اسلامی با اشاره به ورود قوه قضائیه برای حفظ حقوق بیت‌المال افزود: قوه قضائیه برداشت شن از رودخانه شمرود را ممنوع کرد.

به گزارش ندای گیلان،رضا اسلامی  در نشست خبری با محوریت بررسی راه روستایی با بیان اینکه راه یکی از شاخص‌های بزرگ توسعه‌یافتگی در استان است اظهار کرد: باتوجه به شاخص 53 درصدی بهره‌برداری راه‌های استانی، شهرستان سیاهکل با ۴۳ درصد کمتر از میانگین استان است که باید به میانگین استانی رسید.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از ابتدای امسال در شهرستان سیاهکل گفت: تنها در قسمت‌هایی از راه روستایی در ضلع غربی بخش دیلمان حدود ۲۶ کیلومتر آسفالت صورت گرفته است.

فرماندار سیاهکل افزود: باتوجه به آمد و شد کامیون‌های سیمان در مسیر دیمکان به سیاهکل و اعتراض مردم به دلیل مشکلات به‌وجود آمده در این مسیر بهسازی راه اسپلی به گولک در دستور کار است.

اسلامی با اشاره به اینکه عملیات بهسازی از بودجه خارج استان تأمین‌شده است بیان کرد: به دلیل برودت هوا و نیاز 15 درجه‌ای برای آسفالت، نمی‌توان اقدامات عمرانی راه‌سازی را انجام داد اما در ابتدای سال 97، عملیات بهسازی انجام می‌شود.

وی با اشاره به راه اختصاصی شرکت ایمیدرو به عنوان یک شرکت زیرساخت و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه سیمان‌ که وابسته به بنیاد مستضعفان بوده و کارهای زیرساختی برای شرکت‌ها را به‌صورت جهانی انجام می‌دهند.

فرماندار سیاهکل با اشاره به اتمام بتن‌ریزی قطعه یک‌ و دو راه اسپلی به گولک گفت: حدود 75 درصد خاک‌برداری و 35 درصد خاک‌ریزی قطعه سه نیز انجام‌شده و شرکت متعهد بود که این کارها را انجام دهد.

اسلامی با بیان اینکه شرکت متعهد بوده اقدامات خود را تحت حمایت ایمیدرو انجام دهد خاطرنشان کرد: متأسفانه بدقولی و کم توجهی باعث بروز این مشکلات شده و تخصیص بودجه رقم هشت میلیارد و 800 میلیون تومان نیز انجام نشد.

وی با بیان اینکه در این پروژه پیمانکار بسیار ضعیف عمل کرد بیان کرد: پیمانکار با امکانات فنی بسیار کم، روند اجرا را مناسب انجام نداد و شرکت ایمیدرو نیز حمایت مالی خوبی انجام نداده است.

فرماندار سیاهکل با بیان اینکه رودخانه‌ها ظرفیت محدودی دارند گفت: شرکت‌های بهره‌بردار شن در ادوار گذشته برداشت‌های بیش‌ازحد معمول را انجام دادند و طراز آب یا عمق رودخانه را پایین برده‌اند.

اسلامی با اشاره به اینکه اکثر زمین‌های کشاورزی در حاشیه رودخانه‌ها شکل‌گرفته است بیان کرد: تثبیت آب در مزارع برنج به‌واسطه عمق رودخانه‌ها و سرعت آب به‌طرف زه‌کش‌ها زیاد شد و بسیاری از مردم مزارع برنج خود را رها کردند و این‌ از بین بردن اشتغال مردم را نیز به سمت فقر می‌کشاند.

وی با بیان اینکه مردم شکایتشان در این بخش به‌حق است تصریح کرد: اداراتی مانند آب منطقه‌ای یا صنعت، معدن و تجارت در ادوار گذشته در کمال بی‌توجهی این اقدامات را انجام دادند و آب منطقه‌ای نیز به این مورد و خواست مردم توجه نکرد.

فرماندار سیاهکل با بیان اینکه بی‌تفاوتی در یک بازه زمانی طولانی‌ باعث شد مردم در کاشت و برداشت محصول در زمین‌هایشان دچار مشکل‌ شوند گفت: این اقدامات برای مردم هزینه‌بر شده و هزینه تولید با مصرف آبی که انجام می‌گیرد همخوانی ندارد و مردم مزارع برنج را رها می‌کنند.

اسلامی با اشاره به ورود قوه قضائیه برای حفظ حقوق بیت‌المال افزود: قوه قضائیه برداشت شن از رودخانه شمرود را ممنوع کرد و با نظر شورای تأمین، هرگونه برداشت شن از بستر رودخانه در بحث کمی و کیفی ممنوع شد.

وی با اشاره به اینکه مخالفتی در بستن کارگاه‌ها وجود ندارد گفت: کارگاه‌های تولیدکننده شن برای پروژه‌ها مفید هستند و شهرستان سیاهکل یک شهرستان کوهستانی است و منابع طبیعی باید با شرکت‌های بهره‌بردار شن همکاری کند.

فرماندار سیاهکل با اشاره به ایجاد خسارت در اثر افزایش سرعت آب رودخانه تصریح کرد: برداشت از رودخانه جهت هدایت آب را تغییر داده و موجب ریزش جداره‌های رودخانه ‌می‌شود و از حالت طبیعی خود خارج‌شده و درجاهایی که تزار آب بالا باشد موجب ایجاد طغیان در رودخانه می‌شود.