۷ میلیارد آرزو، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم، شعار امسال روز جهانی محیط زیست است که این هشدار را به اهالی زمین می دهد که فقط یک زمین داریم پس باید مراقب آن باشیم.

ندای گیلان:موارد ذیل سوالاتی است که در راستای مسایل زیست محیطی استان با سازمان محیط زیست گیلان مطرح میگردد و علاقه مندیم تا بدانیم طی سال گذشته در هر حوزه چقدر فعالیت صورت پذیرفته است:

۷ میلیارد آرزو، یک سیاره، با احتیاط مصرف کنیم، شعار امسال روز جهانی محیط زیست است که این هشدار را به اهالی زمین می دهد که فقط یک زمین داریم پس باید مراقب آن باشیم.

روز جهانی محیط زیست روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه های زیستی جانوری، به عنوان روز محیط زیست انتخاب شده است. این روز پنجم ژوئن ( ۱۵ خرداد ) هرسال است.به مناسبت روز جهانی محیط زیست در ایران ۱۵ تا ۲۱ خرداد هر سال به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

کشورهای در حال توسعه موجب تخریب محیط زیست و آلودگی آب، خاک و هوا می شوند که ادامه این روند بحران های محیطی را به همراه دارد که از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری، خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها و کاهش جمعیت جانوری برخی از این پیامدهای ناخوشایند است.تولید انواع پسماند مانند خانگی، صنعتی، کشاورزی ، بیمارستانی و ویژه و ماندگاری آنها در طبیعت مشکلاتی است که در راستای توسعه شهرنشینی متوجه طبیعت می شود.

با توجه به فرارسیدن هفته محیط زیست در این نوشتار اهم مسائل محیط زیست استان گیلان بیان می شود و امیدواریم مدیران بتوانند در هفته محیط زیست به جای برگزاری جشنواره های بی ثمر و هزینه بر پاسخگوی عملکرد خود در حوزه های مطرح شده باشند

موارد ذیل سوالاتی است که در راستای مسایل زیست محیطی استان با سازمان محیط زیست گیلان مطرح میگردد و علاقه مندیم تا بدانیم طی سال گذشته در هر حوزه چقدر فعالیت صورت پذیرفته است:

۱- در مورد آلودگی دریا و سواحل و ورود آلودگی از مراکز نقطه ای مثل رودخانه ها و خروجی فاضلاب شهرها و روستاها و مراکز غی رنقطه ای مثل مزارع به دریاها چه اقدام عملی صورت گرفته است.
۲-تغییر کاربری اراضی ساحلی و نزدیک به ساحل بدون برنامه ریزی متمرکز و در نظر گرفتن توان سرزمین از جمله معضلات گیلان می باشد،بر نامه محیط زیست در این مورد در یک سال گذشته چه بوده است؟

در مورد موارد زیر چه جواب مشخصی وجود دارد:

۳-توسعه گردشگری ساحلی و دریایی بدون در نظر گرفتن توان سرزمین و بدون ارزیابی اثرات زیست محیطی
۴-ورود آلودگی خصوصاٌ آلودگی نفتی از شرق دریای خزر به آبهای ساحلی استان با توجه به جریانات دریایی
۵-توسعه استخراج نفت و صنایع پتروشیمی در دریا و ساحل
۶-توسعه بنادر و مسیرهای دریا نوردی
۷-فقدان مرکز ساماندهی پسماندهای ویژه در استان علیرغم اتمام مطالعات مکان یابی توسط سازمان محیط زیست
۸-دفع و دفن غیراصولی و نامناسب انواع پسماندهای عادی، پزشکی، کشاورزی و… دراکوسیستمهای حساس (ساحل تالاب جنگل و…) استان
۹-باتوجه به توان بالقوه استان به لحاظ چشم اندازهای طبیعی در خصوص جذب گردشگران و به طبع مشکلات ناشی از تولید پسماندهای ناشی از ورود این گردشگران به میزان چندین برابر جمعیت ثابت استان
۱۰-توسعه سدها و برداشت آب برای مصارف مختلف وکاهش آب جاری رودخانه ها
۱۱-توسعه برداشت شن وماسه از رودخانه ها باتوجه به کمبود شدید معادن کوهی
۱۲-عدم شناسایی فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی میکروبیوسمی رودخانه های اصلی و دائمی استان و تعیین شاخص کیفی
۱۳-عدم مطالعه و مدیریت جامع در تعیین حد بستر و حریم آبهای سطحی
۱۴-تخریب و آلودگی حوزه آبخیز رودخانه های پلرود، شفارود، سیاهرود ، ناشی از اجرای طرحهای سدسازی
۱۵-موانع فیزیکی ایجاد شده ناشی از عبور خطوط انتقال گاز، نفت، آب در بستر عرضی رودخانه ها واختلال در تکثیر طبیعی آبزیان
۱۶-عدم استعلام از سازمان محیط زیست درخصوص تهیه و بازنگری و تصویب طرحهای هادی جامع وتفصیلی در مناطق چهارگانه وحساس بویژه اراضی ساحلی، جنگلی و…
۱۷-احداث و توسعه مناطق آزاد و ویژه بدون مطالعه علمی
۱۸-وزارت نیرو حق آب تالابها را تامین کند، بخصوص تالاب انزلی با توجه به سدهای دردست مطالعه در بالادست مثل عزیزکیان، لاسکوخالصان
تخریب تالابها خصوصاٌ تالاب انزلی با ورود رسوب، زباله و فاضلاب و توسعه مراکز مسکونی و صنعتی و خدماتی
۱۹-تداخل طرح توسعه منطقه آزاد انزلی با اراضی تالاب انزلی و پارک ملی خشکی دریایی بوجاق
۲۰-عدم مطالعه طرحهای جامع و تفصیلی در اکثر مناطق چهارگانه استان به منظور ساماندهی استقرار واحدهای کشاورزی و تولیدی و خدماتی
۲۱-جزیره ای شدن تنوع زیستی استان در برخی مناطق با توجه به صنعتی بودن استان
۲۲-فقدان مراکز تحقیقاتی حیات وحش براساس طرحهای پژوهشی

بدیهی است پاسخگویی به این سوالات و مسایل که جزیی از دغدغه های دوست داران محیط زیست استان گیلان است در روشنگری و شفافیت عملکرد سازمان محیط زیست استان گیلان موثر خواهد بود.

گیل خبر