-با این فرض که هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.

انتخابات ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌هایش در یکی از حساسیت‌ترین برهه‌های تاریخی به پایان راه خود رسید. امروز ما نیز در کنار همه آنانی که ایران را دوست دارند و به آینده ایران عشق می‌ورزند، پیروزی جمهوریت را در جوار مردم و منتخب ملت جناب آقای رئیسی در راه ساختن ایرانی آبادتر و رو به پیشرفت به فال نیک می‌گیریم.

در یک ارزیابی نمادین می‌توان ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را لحظه پایان سلسله‌ای از امور و مسائل و آغازی بر سلسله‌ای از امور دیگر نامید که در این یادداشت به چند نکته قابل توجه اشاره خواهم کرد:

۱. در میان امور پایان یافته، خاتمه دادن به اختلاف نظرها و مشاجره‌های انتخاباتی میان طرفداران نامزدهای مختلف ضروری است. از جمله مواردی که سال‌ها به عنوان یک معضل در فضای انتخاباتی ایران حاکم بوده و باید نقطه پایانی برای آن اعلام کنیم، تداوم کارزار انتخاباتی تا انتخابات بعدی است.

این نوعی آسیب سیاسی بود که در برخی ادوار با آن روبرو بوده‌ایم. منافع ملی و حل مسائل مردم در گرو آن است که کارزارها را پایان یافته تلقی کنیم و امروز هر کس با هر ایده، تفکر، نقد، نظر و موضع گیری در خدمت منتخب ملت برای مواجهه با مسائل مختلف پیش رو قرار گیرد.

۲. در صدر اموری که با خاتمه روز انتخابات آغاز می‌شود، همدلی برادرانه برای انتقال آرام و مسئولانه دولت به دولت بعدی است. یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعا نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد. بر همین اساس امروز در جلسه هیات دولت مقرره‌ای وضع خواهد شد که تمام دستگاه‌ها تجارب ۸ ساله خود را جمع‌بندی و در اختیار منتخب ملت قرار دهند و موظف به قرار دادن هر گونه اطلاعات و تجارب تا شکل‌گیری دولت بعد خواهند شد.

با این فرض که هر دولت حلقه‌ای از زنجیره حکمرانی یک نظام سیاسی است، نیازمند یک سامان سیاسی هستیم که دست به دست شدن مشعل رشد و توسعه جامعه را از یک دولت به دولت دیگر تضمین کند و این زنجیره حکمرانی را از گسیخته شدن مصون نگه دارد.

۳. یک اصل شناخته شده و مورد احترام در جوامع مردم سالار اجماع نخبگان درباره یاری رساندن به دولت منتخب برای عبور از شرایط سخت است. هر چند درست در نقطه پایان فرو ریختن دیوار تحریم و شکست آن قرار گرفته‌ایم اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی خواهد ماند. برای عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه‌ای جهت مقابله با مشکلات لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن شرایط سخت پساتحریم است. انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند با دوراندیشی آینده نگرانه در کنار دولت بایستند. از طرف دیگر رییس جمهور از فردا رییس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.

۴. این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است. نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم «فشار حداکثری» بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند.

چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند بزرگترین پیروز این انتخابات ملت ایران بود. همچنین معنا و فلسفه انتخابات و مردم سالاری از برندگان این دور از انتخابات بود. امسال نیز همانند بسیاری از سال‌های قبل در کنار تلاطم‌های تاریخی که داشتیم جمهوریت مان حفظ شد. دستاورد مشروطه تا به امروز یعنی صندوق‌های رای اعتباری دوباره یافتند.

۵. رعایت اخلاق، تحمل و رواداری مخالف هم در بین هواداران نامزدها و هم میان نامزدها چشمگیر بود. یکی از مصادیق مواجهه اخلاقی با رقابت‌های انتخاباتی رفتار آن دسته از نامزدهایی بود که برای مشارکت در این کارزار به میدان آمدند اما به هر دلیلی این فرصت در اختیارشان قرار نگرفت و با وقار و نجابت کنار کشیدند. بنابراین می‌توان گفت اخلاق و ادب نیز در این دوره از انتخابات در لیست برندگان قرار گرفت.

در روزهای آینده درباره ابعاد مختلف این انتخابات و تحلیل سیاسی و اجتماعی آن و رفتارشناسی رای‌دهندگان بیشتر خواهم نوشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت

  • نویسنده : علی ربیعی