ندای گیلان:تدبیر شرق نوشت: بنابراين مي‌شود اين پيش‌بيني را داشت كه حتي در صورت عدم‌موفقيت مذاكرات هسته‌اي يا كسب موفقيت‌هاي محدود در ديپلماسي خارجي مي‌شود با يك مديريت دقيق و درست محله‌اي و منطقه‌اي انتخابات مجلس را پيروزمندانه سپري كرد. چرا كه معادلات سياست داخلي عملا نقش تاثير گذارتري در انتخابات مجلس مي‌تواند داشته باشد […]

ندای گیلان:تدبیر شرق نوشت: بنابراين مي‌شود اين پيش‌بيني را داشت كه حتي در صورت عدم‌موفقيت مذاكرات هسته‌اي يا كسب موفقيت‌هاي محدود در ديپلماسي خارجي مي‌شود با يك مديريت دقيق و درست محله‌اي و منطقه‌اي انتخابات مجلس را پيروزمندانه سپري كرد. چرا كه معادلات سياست داخلي عملا نقش تاثير گذارتري در انتخابات مجلس مي‌تواند داشته باشد و عاملي مانند مذاكرات در درجه دوم اهميت قرار دارد.

گروه سیاسی / علی کریمی پاشاکی ـ مذاكرات هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني سواي اهميتي كه در خارج از مرزهاي كشورمان دارد، در معادلات سياسي داخلي نيز نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا خواهد كرد. يكي از نمودهاي مهم معادلات سياسي داخلي، انتخابات مجلس دهم در سال جاري است. هر چند با توجه به اينكه مذاكرات هنوز به نتايج ملموسي نرسيده است و با انتخابات هم فاصله داريم و نمي‌شود پيش‌بيني دقيقي از تاثير موفقيت و عدم موفقيت مذاكرات در انتخابات مجلس داشت اما مي‌توان تصويري قريب از تاثير مذاكرات در انتخابات ارائه كرد. به نظر مي‌رسد اگر مذاكرات هسته‌اي تا آستانه انتخابات بتواند به موفقيت‌هاي ملموسي دست يابد، مي‌‌تواند عامل توفيق دولت و اصلاح‌طلبان و در نتيجه اعتدالگرايان در انتخابات مجلس شود. اما موضوع موفقيت در انتخابات مجلس را نمي‌شود تماما با مذاكرات هسته‌اي گره زد. چراكه انتخابات مجلس دهم با توجه به اين كه انتخاباتي نسبتا محله‌اي و منطقه‌اي است سازوكارهاي خاص خود را دارد. بنابراين مي‌شود اين پيش‌بيني را داشت كه حتي در صورت عدم‌موفقيت مذاكرات هسته‌اي يا كسب موفقيت‌هاي محدود در ديپلماسي خارجي مي‌شود با يك مديريت دقيق و درست محله‌اي و منطقه‌اي انتخابات مجلس را پيروزمندانه سپري كرد. چرا كه معادلات سياست داخلي عملا نقش تاثير گذارتري در انتخابات مجلس مي‌تواند داشته باشد و عاملي مانند مذاكرات در درجه دوم اهميت قرار دارد. هر چند كه اين عامل درجه دوم بالذات حائز اهميت است. بنابراين انتخابات مجلس به افراد شركت‌كننده در رقابت و از آن مهم‌تر به نحوه آرايش و شكل گيري احزاب بستگي دارد. تاثير پذيرفتن معادلات سياسي داخلي از مسئله‌اي با عنوان مذاكرات به نحوي نيست كه به طور كلي مسائل داخلي را تحت‌الشعاع قرار دهد. حتي مي‌توان گفت اگر انتخابات رياست جمهوري در پيش بود، تاثير مذاكرات در عرصه انتخابات بسيار چشمگيرتر مي‌بود تا انتخابات مجلس. در واقع تاثير گذاري نتايج به دست آمده از مذاكرات هسته‌اي بيش از آن كه به روند نتيجه‌گيري‌هاي جزئي در انتخابات مجلس منجر شود در برآيند كلي انتخابات موثر واقع مي‌شود. يعني موفقيت و عدم موفقيت در مذاكرات مي‌تواند بر افزايش مشاركت  تاثير بگذارد يا اينكه كارآيي دولت در اذهان عمومي تثبيت شده و از اين رو گرايش به ليست‌انتخاباتي حاميان دولت بيشتر شود، اما اين بدان معنا نيست كه اگر دولت در مذاكرات هسته‌اي به نتيجه ملموسي دست پيدا نكند حاميانش بايد عرصه انتخابات مجلس را ترك كنند. به هر حال موفقيت در مذاكرات يك امتياز مثبت بسيار قابل ملاحظه است كه مي‌تواند در درجه اول بر ميزان مشاركت مردم در انتخابات و در درجه بعدي پيروزي آرايش انتخاباتي نزديك به دولت و پيرو آن به نفع اصلاح‌طلبان انجامد. از اين رو به نظر مي‌رسد مذاكرات هسته‌اي در صورتي مي‌تواند معادلات انتخاباتي سال جاري را تحت تاثير قرار دهد كه به نتايج باورپذيري نزد مردم برسد. انتظار و توقعي كه مردم از اين مذاكرات دارند بسته به نتايجي است كه از آن طريق در زندگي‌شان ديده خواهد شد. در عين حال بايد توجه داشت كه مذاكرات هسته‌اي و معادلات سياسي داخلي يك رابطه دو سويه دارند؛ چرا كه كسب موفقيت‌هاي محدود و جلب رضايت نسبي مردم مي‌تواند مذاكره‌كنندگان را در ادامه مسير همراهي كند و همين‌طور عدم رضايت داخلي از مذاكرات مي‌تواند آينده مذاكرات را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد.