آدمیت بود؛ اما زنده‌یاد همایون شهنواز، به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر، برای نگارش متن اصلی از یازده کتاب ترجمه شده، هفت کتاب ترجمه‌نشده و روزنامه‌های «حبل‌المتین» و «عصر جدید» و همچنین از ۱۱۰ فقره سند و ۱۸۰۰ قطعه عکس و یادداشت‌های رهبران و بازماندگان جنبش تنگستان به‌عنوان منابع اصلی استفاده کرد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده بخش قسمت در دو سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری به کارگردانی زنده‌یاد شهنواز در بوشهر، منطقه تنگستان فیلمبرداری این اثر تاریخی را انجام دادند. پخش این فیلم به علت نبود سیستم پخش رنگی، به صورت سیاه و سفید انجام شد. مراسم تشییع پیکر این فیلمساز فقید ساعت 9 شنبه نوزدهم اسفندماه از ساختمان شماره 2 خانه سینما (خیابان طالقانی – نبش خیابان وصال) برگزار می‌شود.